“Novaturas”, kas ietver arī Latvijas uzņēmumu “Novatours”, 2024. gada pirmajā pusgadā guvis ieņēmumus 91,3 miljonu eiro apmērā. Tas atspoguļo kritumu par 9,9% salīdzinājumā ar 2023. gada attiecīgajā periodu, kad ieņēmumi bija 101,4 miljonu apmērā.
Neskatoties uz to, stratēģiskais mērķis saglabāt reģionālo vadību dinamiskā vidē ir sasniegts.
“Novaturas” grupa laika periodā no janvāra līdz martam visās trijās Baltijas valstīs kopumā apkalpoja 112 tūkstošus klientu kas ir samazinājums par 9,4%, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2023. gadā. Uzņēmuma EBITDA (peļņa pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas) pirmajā pusgadā bija negatīva, sastādot 1,6 miljonus, savukārt neto zaudējumi bija 2,3 miljoni eiro.
Turklāt lielu daļu no 2023. gada pirmā ceturkšņa peļņas noteica “Novaturas” efektīva aviācijas degvielas cenas krituma izmantošana. Tikmēr šā gada janvārī - martā tik labvēlīgu apstākļu tirgū nebija, kas raisīja peļņas kritumu.
“Šo pusgada rezultātu mēs saistām ar sarežģītiem iemesliem, no kuriem daži jau bija pirmajā ceturksnī. Viens no galvenajiem ir konkurence tirgū, kas kopš pagājušā gada ir palielinājusies un turpina saasināties. Tas radījis ceļojumu pārprodukciju Baltijas valstīs, kas šogad ir apsteidzis pieprasījumu un izraisījis intensīvu cenu konkurenci. Īpaši liels piedāvājums bija ceļojumiem uz Turciju, Grieķijas salām un citiem populārākajiem galamērķiem,” stāsta “Novaturas” grupas vadītājs Kristijons Kaikaris (Kristijonas Kaikaris).
Pēc viņa teiktā, “Novaturas” reaģējis uz tirgus situāciju, optimizējot ceļojumu programmu un samazinot atsevišķu galamērķu pārdošanas apjomus. Kā piebilda K. Kaikaris: “Lai arī vērojām pārprodukciju, mēs neveicām agresīvu ceļojumu optimizāciju, lai varētu nodrošināt savas saistības ar klientiem, jo viņu uzticēšanās ir mūsu prioritāte. Tāpat mēs centāmies izmantot to, ka nodrošinām plašāko ceļojumu galamērķu piedāvājumu reģionā, un, samazinot ceļojumu apjomu uz Turciju, mēs varējām daļēji dažādot savu darbību un vairāk pievērsties citiem galamērķiem”.
“Visi šie faktori ir palīdzējuši uzņēmumam sasniegt tā stratēģisko mērķi saglabāt tirgus līdera pozīcijas tik dinamiskā vidē. Lai gan tas ir negatīvi ietekmējis rentabilitāti īstermiņā, uzņēmums uzskata, ka līderības saglabāšana ir svarīga ilgtermiņa panākumiem, jo tas ļauj saglabāt klientu, aģentūru, citu partneru uzticību un piedāvāt savus risinājumus un pakalpojumus nākotnē vēl plašākam klientu lokam,” piebilda “Novaturas” izpilddirektors.
“Novaturas” grupas vadība apsver arī alternatīvas papildu kapitāla piesaistei un šobrīd kā vienu no tām izvērtē obligāciju emisijas iespēju. Tas būtu vērsts uz līdzekļu piesaisti, lai investētu pakalpojumu attīstībā un klientu pieredzes uzlabošanā un nodrošinātu finanšu stabilitāti. Tas ir svarīgi, lai līdzsvarotu naudas plūsmas svārstības, kas tūrisma nozarē rodas uzņēmējdarbības rakstura un sezonalitātes dēļ. Papildu kapitāla piesaisti uzņēmums saista arī ar saviem stratēģiskajiem mērķiem nodrošināt ilgtermiņa akcionāru vērtību un saglabāt līderpozīcijas Baltijas valstīs.
Viena no pakalpojumu attīstības jomām, kurā uzņēmums aktīvi strādā, ir hibrīdais ceļojumu iepakojuma risinājums, ar kuru noteiktos galamērķos uzņēmums plāno savus klientus iepazīstināt vēl šogad.
“Šis risinājums ļaus integrēt jaunus naktsmītņu pakalpojumu sniedzējus mūsu rezervēšanas sistēmās un tādējādi nodrošināt mūsu klientiem daudz plašāku viesnīcu izvēli. Tāpēc mēs piedāvāsim ceļotājiem vēl labākas izmitināšanas iespējas, lielāku elastību un pievilcīgākas cenas atbilstoši viņu vajadzībām. Šis risinājums ļaus mums piesaistīt plašāku klientu auditoriju, kā arī palielināt ieņēmumus un uzlabot slodzes koeficientu,” skaidro Kaikaris.
Pēc viņa teiktā, pakalpojumu plānots vispirms uzsākt gaidāmās ziemas sezonas slēpošanas galamērķos (Itālija, Austrija, Francija), bet pēc tam paplašināt arī citos galamērķos (Spānijas, Itālijas, Portugāles kūrorti) un pakāpeniski pēc tam paplašināt. Ilgtermiņā uzņēmums plāno ieviest arī dinamisko ceļojumu paketi, kas ļaus izvēlēties ne tikai papildu viesnīcas, bet arī lidojumus (ne tikai “Novaturas”, bet dažādu aviopārvadātāju).
Jūlijā “Novaturas” paziņoja, ka jau ir pārdevis aptuveni 75% no šī gada programmas, tāpat kā pagājušajā gadā. Pēc uzņēmuma izpilddirektora domām, tas ir labs sasniegums, ņemot vērā pašreizējo tirgus situāciju un pieejamo piedāvājumu. Grupa veiksmīgi iesākusi arī 2024.–2025. gada ziemas ceļojumu iepriekšpārdošanu, kas tika uzsākta jūnijā. Nākamajai ziemas sezonai “Novaturas” Latvijas ceļotājiem piedāvā 20 galamērķus 17 valstīs, Lietuvas ceļotājiem - 21 galamērķi 18 valstīs un Igaunijas ceļotājiem - 17 galamērķus 14 valstīs.
Kā norāda uzņēmums, agrās rezervācijas ziemas sezonai pārsniedz pērn fiksēto rezultātu. Vasaras mēnešos Latvijā un Lietuvā līdz šim ir reģistrēts 25% agrīno rezervāciju pieaugums, tikai Igaunijā makroekonomiskās situācijas dēļ vērojams tirgus palēninājums.
Pieprasījuma pieaugums vērojams arī eksotisko ceļojumu pārdošanā, kas šajā pusgadā pieauga par gandrīz 30%, salīdzinot ar pagājušo gadu. Turklāt pirms pāris nedēļām “Novaturas” atklāja arī pavisam jaunu ziemas sezonas galamērķi – ceļojumus uz Gambiju ar “Turkish Airlines”, kā arī kombinētās tūres uz Dominikānas Republiku. Uzņēmums ir ieviesis arī kombinētās tūres, piedāvājot brīvdienas pavadīt vairākos kūrortos, ne tikai vienā. Šāda iespēja ir pieejama Indonēzijā (Bali), Taizemē (Bangkokā), Vjetnamā, Kubā un Apvienotajos Arābu Emirātos.
“Novaturas” šā gada otrajā ceturksnī arī laidis klajā jaunu eSIM mobilā interneta pakalpojumu. Tas ir pieejams visos “Novaturas” piedāvātajos galamērķos un ļauj baudīt labākus mobilā interneta tarifus un drošāku savienojumu, esot ārzemēs. Tas ir īpaši svarīgi, ja tiek ceļots ārpus ES. “Novaturas” ir pirmais tūrisma operators Baltijas valstīs, kas piedāvā šādu pakalpojumu saviem klientiem.
“Novaturas” grupa jau ir iesniegusi savus pilnos neauditētos finanšu datus par 2024.gada pirmo ceturksni. Tajos norādīta pirmā ceturkšņa peļņa 34,5 miljonu eiro apmērā. Uzņēmums pārskatīja šā gada otrā ceturkšņa skaitļus, un tie ir šādi: ieņēmumi aprīlī bija 16 miljoni eiro (aprīļa provizoriskajos rezultātos uzņēmums paziņoja par ieņēmumiem 15,1 miljona eiro apmērā); maijā ieņēmumi bija 19,7 miljoni eiro (provizoriskajos maija rezultātos uzņēmums paziņoja par ieņēmumiem 14,1 miljona eiro apmērā); jūnijā ieņēmumi bija 21,1 miljons eiro (jūnija provizoriskajos rezultātos uzņēmums paziņoja par ieņēmumiem 21,6 miljonu eiro apmērā).
Pēc pārskatīšanas ieņēmumi laika posmā no 2024. gada janvāra līdz jūnijam bija 91,3 miljoni eiro. Skaitļi liecina, ka faktiskie ieņēmumi pirmajā pusgadā bija lielāki, nekā iepriekš tika paziņots provizoriskajos rezultātos.
Izmaiņas radušās provizorisko rezultātu pārskatīšanas un ieņēmumu aprēķina tehnisku kļūdu rezultātā.