Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai īstenotu projektu par ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes un CO2 termināla izbūvi Liepājas speciālās ekonomiskās zonas kapitālsabiedrība “GI Termināls”, piesaistīja stratēģisko investoru un nomainījis uzņēmuma nosaukumu.

Turpmāk uzņēmuma nosaukums ir “NORSAF” un tā kontrolpaketes turētājs ir “AVIA Solution Group”, kas reģistrēta Īrijā.

Atbilstoši Eiropas Savienības prasībām lidmašīnām jau no 2025. gada jālido ar ilgtspējīgu degvielu vai saīsinājumā SAF (Sustainable aviation fuel), kura tiek ražota no atjaunīgiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050. gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet, aptuveni 15% lidmašīnu, jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, kas, iespējams, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.

Kā uzsver, Liepājas SEZ SIA “NORSAF” valdes loceklis Jānis Kisiels, ilgtspējīga aviācijas degvielas ražošana lidmašīnām un piegādes ķēdes šobrīd ir pamatīgs izaicinājums visai aviācijas nozarei. “Sākot no 2030. gada, pieprasījums katrus piecus gadus palielināsies un būs jāražo un jāpiegādā lielā apjomā. Plānojam ražot gan SAF, gan eSAF, kurā daļa būs nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļas. Esam vienojušies ar ASV kompāniju “KBR” par tehnoloģijas iegādi. Tas ir viens no vadošajiem ASV un pasaules uzņēmumiem projektēšanas un inženiertehnisko risinājumu jomā ogļūdeņražu pārstrādē un ilgtspējīgu degvielu ražošanā. Tā nodrošinās patentētu inženiertehnisko risinājumu un aprīkojumu jaunas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes izveidei ar paredzamo jaudu līdz 100 tūkst. tonnām gadā. “

Jānis Kisiels arī norāda, ka izvēlētā tehnoloģija nodrošinās pilnu ciklu - saražoto zaļo vēja un saules elektroenerģiju elektrolīzes procesā izmantos zaļā ūdeņraža ražošanā, ko tālāk kopā ar savākto CO2 kā izejvielu izmantos SAF un eSAF ražošanā. Būtiski, ka ilgtspējīgas aviācijas degvielas uzglabāšanai un apgādei jau esošā infrastruktūra ir piemērota un to var droši izmantot mūsdienīgās lidmašīnās.

Vēl 2024. gadā uzņēmums noslēdza zemes nomas rezervācijas līgumu ar Liepājas SEZ pārvaldi, norādot, ka plāno ražot SAF degvielu. Proti, runa ir par aviācijas degvielu no atjaunīgās enerģijas un otrreizējām izejvielām. Tas ir viens no nākotnes attīstības projektiem, kas apvienojušies Liepājas Ilgtspējīgas industrijas centrā.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis norāda, ka Liepājā ir izdevies koncentrēt vairākus lielus, finanšu ietilpīgus projektus, kas var strādāt savstarpējā sinerģijā Zaļās industrijas jomā. “Tā ir gan Vēja parku bāzes izveide Liepājas ostā, ūdeņraža ražošana, gan SAF degvielas izejmateriāla – sašķidrinātā CO2 uzglabāšana, gan Fokker Next Gen ūdeņraža lidmašīnu komplektēšana. Tie ir projekti, kas ir attīstībā un atbilst Eiropas Zaļajam kursam. Tā ir nākotnes nepieciešamība un svarīgi, ka esam procesā, lai tos īstenotu. Projektu uzsākšanas gadi ir, sākot no 2027. gada un beidzot ar 2030. gadu, kas patiesībā ir ļoti tuvu. SAF degvielas ražošana jau ir nākamais solis pēc vēja parkiem, ūdeņraža ražotnes un CO2 savākšanas.”

Komentāri

Pievienot komentāru