airBaltic turpmākam attīstības izrāvienam pasūta līdz pat 60 jaunām CS300 lidmašīnām. Ar šādu skaļu paziņojumu medijiem klajā nāca Latvijas nacionālā lidsabiedrība, parakstot pirkuma līgumu ar Bombardier Commercial Aircraft (BCA) par 30 CS300 lidmašīnu iegādi un iespēju pasūtīt vēl 30 tā paša tipa lidaparātus.
Pasūtījuma vērtība pēc kataloga cenām 60 lidmašīnu gadījumā būtu 5,9 miljardi USD. airBaltic ir divas iespējas, kā tikt pie lidmašīnām, – pirkt vai nomāt, sacīja M. Gauss, piebilstot, ka lēmums katras lidmašīnas gadījumā var atšķirties. Vaicāts, vai Bombardier ar tādu spēcīgu partneri kā Airbus aiz muguras nevarētu pacelt CS300 cenas, BCA prezidents Freds Kromers DB norādīja, ka tirgus ir tas, kas nosaka cenu.
Tomēr realitātē viss varētu arī nebūt tik skaisti, kā nacionālā lidsabiedrība to zīmē. Kā pirms airBaltic preses konferences norādīja viens no DB avotiem, lidsabiedrībai bija paredzēti divi attīstības varianti. Konservatīvais – visu lidmašīnu parku nomainīt ar CS300 līdz pat 40 vienībām - un optimistiskais – ja izdotos atrast jaunas investīcijas, tad varētu augt dubultā līdz pat 80 gaisa kuģiem, kas gan avotam šķiet pagalam nereāli.
Jebkurā gadījumā milzīga problēma – tāpat kā visām citām pasaules lidsabiedrībām ‒ ir pilotu trūkums, ko sāpīgi nākoties izjust jau tagad, bet skaļi par to runāts netiek. Uz DB jautājumu, cik pilotu airBaltic šobrīd trūkst un kā atrisinās šo problēmu nākotnē, M. Gauss atbildēja visai izvairīgi, vien sakot, ka pilotu trūkumu nākotnē lidsabiedrība jau atrisinājusi, izveidojot Pilotu akadēmiju. Aviokompānija arī, protams, piesaistot pilotus tāpat kā citas lidsabiedrības tirgū.
Uz jautājumu, kāds ir darījuma apjoms un kur ņems naudu, M. Gauss atbildēja, ka neko vairāk par kataloga cenu atklāt nevar.
Interesanti, ka airBaltic iepriekš lidostu par saviem attīstības plāniem nebija informējusi, norāda VAS Starptautiskā lidosta «Rīga» padomes loceklis Tālis Linkaits. Ir skaidrs, ka šādam gaisa kuģu skaitam lidostā vietas nav un būtu nepieciešami jauni peroni. Savukārt, ja nacionālā lidsabiedrība negrasās turēt gaisa kuģus Rīgā, ir atklāts jautājums, kāda būtu šāda lēmuma ietekme.
Visu rakstu Atvēzējas iepirkumiem lasiet 29. maija laikrakstā Dienas Bizness.