Valdība piešķīrusi 4.9 milj. eiro, lai segtu AS Pasažieru vilciens (PV) valsts nesegtos zaudējumus par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos pa dzelzceļu par 2014. gadu, informē Satiksmes ministrija.
Piešķirtais finansējums tiks izmantots, lai nodrošinātu PV maksājumus VAS Latvijas Dzelzceļš par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu un nodrošinātu uzņēmuma darbības spēju.
Š.g. 9.decembra Ministru kabineta sēdē valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu Par AS Pasažieru vilciens sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos 2013.gadā un 2014.gadā un SM piešķīra 4.7 milj. eiro, lai segtu PV valsts nesegtos zaudējumus par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos pa dzelzceļu par 2013.gadu.
Saskaņā ar informatīvo ziņojumu, kopējie PV nekompensētie zaudējumi par pārvadājumiem 2013. un 2014. gadā ir 10.9 milj. eiro.
Dzelzceļa pārvadātājam būtisku izmaksu daļu - virs 50% no kopējām ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītajām izmaksām - veido maksa par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu.
Ņemot vērā to, ka ir noteikts atšķirīgs finansēšanas modelis autoceļu un dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai, tad, atšķirībā no autopārvadātājiem, PV 2014. gada kopējās pārvadājumu izmaksās infrastruktūras izmantošanas maksas sasniedz 56% jeb 36 milj. eiro, kas nozīmē, ka 2014. gadā piešķirtā valsts kompensācija ir nepietiekama pat, lai nosegtu infrastruktūras izmantošanas maksu. Turklāt aprēķināts, ka, neskaitot infrastruktūras izmaksas, kas nav jāmaksā autopārvadājumu gadījumā, izmaksas pārvadājumu finansēšanai uz vienu pasažieru kilometru vilcieniem un autobusiem ir līdzīgas.
2015. gadā PV maksa par infrastruktūru būs izdalīta atsevišķā apakšprogrammā, tādējādi nodrošinot skaidru pārskatāmību par PV saimnieciskās darbības izmaksām un maksu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu.