2015. gadā Latvijā pirmo reizi ir reģistrēti 48853 lietoti auto, kas ir par 2% mazāk nekā gadu iepriekš, liecina Auto asociācijas dati.
Vēl vairāk – gada II pusē ir novērojams stabils samazinājums par 5% vidēji. «Ir skaidrs, ka kaut kas notiek, tam ir kaut kādi iemesli un tie visticamāk ir vairāki. Pirmkārt, ņemot vērā, ka ir samazinājies 5-7 gadu segments, bet nav būtiski pieauguši blakus segmenti varam secināt, ka vismaz daļa šīs auditorijas, ir atradusi iespējas un iegādājusies jaunu automobili. Tas ir ļoti ticami, sevišķi ņemot vērā ļoti atraktīvus un pastāvīgus piedāvājumus jaunu automobiļi tirgū. Otrkārt, no Latvijas turpina aizbraukt iedzīvotāji un tas noteikti atstāj iespaidu arī uz auto patēriņu. Treškārt, VID sadarbībā ar CSDD un Auto Asociāciju ir veikusi ievērojamu darbu krāpniecisku darījumu identificēšanā un izskaušanā lietotu automobiļu tirdzniecībā Latvijā. Darbs ir tikai pašā sākumā, ir lietas, kas ir jau izdarītas un ir vairākas labas iestrādes, kas tiks virzītas 2016. gadā. Ar to visu gribu teikt, ka noteikti ir sācis samazināties arī krāpniecisko darījumu apjoms. Ceturtkārt, es ticu, ka mūsu patērētājs ir kļuvis gudrāks un daudz mazāk uzraujas uz nezināmas izcelsmes un zemas kvalitātes auto,» komentē Auto Asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
Tomēr daudz svarīgāks faktors par reģistrāciju apjomu ir automobiļu vecums.
«Diemžēl jau kārtējo gadu ir jākonstatē, ka Latvijā pirmo reizi ievesto auto vidējais vecums nemazinās. Šai ziņā arī pagājušajā gadā situācija ir pasliktinājusies, jo ir pieaudzis īpatsvars vecuma segmentam virs 11 gadiem. Šīs vecuma segmenta pieaugums palielinājies gan pamatā uz 8-10 gadu vecu transportlīdzekļu reģistrāciju skaita samazinājumu, kas skaidrojams ar tautā iemīļotu automobiļu vecuma pieaugumu un to automātisku pāriešanu citā vecuma segmentā. Rezultāts - ir pieaudzis pirmo reizi reģistrēto automobiļu vidējais vecums,» skaidro Pēteris Rubulis, Auto Asociācijas projektu vadītājs.
«Visa rezultātā mūsu autoparks tehnoloģiski neglābjami atpaliek ar no tā izrietošām sekām satiksmes drošībai un videi.
veidotājiem vienmēr ir bijis ļoti ērts attaisnojums un pat aizsegs mūsu autoparka problēmām. Tai pašā laikā nekas nav ticis darīts, lai veidotu politiku, kas būtu orientēta uz atbildīgu automobiļa izvēli, piemēram nodokļu atlaides zemu izmešu automobiļu iegādei,» saka eksperts.
Dīzeļdzinēja auto joprojām daudziem šķiet izdevīgs darījums, lai arī vairākumā gadījumos tam nav nekāda sakara ar faktiskajiem nobraukumiem, dīzeļmotoru augstajām apkopju un remontu prasībām un no tā izrietošajām dzīves cikla izmaksām. 2015. gadā auto ar dīzeļdzinējiem ir turpinājuši savu uzvaras gājienu sasniedzot 81% tirgus daļu no visiem pirmo reizi reģistrētajiem lietotajiem automobiļiem. Nedaudz ir samazinājies jau tā niecīgais ar sašķidrinātās gāzes iekārtām aprīkoto automobiļu imports. Procentuāli maznozīmīga, bet pozitīva tendence 2015. gadā ir 100% elektrisku un CO2 neemitējošu lietotu transportlīdzekļu importa turpināšanās - reģistrēti 14 transportlīdzekļi.
Pērn reģistrēti arī 123 transportlīdzekļi, kas ir vecāki par 30 gadiem un var pretendēt uz statusu Vēsturisks Spēkrats.