Kuldīgā top sociālā biznesa uzņēmums, kura produkts būs unikāla dizaina mājas tekstila izstrādājumi no eikaliptu šķiedras auduma.
Zigzag Factory ideja ir kļūt par sociālu uzņēmumu, kas atvērts ikvienam, kurš vēlas izmēģināt roku mājas tekstila šūšanā un kaut ko ar to nopelnīt. Reizē tā būs dizaina jaunrades platforma, kas vienuviet pulcēs Latvijas tekstila dizainerus, Kuldīgas iedzīvotājus, kā arī potenciālos pircējus, kuriem būs iespēja pasūtīt tieši tādu izstrādājumu, par kādu jau sen sapņojuši, stāsta Zigzag Factory dibinātājs Dāvids Grāveris. Telpas jau iekārtotas, uz Latviju no Singapūras ceļo īpašs audums, kura aušanā izmantotas eikaliptu šķiedras. Sašūts arī pirmais gultasveļas komplekts. Aktīva darbība sāksies februāra beigās, līdzko būs klāt audumi.
«Aizgāju no visa»
Ideja radās, krustojoties vairākām likumsakarībām, stāsta D. Grāveris. Vecāki viņu nevarēja materiāli pabalstīt, tāpēc agri sācis strādāt. Neilgu laiku bijis tulks un administrators Lietuvas kinostudijā, jo labi zina lietuviešu valodu. Pēc mācībām Saldus novada Kalnu vidusskolā viņš nevarēja izšķirties – studēt ko radošu vai apgūt praktiskas zināšanas. Izlēmis, ka garīgas lietas cilvēks var apgūt pats, tāpēc aizgājis uz RTU. Sekoja ar klientu apkalpošanu, pārdošanu un kvalitātes vadību saistīti amati lielos uzņēmumos. Darbā atskārtis, ka komunikācija ar cilvēkiem padodas viegli, arī pārdošana nesagādā problēmas. Tomēr pienāca brīdis, kad Dāvids Grāveris, nu jau SIA Baltcom TV kvalitātes procesu vadītājs, saprata, ka vēlas mainīt savu dzīvi. Pirmais impulss bija apjausma, ka algots darbs un karjera lielā uzņēmumā nesniedz cerēto gandarījumu. Jauns, degošām acīm («Tās man ir vēl joprojām,» viņš piebilst), viņš aizrautīgi strādājis, ģenerējis idejas, lai gūtu panākumus – citu labā. Taču tad sapratis, ka tas neatbilst viņa paša būtībai un ka svarīgas vērtības paliek novārtā. «Trūka to dievišķo sajūtu, kuru dēļ mēs vispār kaut ko darām,» viņš atzīst. «Vairs neredzēju sevi telekomunikāciju nozarē, kur biju nostrādājis piecus gadus. Es aizgāju no tā visa.»
Sāk ar sevi
Šajā vērtību analīzes periodā Dāvids ilgi domājis par to, kādiem jauniem izaicinājumiem pievērsties. Reiz viņa draudzene, kuldīdzniece, kopā ar mammu meklēja mājas tekstilu kāzu dāvanai. Izrādījās, ka ir liela problēma atrast tieši to, ko esi iztēlojies un kas atbilst gan vēlmēm, gan noteiktiem kritērijiem. Turklāt veiksmīgais un izglītotais puisis jau ilgstoši pēc saspringti aizvadītām darba dienām jutis nopietnus miega traucējumus. «Pavadīju daudz laika, tiekoties ar veselības speciālistiem un meklējot atbildes literatūrā. Aptvēru, ka mēs patiesībā 2/3 dzīves pavadām virsdrēbēs – dažādos emocionālos stāvokļos un situācijās, bet reālu atpūtu un dabisku masāžu mūsu lielākais orgāns – āda – var saņemt tikai atlikušo trešdaļu, kad esam miegā.» Viņš sācis meklēt ekoloģiskus, veselībai draudzīgus audumus. Konsultējoties ar RTU pasniedzējiem, uzzinājis par tencelu – no dabīgas šķiedras izgatavotu audumu. «Mīksts, ekonomiskāks nekā zīds, vairāk absorbējošs nekā kokvilna, izteikti elpojošs, antibakteriāls un neelektrizējas, ko papildina eikalipta priekšrocības – var gulēt absolūtā komfortā visos gadalaikos,» apgalvo jaunais uzņēmējs. Nācis no laukiem, viņš sapratis, ka vēlas tur atgriezties. Jau sākot virzīt ideju par savu uzņēmumu Kuldīgā, atcerējies to, ko gribēja īstenot kā kvalitātes vadītājs – radīt unikālu produktu, kas reizē būtu pakalpojums, turklāt ar individuālu pieeju katram klientam. Zinot reģionu problēmas, izvēlējies sociālā biznesa modeli. «Sāksim ar trim darbiniekiem, bet esam atvērti visiem Kuldīgas iedzīvotājiem, kas vēlas socializēties, iegūt jaunas vai atsvaidzināt vecās prasmes, sajust, ka viņi ir vajadzīgi, ka viņu darbs ir novērtēts, un, protams, gūt papildu ienākumus. Vēlos uzlabot vidi, kur augs arī mani bērni,» uzsver Zigzag Factory dibinātājs.
Iekaros pasauli
Līdz šim uzņēmuma izveidē ieguldīti aptuveni 18 tūkstoši eiro, bet ieceru sasniegšanai vajag vēl tikpat, lēš D. Grāveris. Astoņu mēnešu laikā viņš izplānojis darbību, atradis partnerus, piegādātājus, iekārtota vieta ražošanai. Tūlīt pēc intervijas ar DB viņš dodas uz Rīgu, lai Valsts Kultūrkapitāla fondā iesniegtu projektu, cerot uz atbalstu sadarbībai ar Latvijas dizaineriem. «Esam sagatavojuši radoši pozitīvu vidi – aizraujošu dizaina darbnīcu, kas ļauj klientu iztēlei pārtapt mākslas darbā,» viņš stāsta. Jautāts par problēmām vai sarežģījumiem, Dāvids saka, ka šos vārdus no leksikas un arī apziņas izslēdzis. «Man ir tikai izaicinājumi, ar kuriem tieku galā. Vienīgi jautājums, cik daudz laika un enerģijas tas paņem. Nekur nav viegli, arī tur, kur tu domā, ka ir foršāk,» viņš atzīst. Ļoti daudz laika pagājis, lai atrastu audumu ražotāju, kas nepiedāvā lielu apjomu, bet var nodrošināt vismaz 18 krāsas un nepieciešamo kvalitāti. Mērķi jaunajam uzņēmumam ir milzīgi, taču pamatīgi izplānoti. Noieta tirgus būs visa pasaule, protams, arī Latvija. Pirmie soļi – Vācijā, Itālijā, Francijā un Skandināvijā.
Inkubators ir ļoti noderīgs atbalsts jauniem uzņēmējiem tieši reģionos, uzskata D. Grāveris. Te palīdz atrast gan informāciju, gan lietišķus kontaktus. «Daudz kas ir mūsu galvās. Man bija svarīgi vispirms izprast pašam sevi, atrast mieru un «savu matricu». Rezultātā idejas un enerģija nāca pašas no sevis,» apgalvo Dāvids Grāveris, piebilstot, ka plāni, kas paliek galvā neizdarīti, ir ceļš uz elli.