AS Rīgas kuģu būvētava valde pēc rūpīgas situācijas analīzes un konsultācijām ar sabiedrības padomi, auditoriem un juristiem pieņēma lēmumu lūgt tiesai ierosināt tiesiskās aizsardzības procesu, liecina uzņēmuma paziņojums Nasdaq Riga.
Sabiedrība uzskata, ka tiesiskās aizsardzības process ir, lai gan ļoti nopietns, taču arī vienīgais pareizais solis, kā izkļūt no sarežģītās situācijas, kas radusies dažādu pēdējā laika notikumu ietekmē.
Viens no galvenajiem faktoriem, kas veicinājis šī brīža apstākļu iestāšanos, ir situācija finanšu vidē. Diemžēl Eiropā un jo īpaši Skandināvijā valda liela neuzticība Latvijas kredītiestādēm – galvenokārt ar pašmāju kapitālu. Likumsakarīgi sekoja kuģu būves pasūtītāju lēmums nepieņemt Latvijas kredītiestāžu garantijas kā nodrošinājumu, un pasūtītāju nerealizētā investīciju portfeļa rezultātā Sabiedrība zaudēja pasūtījumus astoņus miljonus eiro vērtībā. Arī ABLV Bank AS piespiedu izstāšanās no Latvijas finanšu tirgus izraisīja ievērojamu esošo materiālu un pakalpojumu piegādātāju skaita samazināšanos, negatīvi ietekmējot ražošanas izmaksas.
Tāpat ļoti negatīvas sekas atstāja sarežģītā ģeopolitiskā situācija, kas skar reģionu, skaidro vadība. Starptautisko sankciju vilnis izraisīja milzīgu kravas transporta plūsmas samazināšanos visos transporta veidos, tostarp jūras transportā. Tas ietekmēja kopējo kuģu skaitu sabiedrības darbības aptvertajā akvatorijā, kā rezultātā sabiedrība zaudēja 30% no ierastā tirgus. Tāpat sankcijas ietekmējušas arī lielākās daļas klientu iespējas izvēlēties sabiedrību kā remonta vietu, jo to karoga valstis nepieļauj kuģu remonta veikšanu Latvijā kā valstī, kura veic sankciju piemērošanu. Šī faktora ietekmē 2017.gadā sabiedrība zaudēja pasūtījumus sešu miljonu eiro vērtībā, neskaitot neplānotos remontdarbu pasūtījumus. Aizvien jāņem vērā nozares sezonalitāte – iepriekšminētie notikumi 2017./2018.gada ziemas sezonas pārvarēšanu būtiski apgrūtināja.
Visi iepriekš minētie faktori izraisīja apgrozāmo līdzekļu samazināšanos un piespieda sabiedrības vadību veikt nepopulārus pasākumus, tai skaitā, saīsinot darba dienas ilgumu lielākajai daļai sabiedrības darbinieku. Tomēr, gan humānu apsvērumu dēļ, gan cerībā, ka ar pavasara un vasaras sezonas atklāšanu turpināsies kuģu remonta darbi, neraugoties uz visām grūtībām, sabiedrības vadība neuzsāka darbinieku masveida atbrīvošanu, apzinoties, ka pēcāk nāksies saskarties ar darbaspēka trūkumu. Arī esošais normatīvais regulējums būtiski ierobežo ārvalstu darbaspēka piesaistes iespējas.
Radušās grūtības ir izraisījušas dažādu maksājumu kavējumu, taču uzņēmums apņemas izpildīt visas saistības gan pret darbiniekiem, gan valsti, gan kreditoriem. Visus iepriekšējos gadus sabiedrība apzinīgi ir pildījusi savas saistības – katru gadu valsts budžetā tika ieskaitīti vismaz divi miljoni eiro nodokļu maksājumu veidā, savukārt sabiedrības darbinieku atalgojums vienmēr ir bijis ievērojami augstāks nekā nozares vidējais rādītājs.
«Sabiedrība ir viena no vecākajām komercsabiedrībām Latvijā. Pirms 20 gadiem tā faktiski tika izglābta no iznīcināšanas, un pakāpeniski tā atdzimst, gluži kā fēnikss. Gadu gaitā kuģu būve tika pilnībā atjaunota, lai gan kredītiestādes nevēlējas kreditēt šāda veida ražošanu un arī Eiropas Savienības līdzekļi šīs nozares attīstīšanai netika paredzēti. Tomēr šajos gados tika uzbūvēti aptuveni 400 kuģi, no kuriem pieci bija paredzēti Latvijas Aizsardzības ministrijas vajadzībām. Šo gadu laikā tika veikti tūkstošiem kuģu remonta darbu, un sabiedrības valde strādā, lai Sabiedrības darbību atjaunotu arī pie esošajām grūtībām,» teikts kompānijas paziņojumā.
Ņemot vērā esošās tendences, sabiedrības vadība ir daļēji to restrukturizējusi, pateicoties kam ikmēneša izdevumi jau šobrīd ir ievērojami samazinājušies – pat par vairāk nekā 20%. Restrukturizācijas rezultātā par primāro mērķauditoriju attiecībā uz kuģu remontu ir izvirzīti pamatā Eiropas un Dienvideiropas valstis pārstāvošie klienti. Tāpat arī tiek aktīvi attīstītas uzņēmējdarbības jomas, ko nodrošina sabiedrības resursi – metāla konstrukciju ražošana, liešanas un metālapstrādes pakalpojumi, stividoru pakalpojumi, u.c.
Jau šobrīd sabiedrība veic vairāku kuģu remontu, tāpat sarunu procesā patlaban ir arī jauni pasūtījumi kuģu remonta veikšanai, tostarp tuvākais – jau jūnijā sākumā. Šo pasūtījumu izpilde radīs sabiedrībai šobrīd tik nepieciešamo naudas plūsmu, kas ļautu uzsākt arī iekavēto saistību izpildi.
Sabiedrības vadība ir pārliecināta, ka tā spēs atjaunot darbību, nodrošināt tās stabilitāti un pat paaugstināt konkurētspēju. Tomēr, lai gan sabiedrības valdei ir skaidras perspektīvas darbības atjaunošanai, jau šobrīd zināms, ka tas prasīs laiku, lai atjaunotu apgrozāmo līdzekļu plūsmu, diversificētu ražošanu un piesaistītu investīcijas. Tāpat ir zināms, ka šajā atgūšanās periodā aizvien ik dienas rodas dažādi plānu realizēšanu kavējoši apstākļi, un šī iemesla dēļ sabiedrība ir lūgusi tiesu ierosināt tiesiskās aizsardzības procesu.
«Šobrīd sabiedrības vadības uzdevums ir izstrādāt un iesniegt kreditoriem apstiprināšanai sabiedrības atjaunošanas plānu. Protams, tas prasīs gan sabiedrības reorganizāciju, gan personāla optimizāciju, bet diemžēl šobrīd cita ceļa nav,» atzīst vadība.