21,3 milj. eiro – ar šādu summu diviem gadiem, kamēr tiks rekonstruēts Salu tilts, rēķinājās Rīgas dome. Konkursa rezultāti nesa pārsteigumu – pilnsabiedrība LNK Industries Group apņēmusies darbu paveikt par 8,74 milj. eiro, kas ir gandrīz 2,5 reizes mazāka summa.
Tā ir tirgus cena, līdzīgas piedāvāja arī citi konkursa pretendenti – īss ir uzņēmuma vadības komentārs uz DB jautājumu, kādēļ piedāvātā cena ir tik zema. Plašākus komentārus uzņēmums gatavs sniegt pēc līguma parakstīšanas ar pašvaldību. Kad tas varētu notikt, vēl ir pāragri spriest, jo pārējiem pretendentiem vēl līdz jūnija sākumam ir iespējams konkursa rezultātus apstrīdēt. Rīgas domes Satiksmes departamentā gan cer, ka tas nenotiks, jo pašvaldība negrib vilcināties ar būvdarbu sākšanu. Jāatgādina, ka ieilga jau pats konkurss, kas februārī tika pārtraukts un izsludināts atkārtoti.
Mēģina nodrošināties
LNK Industries Group konkursā uzvarēja ar zemāko cenu, taču arī pārējo kompāniju piedāvātās cenas nebija būtiski lielākas, DB apliecina arī Rīgas domes Satiksmes departamenta sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Ilze Dišlere. Konkursā pieteikumus bija iesnieguši pieci pretendenti – a/s Kauno tiltai, SIA Tilts, personu apvienība Salu tilts un SIA Binders.
Jautāta, kādēļ cena tik būtiski atšķiras no pašvaldības iepriekš prognozētās, I. Dišlere atbildēt nevar, norādot, ka departaments pirms lēmuma pieņemšanas pieprasījis papildu dokumentus, lai pārliecinātos par uzņēmuma spēju projektu īstenot par nosaukto summu. Šobrīd nekas neliecinot, ka tas nespēs summā iekļauties, norāda departamenta pārstāve.
Kā zināms – zema līgumcena rada riskus, ka projektu nebūs iespējams pabeigt noteiktā termiņā, par pielīgto summu un vajadzīgā kvalitātē.
Spriežot pēc konkursa nolikuma, pašvaldība cenšas nodrošināties pret tādiem riskiem. Nolikums paredz, ka projekts jāīsteno pielīgtās summas ietvaros un korekcijas, vadoties pēc Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajiem transporta būvju būvniecības objektu izmaksu indeksiem (inflācija vai deflācija) iespējamas vien tad, ja projekts tiek īstenots ilgāk nekā divus gadus. Tas savukārt pieļaujams tikai tad, ja projekts ievelkas pašvaldības vainas, proti, nepietiekama finansējuma dēļ.
Turklāt nepietiekama finansējuma apstākļos pasūtītājs var norādīt uz darbu veidiem, kas ir izpildāmi primāri.
Nolikums arī paredz, ka darbi jāpabeidz 17 mēnešu laikā. Projekts tiks īstenots par aizņēmumu un ES līdzekļiem.
Savi iemesli
«Neesmu redzējis tehnisko projektu, tādēļ grūti spriest par cenas atbilstību projektam,» saka biedrības Latvijas ceļu būvētājs izpilddirektors Zigmārs Brunavs, tūlīt piebilstot – cerams, ka būvnieks nav piedāvājis cenu zem pašizmaksas un nekļūs par projekta dotētāju.
Ņemot vērā, ka konkursā startējušas pieredzējušas kompānijas, zemā cena galvenokārt liecina par ļoti lielu konkurenci tirgū, kurā katrs mēģina izdzīvot, kā spēj, pauž Z. Brunavs. Tendence piedāvāt cenas, kas ir būtiski zemākas par prognozētajām, šogad vērojama ļoti plaši, turklāt, kā atzīst Latvijas ceļu būvētāja izpilddirektors, nav vienota argumenta, kādēļ tā tiek darīts. Arī asociācijas ietvaros iztaujājot biedrus, nākas secināt, ka katrs to dara sev zināmu apsvērumu dēļ – noturēties pēc iespējas ilgāk tirgū, nodrošināt naudas plūsmu utt.
Ar pieredzi
Pilnsabiedrību LNK Industries Group veido a/s LNK Industries un tās koncernā ietilpstošā a/s Latvijas tilti, liecina Lursoft informācija. Tā reģistrēta 2012. gada vasarā, bet saimniecisko darbību togad nav veikusi. Par 2013. gadu finanšu rādītāji Lursoft vēl nav pieejami. Pērn tā tikusi pie 21,2 milj. eiro vērta pasūtījuma Latvijas Universitātes Akadēmiskā centra Torņakalnā 1. kārtas tehniskā projekta izstrādei, būvniecībai un autoruzraudzībai, liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija. Tikko kā svinīgi ielikts centra pamatakmens. Pērn tā tikusi arī pie ap 1 milj. eiro vērta tilta pār Daugavu Jēkabpilī renovācijas iepirkuma. Šogad tā cīnās par Ventspils brīvostas pārvaldes kuģu stāvēšanas piestātnes rekonstrukciju, kur jau par konkursa uzvarētāju atzīta a/s BMGS, kas solījusi darbus paveikt par 2,7 milj. eiro. IUB vēl nav izskatījusi LNK Industries Group sūdzību. Jāpiebilst, ka pērn kopā ar Hochtief Solutions pilnsabiedrību veidojošā LNK Industries tika pie tiesībām būvēt 12. piestātni Ventspils brīvostā par 15,5 milj. eiro. Cita pilnsabiedrība, kurā ietilpst LNK Industries – LNK Industries Partnership, pērn tika pie Rīgas domes pasūtījuma Rīgas 1. slimnīcas 8. korpusa rekonstrukcijas darbiem par vairāk nekā 4 milj. eiro. Tā veikusi arī citus ar slimnīcas rekonstrukciju saistītus darbus. Savukārt 2012. gadā LNK Industries un Latvijas tiltu veidota personu grupa uzvarēja SIA Ekodoktrīna konkursā par atkritumu šķirošanas centra izveidi Stopiņu novadā, apņemoties darbus veikt par 13,6 milj. eiro, liecina IUB mājaslapā rodamā informācija. LNK Industries togad tika pie iespējas arī piegādāt iekārtas 11,5 milj. eiro vērībā SIA Riga Bulk Terminal un SIA Riga fertilizer terminal.
Aktīvām darbošanās LNK Industries finanšu darbību uzlabo, liecina DB veidota Latvijas būvnieku topa dati. 2013. gadu kompānija beigusi ar 51,37 milj. eiro apgrozījumu, kas ir ievērojami vairāk nekā 2012. gadā iespētie 18,10 milj. eiro. Kompānija strādā ar peļņu. Pieredzējušā tiltu būvnieka a/s Latvijas tilti pērnā gada rādītāji vēl nav pieejami, taču 2012. gadā sabiedrība strādāja ar vairāk nekā 25 milj. eiro apgrozījumu un 3,3 milj. eiro lielu peļņu, izriet no Lursoft informācijas.