Lux Express audzē pasažieru skaitu, apgrozījumu un peļņu; īpaši aug interese par paaugstināta komforta klasi.
To sarunā ar Dienas Biznesu norāda Lux Express (LE) valdes loceklis Krišjānis Reķis, vēloties Latvijā vēl vairāk popularizēt autobusu satiksmi kā alternatīvu privātajām automašīnām. Pēc viņa teiktā, Lux Express sadarbībā ar Ilgtspējas un korporatīvās attīstības institūtu un Estonian, Latvian and Lithuanian Environment veido kalkulatoru, kas gan uzņēmumiem, gan ceļotājiem Latvijā ļaus salīdzināt, kāds ir izdevīgākais ceļošanas veids Baltijas valstīs. Piemēram, ja cilvēks ceļojumu no Rīgas uz Viļņu iegādājas 1,5‒2 mēnešus iepriekš, tad izdevīgāk būs braukt ar autobusu, pat ja automašīnā ir četri cilvēki. Savukārt, pērkot biļeti izbraukšanas dienā, ar autobusu izdevīgāk būs braukt, ja mašīnā būs mazāk nekā trīs cilvēki. Turklāt šajā gadījumā pat netiek ņemti vērā mašīnas amortizācijas izdevumi un tas, cik komfortabli tiek pavadīts laiks ceļā. Pēc K. Reķa teiktā, gan Viļņas, gan Tallinas virzienā aizvien ir daudz autovadītāju, kas izvēlas braukt ar personīgo automašīnu, nevis sabiedrisko transportu. Vidēji tie ir 1,2 cilvēki uz vienu mašīnu, kas ir neefektīvi.
Pamācīties no igauņiem
Patlaban LE no Latvijas veic starptautiskos reisus, bet Igaunijā arī iekšzemes pārvadājumu segmentā, kas gūstot arvien lielāku piekrišanu, jo īpaši maršrutā Tartu‒Tallina. Pēc K. Reķa teiktā, redzams, ka cilvēki aizvien vairāk izvēlas braukt nevis ar privāto, vai darba auto, bet autobusiem, kas tai pašā laikā vēl konkurē ar vilcieniem. Viņš ar kaimiņvalsts pieredzi pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanā gatavs dalīties arī Latvijā. Igaunijā lielās līnijas ir atvērtas konkurencei, taču pārvadātājiem ir pienākums apkalpot mazās pieturas noteiktos laikos. Konkurences rezultātā nepieciešamas mazākas valsts dotācijas, bet iedzīvotāju izvēle par labu sabiedriskajam transportam aug. Igauņu pieredze gan nav ieviešama viens pret vienu, taču izmantojama kā izvērtējams piemērs, domājot gan par pastāvīgo subsīdiju pieaugumu Latvijā, gan cilvēku izvēles iespējām: «Šobrīd pie mums nav izvēles ne cenas, ne piedāvātā pakalpojuma ziņā.»
Tirgus jāatver
Uz jautājumu par to, kādam vajadzētu būt autobusu pārvadājumu iepirkumam pārvadājumiem 2021.‒2030.g. ko organizē Satiksmes ministrija un valsts SIA Autotransporta direkcija, ja rēķinās, ka būs jauni elektrovilcieni, K. Reķis atzīmē, ka te vēl vajadzētu ņemt vērā satiksmi starp dažādām pilsētām ar automašīnām. Tāpat jāskatās kompleksi, kuras līnijas varētu atvērt konkurencei, nevis pieņemt, ka valstij viss jāsubsidē. Iespējams, ka kādā maršrutā vajadzētu vairāk reisu, bet citā mazāk
Visu rakstu lasiet 1. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!