Lai mudinātu novārtā pamestu ēku īpašniekus rīkoties un risināt situāciju, Rīgas domes īpašuma departaments ierosina piemērot graustiem nekustamā īpašuma nodokli vismaz 3% apmērā, kā arī vairākas reizes palielināt maksimālo administratīvo atbildību.
Kā ziņots, Rīgas domes Īpašuma departaments Rīgā ir saskaitījis 452 būves, kas pilnīgi vai daļēji atzīstamas par graustiem, no tām 109 atrodas uz sabrukšanas robežas, apdraudot sabiedrisko drošību un kārtību. Iepazīstinot Rīgas domes Īpašuma komitejas deputātus ar Rīgas graustu apzināšanas rezultātiem, departamenta speciālisti norādīja, ka steidzami nepieciešams panākt, lai bīstamo ēku īpašnieki nekavējoties nodrošinātu bīstamo konstrukciju nostiprināšanu vai demontāžu, bet nepieciešamības gadījumā nodrošinātu piespiedu izpildes procedūru atbilstoši Rīgas domes lēmumam. Vēl 138 graustiem Rīgā nepieciešama konservēšana, sakārtošana vai nojaukšana, tomēr pašvaldība plāno iejaukties tad, kad to stāvoklis radīs draudus sabiedriskajai drošībai un kārtībai.
Sadarbībā ar Rīgas pilsētas būvvaldi Īpašuma departaments ir iesniedzis priekšlikumus Valsts kancelejā, ierosinot Būvniecības likumā noteikt, ka pašvaldības lēmumi par būvju sakārtošanu, nojaukšanu vai patvaļīgās būvniecības novēršanu ir īpaši administratīvo aktu veidi, kas ir saistoši arī jaunajam īpašniekam būves īpašumtiesību pārejas gadījumā, kā arī paredzēt, ka pašvaldības lēmums par būvju sakārtošanu vai nojaukšanu, patvaļīgās būvniecības seku likvidēšanu tiek ierakstīts zemesgrāmatā kā atzīme, paredzot saistību pāreju īpašnieku maiņas vai maksātnespējas gadījumā.
Tāpat lietderīgi būtu pagarināt pašvaldības lēmuma par patvaļīgu būvniecības novēršanu vai būves nojaukšanu vai labprātīgi neizpildīta administratīvā akta piespiedu izpildes termiņu līdz pieciem gadiem līdzšinējo trīs gadu vietā.
Īpašuma departamenta speciālisti uzskata, ka normatīvais regulējums būtu precizējams, paredzot pašvaldībām tiesības veidot mērķprogrammas degradēto, bet ainaviski vērtīgo teritoriju revitalizācijā, piešķirot šim nolūkam mērķfinansējumu. Tas varētu būt risinājums tādu pilsētai nozīmīgu teritoriju atjaunošanai kā Dzirnavu iela posmā no Antonijas ielas līdz Strēlnieku ielai, Avotu ielas posms no Lāčplēša ielas līdz Lienes ielai, kā arī citās vietās. Lai arī pašlaik pašvaldību iespējas šāda mērķfinansējuma piešķiršanai ir ierobežotas, nepieciešams izveidot normatīvo regulējumu, kas ļautu veikt nepieciešamās darbības perspektīvā.
Patlaban vienīgā reālā iespēja atbalstīt personas, kuras realizē sev piederošo nekustamo īpašumu atjaunošanu, ir paredzēt pašvaldību administrētā nekustamā īpašuma nodokļa atlaides - veicot būvju fasādes sakārtošanu, īpašnieks var saņemt nodokļa atlaidi 25% apmērā uz pieciem gadiem, savukārt ēkas atjaunošanas gadījumā atlaidi var noteikt 75% apmērā.
Vienlaikus nekustamā īpašuma nodoklis varētu būt stimuls pamestu ēku atjaunošanai vai nojaukšanai, ja tiks realizēts modelis, ka nekustamā īpašuma nodokļa likmju noteikšana noteikta intervāla robežās ir pašvaldību kompetence. Analizējot situāciju, Īpašuma departaments konstatējis, ka šobrīd esošā metodika nekustamo īpašumu vērtības noteikšanai nodokļu vajadzībām ir neefektīva, jo gadījumos, kad ēkas nolietojums pārsniedz 80%, tās kadastrālā vērtība netiek noteikta vispār. Tādējādi šādas ēkas vispār nav ar nekustamā īpašuma nodokli apliekams objekts. Īpašuma departaments uzskata, ka situācija būtu maināma, nosakot būvēm, kuras ir iekļautas apzināto graustu sarakstā, nodokļa likmi 3% apmērā no zemes gabala vērtības. Šāda veida priekšlikumu atbalsta arī Latvijas Pašvaldību savienība.
Savukārt administratīvās atbildības maksimālais apmērs par pašvaldību saistošo noteikumu pārkāpumiem būtu nosakāms tādā pašā apmērā kā par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzētajiem administratīvās atbildības sastāviem, jo pēc būtības nav saprotama atšķirīga maksimālo administratīvās atbildības sliekšņu noteikšana. Īpašuma departaments piedāvā dubultot maksimālo administratīvo atbildību līdz 1000 latiem pašreizējo 500 latu vietā. Tāpat speciālisti aicina piešķirt pašvaldību domēm tiesības apstiprināt saistošos noteikumus, kuros par to pārkāpšanu var četrkārt palielināt naudas sodus fiziskajām personām līdz 1000 latiem līdzšinējo 250 latu vietā, bet juridiskajām personām pašreizējo 1000 latu vietā piemērot 5000 latu sodu.
Īpašuma departamenta apkopotā informācija liecina, ka no 452 graustiem 378 būves ir privātīpašums vai dažāda veida kopīpašums. Privātīpašniekiem pieder 197 no kopumā 248 bīstamajiem un potenciāli bīstamajiem graustiem.
Īpašuma departamentam turpmāk vismaz reizi ceturksnī būs jāveic situācijas monitorēšana Rīgā, apzinot gan esošo graustu sakārtošanu vai nojaukšanu, gan jaunu bīstamu ēku parādīšanos. Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks, Īpašuma komitejas priekšsēdētājs Andris Ameriks (LPP/LC) šodien uzsvēra, ka konkrētas aktivitātes ir jāveic jau tagad un vismaz par pusi no 109 bīstamajiem graustiem ir nepieciešams sagatavot domes lēmumu par piespiedu sakārtošanu, lai novērstu apdraudējumu, jo vairāki grausti atrodas tiešā izglītības iestāžu tuvumā.