Ražošana

Romantiska ideja par vīnogu audzēšanu pārtop biznesā

Armanda Vilciņa,24.11.2021

Jaunākais izdevums

Uzņēmuma Abavas dārzi, kas tirgū pazīstams ar zīmolu Abavas vīna darītava, apgrozījums 2020. gadā sasniedza 1,1 miljonu eiro, kas ir par 7% vairāk nekā 2019. gadā.

To intervijā DB norāda SIA Abavas dārzi līdzīpašnieks Mārtiņš Barkāns, piebilstot, ka šobrīd uzņēmums realizē arī 1,5 miljonu eiro vērtu investīciju programmu, lai nodrošinātu kompānijas tālāku izaugsmi.

M. Barkāns atzīst, ka pēdējie divi gadi ir bijuši gana izaicinoši, jo pandēmijas ietekmē periodiski bija slēgta aptuveni puse no Abavas vīna darītavas pārdošanas kanāliem, tajā skaitā restorāni, kafejnīcas, lidostas un dažādas tūristu pulcēšanās vietas. Uzņēmums gan spēja veiksmīgi pārorientēties, uzsākot tiešsaistes tirdzniecību, organizējot attālinātās degustācijas un veicot citus pasākumus, atzīst M. Barkāns.

Fragments no intervijas

Abavas vīna darītava dibināta 2010. gadā. Kā uzņēmums šo gadu laikā ir mainījies?

Sākotnēji tas bija ģimenes dzīvesveida projekts, nevis bizness. Tā bija romantiska ideja par dzīvi laukos, vīnogu audzēšanu un lauku tūrismu, kas šobrīd transformējusies biznesā. Sākumā mēs neveicām ne tirgus izpēti, ne veidojām biznesa plānu, jo mums bija tikai ideja par to, ka mēs Latvijā audzēsim vīnogas un pamēģināsim no tām radīt vīnu. Šobrīd Abavas vīna darītava ir īsts bizness – analizējam tirgu, datus un ciparus, kā arī nodarbinām vairāk nekā 20 darbinieku. Jāatzīmē, ka nu jau Abavas īpašnieku sastāvā ir trīs Latvijas ģimenes – Gadzjus, Barkāni un Krasovski. Mēs visi esam lieli mūsu valsts patrioti. Tā arī ir galvenā mūsu pazīme.

Kā jūs raksturotu konkurenci alkoholisko dzērienu tirgū Latvijā – cik ir vietējo uzņēmēju, kas šobrīd darbojas šajā sfērā?

Latvijā 2020. gadā kopumā tika patērēti 202 miljoni litru alkoholisko dzērienu. No tiem 69% bija alus, 12% – stiprie dzērieni un 11% – vīns un stiprinātais vīns. Mūsu dzērieni pamatā trāpa kategorijā Citi raudzētie dzērieni, kas kopumā veido 6% no patērētā daudzuma jeb 11,8 miljonus litru. Līdz ar to šajā kategorijā mēs plānojam palielināt savu tirgus daļu no 1,3% 2020. gadā līdz aptuveni 5% turpmāko gadu laikā.

Tajā pašā laikā mēs vēl arvien būsim neliels ģimenes uzņēmums lielajā alkohola tirgū, kurā dominē ārvalstu koncerniem piederošie Latvijas ražotāji. Runājot par konkurenci, jāsaprot, ka dabīgi sidri un dabīgi augļu, ogu vīni kopumā ir īpaša, neliela niša, kura diemžēl tiek samesta kopā ar citiem dzērieniem, tajā skaitā tādiem sidriem, kas pamatā top no koncentrātiem, aromatizētājiem un saldinātājiem. Šajā tirgū dominē trīs vadošo spēlētāju Cēsu alus, Aldaris un Latvijas Balzams vai viņu saistītajos koncernos radītie produkti. Ja runājam par dabīgo sidru ražošanu, mēs noteikti esam līderi, bet šajā tirgū aktīvi darbojas arī citi uzņēmēji, piemēram, Sabiles sidrs, Mūrbūdu sidrs, Tālavas sidrs, ar kuriem mēs draudzīgi konkurējam, taču kopumā mūsu visu realizētais apjoms vēl ir niecīgs, salīdzinot ar to, cik raudzēto dzērienu tiek patērēts Latvijā. Šajā gadījumā gan jāpiemin, ka nu jau desmit gadus mēs nenogurstoši nodarbojamies ar patērētāju izglītošanu, skaidrojot, kāda ir atšķirība starp sidru no koncentrāta un no īstiem āboliem.

Visu gadu esam atvērti tūristiem, grupu degustācijām, piedalāmies dažādos kulināros festivālos, bet īpaši vēlos izcelt projektu, ko realizējam kopā ar biedrību Lauku ceļotājs, – tas ir Sidra ceļš. Tas ir, manuprāt, izcils piemērs tam, kā konkurenti var sadarboties, lai kopā paplašinātu savu tirgus daļu, jo, kā man savulaik mācīja Kentas Universitātes mārketinga profesors, – tu vari būt tikai tik liels tirgus dalībnieks, cik liels tu esi patērētāja apziņā. Un tā ir cīņa, kas nekad nebeidzas.

Pavērojot veikalu plauktus, bieži nākas secināt, ka eksporta preču klāsts teju visās dzērienu kategorijās ir daudz plašāks nekā vietējo uzņēmēju. Vai tas ir saistīts ar to, ka mums vienkārši nav tik daudz vietējo ražotāju?

Jā. Ja paskatāmies uz alkoholisko dzērienu ražotājiem, tad nozīmīgākie, protams, ir AS Latvijas Balzams, AS Aldaris un AS Cēsu alus. Pēc tam ir vesela strīpa ar mazākiem alus darītājiem (jo Latvijā dzer daudz alus) un nelieliem stipro dzērienu ražotājiem. Te arī ir atbilde – mums vienkārši nav daudz nozīmīgu ražotāju ārpus alus kategorijas. Augļu, ogu vīndari, lai arī ir reģistrēti skaitā pāri par 70, vairumā ir nelieli vienas ģimenes mājražošanas projekti, kuri sava izmēra un struktūras dēļ netiek līdz veikalu plauktiem.

Kas būtu jādara, lai ražotāju būtu vairāk?

Tirgū ir vēl vieta daudz un dažādiem spēlētājiem. Tas, par ko mēs iestājamies, ka mums kā mazai vīna darītavai pasaules kontekstā būtu nepieciešami akcīzes nodokļa atvieglojumi.

Visu rakstu lasiet 23.novembra žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alkoholisko dzērienu ražotāji Veselības ministrijas izstrādātos grozījumus alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanā vērtē skeptiski, sacīja aptaujātie vietējie alkoholisko dzērienu ražotāji.

SIA "Abavas dārzi" valdes loceklis un "Abavas" vīna darītavas pārstāvis Mārtiņš Barkāns norādīja, ka uzņēmums atbalsta sabiedrības audzināšanu ar stingrākām prasībām attiecībā uz alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežošanu, jo, "acīmredzot, cilvēku izglītošana, kā arī plānotie reklāmas ierobežojumi tiek veidoti ar mērķi indivīdam personīgi mācīties uzņemties atbildību par tām izvēlēm, kas skar viņa veselību, tai skaitā alkohola lietošanu".

Tāpat "Abavas" vīna darītavai nav iebildumu par papildus informācijas izvietošanu uz dzēriena etiķetes, jo cilvēkiem, pieņemot lēmumu par produkta iegādi, būtu jāzina kaloriju daudzums, ko viņš iegūs no izdzertā alkohola daudzuma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #47

DB,23.11.2021

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumam Abavas dārzi, kas tirgū pazīstams ar zīmolu Abavas vīna darītava, pēdējie divi gadi ir bijuši gana izaicinoši, jo pandēmijas ietekmē periodiski bija slēgta aptuveni puse no Abavas vīna darītavas pārdošanas kanāliem, tajā skaitā restorāni, kafejnīcas, lidostas un dažādas tūristu pulcēšanās vietas.

Uzņēmums gan spēja veiksmīgi pārorientēties, uzsākot tiešsaistes tirdzniecību, organizējot attālinātās degustācijas un veicot citus pasākumus, intervijā stāsta SIA Abavas dārzi līdzīpašnieks Mārtiņš Barkāns.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 23. novembra numurā:

  • Cik perspektīva Latvijā ir vīna ražošana? Kādās tirgus nišās varam konkurēt?
  • Zaļais kurss: no apmātības uz pragmatisku pieeju
  • Statistika. Būvniecība, krīzes ekonomikas brīnumnūjiņa, lūst un rūk!
  • Sapni par dzīvi pēc 50 gadiem jāsāk realizēt jau šodien
  • Tirdzniecības centri valdības lēmumu dēļ kļūst par neprognozējamu biznesa vidi
  • Karsti pīrādziņi arī mūsu vērtspapīru tirgū
  • Vai velojoslas kaitē biznesam?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskā transformācija, atjaunojamie energoresursi, to ražošanas bāze, izmantošana Latvijas iedzīvotāju labklājības paaugstināšanai, viedās mājas un pilsētas ir tie izaicinājumi, kuri prasīs mainīt ne tikai savu darbību, bet arī attieksmi visiem lēmumu pieņēmējiem, uzņēmējiem un iedzīvotājiem.

Tādi secinājumi skanēja Kurzemes biznesa forumā, kurš šogad norisinājās Ventspilī, koncertzālē “Latvija”. Kurzemes biznesa forumā piedalījās dažādu jomu un nozaru pārstāvji un savu nozaru speciālisti, kopēji diskutējot par straujo pārmaiņu laiku un to, ka būtiska nozīme ir un būs tiem lēmumiem, kuri jau ir un vēl tiks pieņemti, jo no tiem būs atkarīga visas valsts nākotne.

Izaugsmei vajag platformu

«Lai veiktu ekonomisko izaugsmi, kas balstās uz konkurētspēju un produktivitāti, ir nepieciešami cilvēki, finanšu resursi (investīcijas), to pieejamība un produktivitāte jeb visu procesu paātrināšana, tostarp digitalizācija,» uzsvēra ekonomikas ministre Ilze Indriksone. Viņa norādīja, ka labu iespēju nodrošināšana uzņēmējiem ir Ekonomikas ministrijas darba mērķis. Vienlaikus ministrija vēlas mazināt birokrātiju un noņemt šķēršļus. «Sāksim ar sadaļām - īpašumu attīstīšana un nodokļu nomaksas vienkāršošana, jo Latvijā šim nolūkam tiek patērēts trīs reizes vairāk laika nekā Igaunijā,» stāstīja I. Indriksone.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules intelektuālā īpašuma dienā 26.aprīlī apbalvotas Gada preču zīmes 2021. Nominācijā "Gada preču zīme Latvijai" pirmo vietu ieguvusi zīmola ''Valmiera" jogurta kokteiļu sērijas preču zīme “Shake Me Up”, savukārt nominācijā "Gada preču zīme pasaulei" - SIA "Gamma-A" zeltainās šprotes "Riga Gold", informē Patentu valdes direktors Agris Batalauskis.

Patentu valde konkursu "Gada preču zīme" sadarbībā ar partneriem Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kameru (LTRK) un Latvijas Dizaineru savienību (LDS) organizē jau devīto gadu. Tā tiek sumināti Latvijas uzņēmēji, kas iegulda jaunradē un saskata rūpnieciskā īpašuma aizsardzības priekšrocības ilgtermiņā.

Nominācijā "Gada preču zīme Latvijai" par uzvaru šogad cīnījās 35 preču zīmju īpašnieki. "Dalībniekus vērtēja gan sabiedrība, gan arī kompetenta žūrija. Konkursā piedalījās uzņēmumi no dažādām jomām - sākot no pārtikas ražošanas beidzot ar informācijas tehnoloģiju pakalpojumu sniedzējiem. Rūpes par intelektuālo īpašumu veicina inovācijas, tāpēc priecē, ka aizvien vairāk uzņēmēju to novērtē," teica Batalauskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kurzemes biznesa forums pulcē uzņēmējus un nozaru ekspertus, lai rastu atbildes uz to, kā būt konkurētspējīgiem, kā strādāt inovatīvi un kā veidot un attīstīt biznesu mūsdienu mainīgajos apstākļos. Visas dienas garumā apmeklētajiem būs iespēja uzklausīt dažādu nozaru ekspertus, uzdot tiem jautājumus un mijiedarboties ar biznesa līderiem.

Forums norisinās 17.maijā, klātienē, Ventspilī, koncerzālē “Latvija” un tiešraidē, plkst. 10:00 – 17:30. Plašāka informācija par pasākumu: www.kurzemesbiznesaforums.lv

Programma

I DAĻA - IEDVESMAS STĀSTI

Moderators: Pauls Timrots

10:00 – 10:20 Atklāšana. Jānis Vītoliņš, Ventspils valstpilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs

10:20 – 10:35 Eksports uz 100+ valstīm bez neviena ārvalstu komandējuma. Jānis Kulbārdis, SIA “Azeron” līdzdibinātājs

10:35 – 10:55 Saspēle

Lauris Aleksejevs, Restorāna 36.line vadītājs

Kristaps Skutelis, “TestDevLab”, sabiedrisko attiecību vadītājs, tehnoloģiju bloga Kursors.lv vadītājs

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Capitalia ir saņēmusi Latvijas Bankas kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēja darbības atļauju, kas turpmāk ļaus piesaistīt investorus visā Eiropā, nodrošinot plašāku un pieejamāku finansējumu Baltijas valstu uzņēmumiem.

Capitalia ir pirmā Latvijas aizdevumu finansēšanas platforma, kas saņēmusi šādi licenci.

Kā stāsta Juris Grišins, Capitalia vadītājs: “Darbs pie atļaujas saņemšanas ir bijis ļoti svarīgs un apjomīgs, kopumā prasot aptuveni vienu gadu. Mēs esam pateicīgi par Latvijas Bankas atsaucību licensēšanas procesa gaitā. Tuvākajos mēnešos aktīvi strādāsim pie tā, lai mūsu platformas darbība atbilstu visiem vienotā regulējuma noteikumiem un informācijas publicēšanas prasībām. Tāpat drīzumā plānojam nozīmīgi paplašināt platformas investoru mērķauditoriju, samazinot minimālo ieguldījumu slieksni un piedāvājot viekāršus un automātiskus rīkus, ar kuru palīdzību jebkuršs investors var veikt ieguldījumus mūsu reģiona uzņēmumu attīstībai.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attēls: Graplingaklubs.lv

Kur gan šis sports ir bijis visu manu mūžu?

– Tā jautā Marks Cukerbergs intervijā ar Džo Roganu. Cukerbergs ir svaigākais “upuris”, kurš aizrāvies ar Brazīlijas džiu džitsu, bet varētu minēt vēl veselu virkni citu slavenību un ievērojamu cilvēku, kuri ar lielu entuziasmu trenējas šo cīņas mākslu. Var pieminēt kaut vai Īlona Maska un Marka Cukerberga supercīņu, kas likās pavisam reāla, tomēr Masks, šķiet, pārdomāja. Slavenais aktieris Toms Hārdijs ne vien trenējas cīņu zālē, bet jau piedalījies vairākās sacensībās. Džo Rogans, Kjanu Rīvss, Čaks Noriss, Abū Dabī šeihs Zajeds ir tikai daži no zināmākajiem pārstāvjiem.

Komentāri

Pievienot komentāru