Ne Krievijas enerģētikas koncerns Gazprom, ne tā meitasuzņēmums SIA Itera Latvija nekad nav izrādījis interesi par sašķidrinātās gāzes (LNG) termināļa būvniecību Latvijā, apgalvo Itera Latvija prezidents Juris Savickis.
«Vēlos uzsvērt, ka termināļa projektā ir ieinteresēta fizisko personu-domubiedru grupa, kurā piedalos arī es, bet jūs tur neatradīsiet ne Gazprom, ne Itera,» sacīja Savickis.
Jautāts, vai šī domubiedru grupa piedalīsies konkursā par LNG termināļa būvniecību Rīgā, ja tiks panākta vienošanās par šī projekta realizāciju un šāds konkurss izsludināts, Savickis sacīja, ka tiks rūpīgi izvērtēti šāda konkursa noteikumi.
«Mēs plānojām LNG termināli tad, kad ekonomikā viss gāja uz augšu un tika prognozēts ikgadējs gāzes patēriņa pieaugums 3% apmērā. LNG būtu veids, kā panākt eneroresursu diversifikāciju, taču vēlos uzsvērt, ka LNG atrisina šo problēmu politiski, nevis ekonomiski, jo sašķidrinātā gāze ir 15%-20% dārgāka par dabasgāzi,» sacīja Savickis.
Viņš piebilda, ka patlaban, kad ekonomiskā situācija ir mainījusies, jāsāk domāt no sākuma. «LNG maksā dārgi, tātad investoram būs biznesa plāns, kā atgūt ieguldītos līdzekļus. Jāpasaka skaidri un gaiši, ka ieguldītā nauda būs jāatdod gāzes patērētājiem - nodokļu maksātājiem. Vai patlaban būtu pareizi uzkraut šādu papildu slogu nodokļu maksātājiem?» jautāja Savickis.
Uzņēmējs uzskata, ka projekta realizācijai jāpiesaista iespējami vairāk naudas no Eiropas Savienības, jo tas ļautu investoram ieguldīt mazāk, līdz ar to arī mazināt to līdzekļu apjomu, kuru tas vēlēsies atgūt no patērētājiem.
«Jebkurā gadījumā mūsu domubiedru grupa gadījumā, ja tiks izsludināts konkurss par LNG termināļa būvniecību, vērtēs iespējas tajā piedalīties. Ir skaidrs, ka nebūvēsim vēl otru, paši savu LNG termināli, jo pilnīgi pietiek ar vienu,» uzsvēra Savickis.
Jau ziņots, ka par sašķidrinātās dabasgāzes termināļa būvniecībai atbilstošāko vietu atzīta Rīga, atsaucoties uz Lielbritānijas uzņēmumu GL Noble Denton un Energy Contract Company konsorcija veikto priekšizpēti par reģionāla sašķidrinātās dabasgāzes termināļa izbūves iespējām Baltijā, 8.jūlijā preses konferencē sacīja ekonomikas ministrs Artis Kampars (V).
Termināļa būvniecība bez pieslēguma Inčukalna pazemes gāzes krātuvei izmaksātu no 300 līdz 400 miljoniem eiro (210 līdz 280 miljonus latu), savukārt pēc projekta realizācijas mājsaimniecībai un rūpniecībai gāzes cenas samazinātos aptuveni no 5% līdz 15%.
AS Latvenergo valdes priekšsēdētājs Āris Žīgurs stāstīja, ka eksperti Baltijas reģiona kontekstā analizēja 22 iespējamās termināļa dislokācijas vietas, tai skaitā Liepājā, Ventspilī, Rīgā, Lilastē un Rīgas jūras līcī.
«Termināļa izveidi Ventspilī apgrūtina gāzes vada neesamība, un viena kilometra izbūve izmaksātu vienu miljonu dolāru (491 000 latu), bet nepieciešams būtu izbūvēt aptuveni 200 kilometru. Liepājas-Rīgas gāzes vada caurlaides spēja ir nepietiekama, lai nodrošinātu maksimālu dabasgāzes plūsmu. Savukārt Rīgas priekšrocība ir Inčukalna pazemes gāzes krātuves tuvums - atkarībā no gāzes vada trasējuma tas ir no 30 līdz 50 kilometriem. Tāpat Rīgā nav nepieciešams būvēt divas gāzes uzglabāšanas tvertnes, bet pietiek ar vienu. Viena tvertne izmaksātu aptuveni 100 miljonus eiro (70 miljonus latu),» sacīja Žīgurs.
Pētījumā bija apskatīta arī termināļa izveidošana jūrā. Tā izmaksas būtu mazākas nekā termināļa būvniecība krastā, tomēr terminālis jūrā nav drošāks.
Projektu plānots īstenot līdz 2016.gadam, rezultātā likvidējot dabasgāzes piegāžu cenu politiskos riskus un nodrošinot konkurētspējīgas dabas gāzes cenas rūpniecības sektoram. Baltijas valstu atkarība no viena gāzes piegādātāja sākotnēji samazināsies vismaz par 25%.
Žīgurs norādīja, ka termināļa kopējais pārkraušanas apjoms būtu 2,5 miljardi kubikmetru dabasgāzes gadā, tajā pašā laikā Baltijas valstis kopumā gadā patērē aptuveni piecus miljardus kubikmetru gāzes.
Vaicāts, vai valstij būs jāvienojas ar AS Latvijas Gāze (LG) par sašķidrinātās gāzes glabāšanu, Kampars sacīja, ka LG Inčukalna pazemes gāzes krātuve ir iznomāta līdz 2017.gadam. «Esmu pārliecināts, ka līdz 2017.gadam iespēja uzglabāt gāzi Inčukalnā būs ikvienam, kas varēs piegādāt savu termināli un realizēt gāzi tirgū atbilstoši cenai,» norādīja ministrs.
Savukārt, atbildot uz jautājumu par SIA Itera Latvija prezidenta Savicka iespējām realizēt savu termināļa projektu un iegūt Eiropas finansējumu, Kampars norādīja, ka nedz Eiropa, nedz arī Lietuva un Igaunija šādu projektu neatbalstīs.