Vai esat redzējuši, ka uz ielas notiek remontdarbi vienā un tajā pašā vietā ik pēc pāris gadiem?
Pirmajā remontdarbu laikā notiek ūdensvada un kanalizācijas tīklu rekonstrukcija, pēc tam tiek uzliets jauns asfalts.
Nākamajā gadā tiek izbūvēta siltumtrase, pirms tam uzlaužot jauno asfaltu, lai pēc tam to atkal ieklātu. Sabiedrība uz to noskatās un padomā: varēja taču vienā gadā veikt darbus. Ieekonomētu neērtības un finanses.
Līdzīga situācija šobrīd ir ar jauno sabiedriskā transporta koncepciju. Jau tuvākajās nedēļās pārvadātāji gaida konkursa nolikumu, kas meklēs uzņēmumus sabiedriskā transporta organizēšanai Latvijā no 2021. līdz 2030. gadam. Plānots, ka finansiāli vērienīgais iepirkums noslēgsies novembrī un uzņēmumi kopā ar pārvadājumu lotēm iegūs desmit gadus ilgas saistības.
VSIA Autotransporta direkcija (ATD) koncepciju aizstāv un ir gatava to īstenot ar Satiksmes ministrijas (SM) atbalstu. Pamatojums pārmaiņu nepieciešamībai no valsts puses tiek minēta cilvēku skaita samazināšanās un dārgā sistēmas uzturēšana, kurai ir jābūt efektīvākai.
Pārvadātāji gaida konkursa nolikumu un jau ir nobažījušies par koncepcijas reālo izpildījumu. Uzņēmēji Dienas Biznesam norāda uz vairākām prasībām, kas iekļautas sabiedriskā transporta koncepcijā ar lielu iespēju, ka arī konkursa nolikumā šādas prasības būs. Piemēram, norēķini par biļetēm tikai bezskaidras naudas formā vai iepriekšpārdošanā internetā, skaidras naudas norēķinus paredzot tikai galapunktos. Vēl lielāku neizpratni pārvadātājos raisa valsts vēlme paplašināt komercreisus, paredzot tajos pārvadāt pasažierus ar I un II grupas invaliditāti bez maksas, visas izmaksas pārliekot uz pārvadātāju. Vēl viena neiespējamā misija pārvadātājiem - prognozēt cenu par 1 kilometru uz 10 gadiem, kas Latvijas apstākļiem šķiet vispār neiespējami. Vai ATD un SM pati var prognozēt, kā mainīsies nodokļu apmērs, darbaspēka izmaksas un degvielas cena desmit gadu laikā? Šobrīd pārvadātājiem jautājumu par jauno koncepciju ir vairāk nekā atbilžu, un Dienas Bizness tās turpina meklēt kopā ar uzņēmējiem.
Atgriežoties pie salīdzinājuma ar dubultajiem ielu remontiem, jāsecina, ka jaunā sabiedriskā transporta koncepcija un konkurss par pārvadājumiem tiks īstenots pirms administratīvi teritoriālās reformas. Mainoties Latvijas novadu kartei, noteikti mainīsies arī pasažieru plūsma, un tas nozīmē, ka maršrutos un reisos radīsies robi, kuru aizpildīšana būs kā ikgadējs ielas remonts.
Vai arī ATD un Satiksmes ministrija jau ir paredzējusi pašvaldību skaita samazinājumu, un tādēļ tiek runāts arī par lotu skaita samazinājumu no 16 vismaz uz 11 lotēm?