Jaundibinātie uzņēmumi visās trīs Baltijas valstīs kā lielāko izaicinājumu 2017. gadā min augstu nodokļu slogu, liecina SEB bankas veiktā aptauja.
Būtisks izaicinājums Baltijas jaunajiem uzņēmējiem šogad ir arī finansējuma piesaiste. Latvijā un Lietuvā jaunuzņēmumi uzsver arī grūtības atrast kvalificētus darbiniekus, bet viņu Igaunijas kolēģi norāda, ka problēmas varētu radīt arī klientu piesaiste.
“Jebkura biznesa sākumposmā grūtākais uzdevums ir izveidot pozitīvu finanšu plūsmu, kas nosegtu uzņēmuma darbības izmaksas. Tādēļ nodokļu nomaksa uzņēmuma darbības pirmajos gados var radīt galvassāpes. Šajā jomā situācija Latvijā, Lietuvā un Igaunijā ir identiska. Taču manā pieredzē izšķirošais veiksmes faktors ir jaunā uzņēmuma ambīciju līmenis un spēja pirmajos gados aktīvi rīkoties, lai izcīnītu savu vietu zem saules. Šeit redzu pamatu optimismam, jo 53% Latvijas jauno uzņēmumu šogad strādā pie inovācijām savos produktos vai pakalpojumos, 24% iegulda savu darbinieku apmācībā, 21% attīsta jaunu biznesa modeli, un tikai 26% nedomā par jaunām lietām.
Līdz brīdim, kamēr uzņēmumam izveidojas stabila finanšu plūsma un risku līdzsvars ļauj piesaistīt bankas finansējumu, bankas loma ir atbalstīt jauno uzņēmēju ar efektīviem norēķinu risinājumiem, ar savu padomu un pieredzi, kā arī palīdzot orientēties pieejamajos alternatīvā finansējuma avotos no valsts un privātajiem investoriem,” saka SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars.
Interesantas atšķirības iezīmējas iemeslos, kas Baltijas valstu iedzīvotājiem liek izšķirties par lēmumu uzsākt savu biznesu. 38% Latvijas un 35% aptaujātie Lietuvas jaunie uzņēmēji atzinuši, ka galvenais šī lēmuma iemesls ir vēlme vairot savus ienākumus. Savukārt 35% Igaunijas jaunie uzņēmēji kā svarīgāko motīvu minējuši vēlmi kļūt neatkarīgiem un pašiem kļūt par sava darba devējiem.
"Arī Latvijā ir attīstīta ekosistēma, kas palīdz jaunajiem uzņēmējiem attīstīt savas idejas. Pozitīvs impulss bija arī Jaunuzņēmumu likums un reģionālo inkubatoru izveide. Esam novērojuši, ka jaunajiem uzņēmējiem ir jāuzlabo savas pārdošanas prasmes, jo spēja pasniegt savu produktu ir ļoti svarīga pieblīvētajā pasaules tirgū. Tādēļ palīdzam arī veidot informācijas apmaiņu starp pieredzējušajiem un jaunajiem uzņēmējiem," saka LIAA Inovāciju atbalsta nodaļas vadītāja Sarmīte Karlsone.
57% no aptaujātajiem Latvijas jaunuzņēmumiem norāda, ka vēlētos no bankas saņemt izdevīgus piedāvājumus un atlaides ikdienas norēķiniem, 37% vēlas piedalīties bankas rīkotos semināros un apmācībās, bet 29% vēlas saņemt jaunus digitālos risinājumus, kas atvieglotu sadarbību ar banku.
42% jaunuzņēmumu Latvijā, 39% Igaunijā un 50% Lietuvā šogad plāno palielināt savu darbinieku skaitu. Visās trīs valstīs lielākā daļa uzņēmumu (Latvijā 60%, Igaunijā 66% un Lietuvā – 63%) savu darbību fokusēs uz vietējo tirgu. 67% Lietuvas, 80% Latvijas un 84% Igaunijas jauno uzņēmumu plāno, ka to apgrozījums šogad nepārsniegs 100 tūkstošus eiro.
"Baltijā aiz pirmo start-up uzņēmumu veiksmes viļņa šobrīd jau veidojas otrā jaunuzņēmēju paaudze. Tādi veiksmes stāsti kā Skype iedvesmo pārējos - ja viņi to paveikuši, to var arī pārējie. Taču bažas rada, ka vairāk nekā puse jauno uzņēmumu fokusējas uz vietējo tirgu. Mūsu ieteikums ir domāt par eksportu jau no pirmās dienas, bet Latvijas tirgū savus produktus var testēt un noslīpēt," uzskata ZGI Capital investīciju direktors Rūdolfs Krese
Baltijas valstu jaunuzņēmumu aptauja tika veikta, izvaicājot kopumā 1500 Latvijas, Lietuvas un Igaunijas uzņēmumus, kuru darbības ilgums nepārsniedz trīs gadus. Lietuvā un Igaunijā aptauja tika veikta šī gada janvārī un februārī, bet Latvijā – aprīlī un maijā.
10. maijā SEB banka jau ceturto gadu pēc kārtas rīko Inovāciju forumu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, lai sniegtu tiem gan iedvesmu, gan praktiskas iemaņas inovāciju ieviešanā biznesā. Šogad forums pulcējis aptuveni 120 uzņēmumus, kas uzklausīs gan ārvalstu ekspertus, gan Latvijas jauno uzņēmumu Alina, Edurio un Sonarworks pieredzes stāstus.