«Mājokļa atrašanās vieta ir viens no svarīgākajiem kritērijiem, un to apliecina pārdošanas rezultāti – daudzdzīvokļu mājās, kuras atrodas labi attīstītas infrastruktūras rajonos, dzīvokļu pieprasījums ir krietni lielāks nekā citos gadījumos,» atzīst SIA Pillar Management izpilddirektora vietnieks Raits Kite.
Mājokļa atrašanās vietu kā svarīgu kritēriju mājokļa izvēlē minējuši 80% pētījumu aģentūras TNS un SIA Pillar Management aptaujas dalībnieku.
Tāpat par svarīgiem kritērijiem Latvijas iedzīvotāji atzinuši celtniecībā izmantotos materiālus (57% no aptaujātajiem) un mājokļa plānojumu (52%).
«Atrašanās vieta ir būtisks kritērijs, lai klients par mājokli ieinteresētos, bet pamata lēmums, spriežot pēc mūsu pieredzes, tiek pieņemts, jau vērtējot citus kritērijus – celtniecības materiālus, plānojumu, iekštelpu apdari un apsaimniekošanu,» norāda R. Kite.
Mazāk svarīgi ir tādi kvalitātes kritēriji kā lifta (2%), noliktavu telpu/pagraba (4%) un bērnu rotaļu laukumu (10%) esamība.
Vairāk nekā puse aptaujāto uzskata, ka šobrīd tirgū ir iespējams atrast kvalitatīvus mājokļus (59%), bet salīdzinoši vairāk iedzīvotāju ar negatīvu viedokli ir starp tiem, kuri reāli plāno iegādāties mājokli tuvāko divu gadu laikā – šo aptaujāto vidū 21% uzskata, ka tirgū nav iespējams atrast kvalitatīvu mājokli.
Tuvāko divu gadu laikā aptuveni piektā daļa ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 55 gadiem plāno iegādāties mājokli, turklāt pusgada laikā šis rādītājs ir mazliet palielinājies – no 14% līdz 19%.
Salīdzinoši biežāk nekā caurmērā mājokļa iegādi plāno gados jaunāki iedzīvotāji (18 līdz 29 gadi), rīdzinieki, pilsoņi un iedzīvotāji ar ienākumiem virs 300 latiem.
Starpniecību kompāniju palīdzību mājokļa atrašanā un iegādē vēlas izmantot tikai aptuveni desmitā daļa aptaujāto, un lielākā daļa iedzīvotāju mājokļa atrašanu un iegādi vēlas veikt no īpašnieka bez strapniekiem.