Valdība šodien Valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) izvirzījusi konkrētus nosacījumus, pēc kuru izpildes tā neiebildīs pret vērienīgā vagonu iepirkuma konkursa turpināšanu, žurnālistus pēc valdības sēdes informēja Satiksmes ministrs Aivis Ronis.
Uzņēmumam būs jāsniedz ziņojums valdībai. Ja visi nosacījumi būs izpildīti, valdība neiebildīs pret konkursa turpināšanu.
Konkrēti nosacījumi vēl netiek atklāti, jo valdības lēmums tiek precizēts un tikšot publiskots tuvākajā laikā. Pēc A. Roņa teiktā, tie ir septiņi astoņi nosacījumi, starp kuriem ir risku novēršana saistībā ar dažādām iesniegtajām sūdzībām Eiropas Komisijā, atsevišķu tehnisko sertifikācijas problēmu novēršana un līguma teksta saskaņošana un jākonkretizē, cik daudz no pasūtījuma apjoma tiks ražots Latvijā.
Kolīdz šī informācija tiks nodrošināta, sekošot arī tālākie lēmumi, jo valdība nevarot pieņemt pārsteidzīgus un neatgriezeniskus lēmumus, kas budžetam var uzlikt papildus izdevumus uz turpmākajiem 30 gadiem. Svarīgi, lai izdevumi būtu ekonomiski pamatoti, norādīja Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīs.
PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds žurnālistiem atzina, ka valdībā izvērsušās plašas debates par šo jautājumu un nu tikšot gatavota visa prasītā informācija un runāts arī ar konkursa uzvarētāju. PV interesēs esot, lai šis konkurss nenobremzētos, uzsvēra Freivalds.
Savukārt premjers Valdis Dombrovskis (V) pēc sēdes atzina, ka neskaidrību ap šo konkursu joprojām esot daudz, tāpēc esot izvirzīti konkrēti izpildāmie nosacījumi. Arī PV iesniegtie aprēķini nepārtraukti mainoties, kas liekot domāt par uzņēmuma valdes profesionalitāti, atzina Dombrovskis. Pēc viņa teiktā, valdība pie šī jautājuma izskatīšanas varētu atgriezties nākamā gada pašā sākumā.
Kā ziņots, Iepirkumu uzraudzības birojs oktobra nogalē atļāva PV slēgt līgumu ar Spānijas uzņēmumu Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) par apjomīgo jauno pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu.
CAF ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu.
CAF kā savu apakšuzņēmēju vilcienu piegādes līguma izpildei norādījis Rīgas Vagonbūves rūpnīcu (RVR), bet tās manta pilnībā ieķīlāta Latvijas Krājbankā. Neoficiāli izskanējušas bažas, ka RVR nespēs izpildīt savas saistības, kas plānotas 63% apmērā no visa līguma.
PV iepirkums paredz līdz 2015. gadam iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus.
Eiropas Komisija pavasarī apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.