Ražošana

Norsaf ražotnes vērtība Liepājā varētu sasniegt 400 līdz 600 miljonus ASV dolāru

LETA,19.02.2025

Jaunākais izdevums

Iecerētā "Norsaf" ilgtspējīgās aviācijas degvielas (Sustainable Aviation Fuel - SAF) ražotne Liepājā būs lielākais šāda veida uzņēmums Baltijas reģionā, un tā vērtība varētu sasniegt no 400 miljoniem ASV dolāru līdz 600 miljoniem ASV dolāru, intervijā sacīja "Norsaf" līdzīpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš teica, ka līdz šā gada beigām ir plānots pabeigt priekšizpēti par ražotnes izveidi, bet būvniecība sāksies ne agrāk par 2027.gada beigām vai 2028.gadu. "Pieņemot, ka kaut kas varētu notikt lēnāk, nekā mēs domājam šodien, tas varētu būt arī 2029.gads," pieļāva Žiemelis.

Atšķirībā no virknes citu SAF ražotņu, kur SAF tiek ražota no izmantotām eļļām vai taukiem, vai arī no rapša eļļas vai citiem lauksaimniecības produktiem, Liepājā ir plānots SAF ražot arī no nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļām - zaļā ūdeņraža, savāktā CO2 un spirtiem, un tam tiks izmantotas ASV kompānijas KBR tehnoloģijas. No "Norsaf" ražotā puse varētu būt no bioloģiskām, puse no sintētiskām izejvielām.

"Avia Solutions Group" vadītājs teica, ka pagaidām nevar runāt par investīcijām, kuras tiks ieguldītas ražotnes izveidē, jo notiek sarunas ar Eiropas Komisiju par Eiropas Savienības (ES) atbalstu CO2 izmešu savākšanas tehnoloģiju izmantošanai.

"Mēs pašlaik esam izvērtēšanas procesā, kādas tiešās subsīdijas ir pieejamas no ES, kādas subsīdijas var būt pieejamas no Latvijas un kāds pašu kapitāls būs jāiegulda no akcionāru puses. Kopumā ES katrai valstij ir paredzējusi ievērojamus grantus mērķiem, kas ir saistīti ar zaļo ūdeņradi un CO2 izmešu savākšanu," sacīja Žiemelis.

Viņš prognozēja, ka Latvijā nākotnē būs gandrīz četri miljoni tonnu uztverta CO2, jo visai rūpniecībai ir jāievēro prasības par CO2 izmešu piesaisti. Lietuvā tie varētu būt pieci miljoni tonnu.

Žiemelis arī sacīja, ka no bioloģiskas izcelsmes izejvielām ražotā SAF tirgus ir ar augstu konkurences līmeni, un nākamo piecu septiņu gadu laikā būs šī produkta pārprodukcija, jo šajā tirgū cenšas ienākt visas naftas pārstrādes rūpnīcas.

"Savukārt, ja runājam par SAF, kas ir iegūta no sintētiskajām izejvielām, tad tas ir jautājums par tehnoloģijām. Pieņemu, ka mūsu sadarbības partneri KBR uz kādu laiku ierobežos iespējas citiem ienākt šajā jomā, un tas padarīs šo tehnoloģiju un mūsu rūpnīcu ļoti unikālu," pauda Žiemelis, piebilstot, ka šī tehnoloģija ir ļoti jauna un neviens cits reģiona uzņēmums tās pielietošanā ražošanā nav nonācis tik tālu kā "Norsaf" projekts.

Jautāts, kādēļ šādas ražotnes izveidei ir izvēlēta Liepāja, Žiemelis sacīja, ka Liepājā izdevās iegādāties esošo infrastruktūru par diezgan pievilcīgu cenu, kā arī Liepājas ostā ir brīvāka piekļuve jūrai nekā virknē citu vietu.

Atbilstoši ES prasībām lidmašīnām no 2025.gada ir jālido ar ilgtspējīgu degvielu, kura tiek ražota no atjaunojamiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050.gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet aptuveni 15% lidmašīnu jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.

Jau vēstīts, ka pērn Liepājas speciālās ekonomiskās zonas uzņēmuma "GI Termināls" 51% kapitāldaļu iegādājās Īrijā reģistrētā "Avia Solutions Group", kas pieder par Lietuvas bagātāko cilvēku uzskatītajam Žiemelim, bet 49% - Igaunijā reģistrētā "Tlljet", kuras patiesā labuma guvējs ir Latvijas uzņēmējs Raimonds Kisiels.

Šā gada februārī "GI Termināls" tika pārdēvēts par "Norsaf".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai īstenotu projektu par ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes un CO2 termināla izbūvi Liepājas speciālās ekonomiskās zonas kapitālsabiedrība “GI Termināls”, piesaistīja stratēģisko investoru un nomainījis uzņēmuma nosaukumu.

Turpmāk uzņēmuma nosaukums ir “NORSAF” un tā kontrolpaketes turētājs ir “AVIA Solution Group”, kas reģistrēta Īrijā.

Atbilstoši Eiropas Savienības prasībām lidmašīnām jau no 2025. gada jālido ar ilgtspējīgu degvielu vai saīsinājumā SAF (Sustainable aviation fuel), kura tiek ražota no atjaunīgiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050. gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet, aptuveni 15% lidmašīnu, jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, kas, iespējams, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.

Kā uzsver, Liepājas SEZ SIA “NORSAF” valdes loceklis Jānis Kisiels, ilgtspējīga aviācijas degvielas ražošana lidmašīnām un piegādes ķēdes šobrīd ir pamatīgs izaicinājums visai aviācijas nozarei. “Sākot no 2030. gada, pieprasījums katrus piecus gadus palielināsies un būs jāražo un jāpiegādā lielā apjomā. Plānojam ražot gan SAF, gan eSAF, kurā daļa būs nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļas. Esam vienojušies ar ASV kompāniju “KBR” par tehnoloģijas iegādi. Tas ir viens no vadošajiem ASV un pasaules uzņēmumiem projektēšanas un inženiertehnisko risinājumu jomā ogļūdeņražu pārstrādē un ilgtspējīgu degvielu ražošanā. Tā nodrošinās patentētu inženiertehnisko risinājumu un aprīkojumu jaunas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes izveidei ar paredzamo jaudu līdz 100 tūkst. tonnām gadā. “

Komentāri

Pievienot komentāru