“Novaturas”, kas ietver arī Latvijas uzņēmumu “Novatours”, 2024. gada trešajā ceturksnī guvis ieņēmumus 61,1 miljona eiro apmērā, kas ir par 3,6% mazāk nekā 2023. gada attiecīgajā periodā.
Uzņēmuma EBITDA (peļņa pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas) bija negatīva un bija 2,6 miljoni eiro, savukārt tīrie zaudējumi bija 2,9 miljoni eiro. Tomēr negatīvos ceturkšņa rezultātus mazināja ienesīgais septembris.
“Trešajā ceturksnī joprojām jutām iepriekš minēto iemeslu negatīvo ietekmi, proti, ceļojumu pārpalikumu un aso cenu konkurenci tirgū, īpaši ceļojumiem uz Turciju un Grieķijas salām. Lai nodrošinātu klientu apmierinātību un saglabātu viņu uzticību pat pārprodukcijas apstākļos, esam veikuši diezgan mērenu optimizāciju. Turklāt ceļojumu programmas optimizācijas iespējas bija ierobežotas arī mūsu saistību ar aviokompānijām dēļ. Tomēr, izmantojot mūsu plašo galamērķu klāstu, mēs spējām mazināt ceturkšņa zaudējumus un septembrī gūt peļņu. Ņemot vērā tūrisma tirgus dinamiku šogad, to vērtējam pozitīvi,” stāsta “Novaturas” grupas vadītājs Kristijons Kaikaris (Kristijonas Kaikaris).
Trešajā ceturksnī “Novaturas” visas grupas ietvaros apkalpoja 79,1 tūkstošus klientu. Salīdzinājumam, pagājušā gada attiecīgajā ceturksnī uzņēmums apkalpoja 85,7 tūkstošus klientu. Izmaiņas galvenokārt ir saistītas ar pārdošanas apjomu samazināšanos Turcijai (-11,2% visā grupā), ko šajā sezonā izraisīja ievērojamais piedāvājums tirgū. Tomēr pieejamo galamērķu klāsts ļāva vismaz daļēji dažādot uzņēmuma kopējo piedāvājumu. Spēcīgākais apkalpoto klientu skaita pieaugums trešajā ceturksnī bija Spānijas kūrortos (+137% grupas mērogā), ko noteica uzņēmuma piedāvājuma paplašināšana Malagā un atpūtas braucienu atjaunošana uz Maljorku, kā arī Kosta Bravas un Kostadoradas kūrortu pieaugošā popularitāte.
Latvijas uzņēmums “Novatours” 2004. gada trešajā ceturksnī apkalpojis 15.2 tūkstošus klientu (pērn šajā pašā laikā to bija 14 tūkstoši).
Kopumā laika periodā no šā gada janvāra līdz septembrim uzņēmums apkalpojis 191,8 tūkstošus ceļotāju (-8,7% salīdzinājumā ar 2023. gada janvāri – septembri) un guva ieņēmumus 152,4 miljonu eiro apmērā (-6,6%). Uzņēmuma 9 mēnešu EBITDA ir -4,1 miljoni eiro un tā neto zaudējumi ir -5,2 miljoni eiro. Kā ziņots iepriekš, uzņēmums plāno izmantot ārējos finanšu instrumentus zaudējumu ierobežošanai un finanšu kapacitātes nodrošināšanai.
“Ņemot vērā šogad gūtās mācības, mainījušos tirgus situāciju un nepieciešamību pēc lielākas elastības risku pārvaldībā, ar lielu rūpību jau šobrīd plānojam nākamo gadu un vasaras sezonu. Mūsu tuvākais mērķis ir gada pēdējā ceturksnī ir nodrošināt finanšu stabilitāti, kas ir svarīgi, lai līdzsvarotu naudas plūsmas svārstības, kas rodas uzņēmējdarbības rakstura un sezonalitātes dēļ. Tālāks mērķis ir efektīvi plānot nākamās sezonas un tādējādi atgriezties ceļā uz ilgtspējīgu rentabilitāti,” stāsta Kaikaris.
“Novaturas” ziņo, ka turpina dialogu ar finanšu institūcijām par iespējamiem risinājumiem finanšu kapacitātes stiprināšanai, kas vienlaikus pavērtu iespējas investēt tālākā klientu pieredzes uzlabošanā un pakalpojumu paplašināšanā. Par risinājumiem uzņēmums informēs atsevišķā paziņojumā ar biržas starpniecību.
Aplūkojot trešo ceturksni kopumā, uzņēmums visās Baltijas valstīs fiksējis palielinātu ziemas sezonas iepriekšpārdošanas rezervāciju skaitu. Laika periodā no jūlija līdz septembrim ziemas sezonas rezervācijas Lietuvā un Latvijā pieauga attiecīgi par 29,7% un 42,6%, salīdzinot ar šo pašu periodu pērn. Igaunijā jau kādu laiku ir vērojams kritums saistībā ar kopējo sarežģītāko makroekonomisko situāciju valstī, taču pārdošanas apjoms visā ceturksnī pieauga par 22%.
Spēcīgāka izaugsme fiksēta Ēģiptei, Kanāriju salām un Apvienotajiem Arābu Emirātiem (Dubaija). Turklāt “Novaturas” ir novērojis lielāku interesi par eksotiskiem galamērķiem - salīdzinot ar iepriekšējo gadu, +31,8% grupas ietvaros. No uzņēmuma tālajiem ziemas galamērķiem pārdošanas apjomi visstraujāk pieauguši Vjetnamai (Saigona), Meksikai (Kankuna) un Indonēzijai (Bali).
Iepriekšrezervāciju pieaugums atspoguļo gan ceļotāju uzticību “Novaturas”, gan ieradumu plānot ceļojumus laicīgi uz priekšu, kā rosina uzņēmums. Tas ceļotājiem dod iespēju izvēlēties no plašākā lidojumu un viesnīcu klāsta, savukārt uzņēmums var drošāk plānot apjomus.
Uzņēmums turpina izstrādāt risinājumus klientu pieredzes uzlabošanai, tostarp hibrīdo ceļojumu paketes, kas paplašinās viesnīcu piedāvājumu ceļotājiem. Integrējot jaunus izmitināšanas pakalpojumu sniedzējus, “Novaturas” plāno klientiem piedāvāt lielāku elastību un pievilcīgākas cenas. Turklāt hibrīda iepakojuma risinājums ir saistīts arī ar darbības efektivitātes uzlabojumiem, jo tas veicinās regulāro lidojumu piepildījumu. Paredzams, ka hibrīdo ceļojumu paketes klientiem būs pieejamas šī gada ceturtajā ceturksnī.
Vēl viens šajā gadā plānotais uzlabojums ir uzņēmuma mājas lapas nepārtraukta uzlabošana, tādējādi arī konsekventi stiprinot tiešo tirdzniecību. Ņemot vērā klientu atsauksmes, tiek pilnveidota ceļojumu meklēšanas funkcija un rezultātu attēlošana. “Novaturas” arī plāno izmantot mākslīgā intelekta rīkus, lai sniegtu detalizētākus viesnīcu aprakstus un apkopotu atsauksmes no dažādām platformām, kasi klientiem palīdzēs izvēlēties tieši viņiem personīgi pievilcīgāko viesnīcas variantu.