Uzņēmēja gars salīdzinoši nesen izveidotajam holdingam Amber Beverage Group nav ļāvis laist garām izdevību, un nu Rīgas Melnā balzama ražotāja produktu portfelī ir arī tekila un tuvākās nākotnes plānos – arī ekspansija Amerikā, stāsta holdinga vadītājs Sīmurs Pols Fereira.
Fragments no DB intervijas:
Jūsu nesen iegādātā Fabrica de Tequilas Finos akciju pakete Meksikā, Tekilas pilsētā, acīmredzami ir ambiciozs solis. Taču ko tas īsti nozīmē?
Tas noteikti ir ambiciozi. Ražotne Tekilā acīmredzami ir ļoti tālu no mūsu mājām, un nudien – arī mums pašiem tā nešķistu pirmā acīmredzamā izvēle biznesa paplašināšanai, tomēr tā nāca kā ļoti laba iespēja, un to nevarēja laist garām. Šādas iespējas nāk, kad nu tās nāk, un ne tad, kad plānojat.
Šī iespēja pieteicās, un mums tajā patika viss – kompānijas lielums, produktu portfelis, zīmoli, un mums jau bija stratēģiskas ambīcijas, ka gribam izplest biznesu Amerikas kontinentā. Tekilas kompānija dod iespēju uzreiz ieiet šai tirgū un paralēli jau tur esošajiem zīmoliem ieviest arī mūsu oriģinālos zīmolus daudz ātrāk. Šis pirkums dod resursus, labu ģeogrāfisko izvietojumu, kā arī zīmolu portfeli vienā no straujāk augošajām spirtoto dzērienu kategorijām pasaulē.
Tekilas tirgus aug vidēji par 16% gadā, sevišķi premium sadaļā. Vodkas tirgus līkne ir gandrīz horizontāla, burbons aizvien aug, arī skotu viskijs, bet ieiet tai tirgū ir drusku grūtāk. Lielākajā daļā kategoriju, kur ir mūsu pašu oriģinālie produkti, izaugsmes līkne ir visai horizontāla, tāpēc tekilas pievienošana produktu portfelim ir laba ziņa, kas paver citādi nepieejamas iespējas.
Vodku arī principā var ražot kurš katrs, bet ne konjaku vai tekilu, kur ir stingras izcelsmes vietas prasības.
Tieši tā. Tekila ir visai unikāls dzēriens daudzējādā ziņā. Šis dzēriens tiek gatavots no zilās agaves, un tam vajag septiņus gadus nobriešanai. Tas ir drusku līdzīgi, kā turēt vīna lauku. Burgundieša vīnogulāji līdz pirmajai izmantojamajai ražai aug piecus gadus, un arī nobriedināšanas tehnika zināmā mērā ir līdzīga. Mēs nedaudz nobriedinām Melno balzamu, bet ne jau, piemēram, vodku.
Protams, tekilu var gatavot tikai vienā pasaules vietā, līdzīgi kā konjaku un šampanieti. Tā neapšaubāmi ir komerciāla priekšrocība, jo kā īpašnieks esat no dažiem izraudzītajiem.
Vai Fabrica de Tequilas Finos jums ir tikai veids iekļuvei Amerikā?
Kompānijā ir daudz pieredzējušu speciālistu, kas spēj pievienot vērtību biznesam starptautiski. Tāpēc arī tekilas ražotnē galvenais direktors ir latvietis, un ceram, ka visi organizatoriskie jauninājumi tur sāks darboties visai drīz. Skaidrs, ka zināma cilvēka klātbūtne tur un viņa saprašana, ko mēs te darām, ikdienas darbu padara vienkāršāku.
Komanda šeit, Rīgā, arī strādā pie nu jau mūsu tekilas zīmolu uzlabota mārketinga un eksporta, sniedzot atbalstu darbam Finos, kur jau investējam arī jaunās ražošanas līnijās un būvniecībā. Tāds zīmols kā KAH no mūsu jaunieguvumiem ir jau tirdzniecībā arī Baltijā.
Tad var teikt, ka latvieši palīdz tekilai augt?
Noteikti. Bija laiks, kad vīna un spirtoto dzērienu industrijā valdīja lielās rietumu kompānijas – briti, franči, amerikāņi, bet tagad šis spektrs starptautiski ir daudz plašāks. Spēcīgi spēlētāji ir no Krievijas, Filipīnām un Ķīnas. Varbūt nākamā būs Latvija.
Visu interviju Svarīgākais ir tas, ka mācāties lasiet 6. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.