Produktivitāte un ienākumi, vienlīdzīgas iespējas, sociālā uzticēšanas būs Latvijas stratēģiskie mērķi 2021.–2027. gadam, un par tiem nav strīdu, taču tādi ir par izaicinājumiem, indikatoriem un rīcības virzieniem.
To paredz Nacionālās attīstības padomes atbalstītā Pārresoru koordinācijas centra vadībā sagatavotā Nacionālā attīstība plāna (NAP) 2021.–2027. gadam projekts. NAP ir augstākais valsts vidēja termiņa attīstības plānošanas dokuments, kas nosaka valsts attīstības mērķus, prioritātes un sasniedzamos rezultātus. NAP 2021.–2027. izvirza stratēģiskos mērķus un nosaka prioritātes ar konkrētiem uzdevumiem, kas valstī jāveic šo mērķu sasniegšanai, lai nākamajos septiņos gados panāktu ikviena Latvijas cilvēka un valsts izaugsmi. Iecerēts, ka noteiktie trīs stratēģiskie mērķi būs galvenā mēraukla rīcībpolitiku un budžeta līdzekļu ieguldījumu pieprasījumu vērtēšanā, pārvaldības procesu un nozaru stratēģiju izvēlē nākamajiem septiņiem gadiem. Par to, vai tas tā patiešām būs, pēc vairāku aptaujāto domām, rādīs laiks, jo tas nozīmē, ka ne vienam vien politiskajam spēkam tieši turpmāko gadu laikā valsts budžeta veidošanā var būt sāpīga dialemma – atvēlēt naudu priekšvēlēšanu solījumu izpildei vai tomēr NAP plānā izvirzīto mērķu sasniegšanai. Situāciju vēl jo skaudrāku varot padarīt aplēses, ka labo ieceru īstenošanai būs nepieciešamas summas, kuras mērāmas, iespējams, pat desmitos miljardos eiro, savukārt jaunās politikas ieceru īstenošanai nākamajam gadam izdevās atrast tikai nepilnus 200 milj. eiro. Protams, tiek cerēts uz glābējnūjiņas – ES struktūrfondu – projektu naudas atbalstu. Jaunais NAP ir svarīgs, jo bez Latvijas nākamo gadu attīstības dokumenta valsts ES naudas aploksni var arī nedabūt. Jāņem gan vērā, ka NAP pieņem Ministru kabinets un apstiprina Saeima un NAP saistīts ar ikvienas valdības deklarāciju, rīcības plānu un budžetu. NAP īsteno visas ministrijas, plānojot savu darbu un nozaru politiku.
Lai arī NAP 2021.–2027. gadam projekts tiek dēvēts par savdabīgu pirmo redakciju, kura tiks pakļauta sabiedriskajai apspriešanai, tomēr ir jautājums par to, vai sagatavotajā dokumentā varētu tikt veiktas kādas izmaiņas un, ja tādas būs, tad cik lielas – kosmētiskas vai fundamentālas. Vienlaikus ir skaidrs, ka panākt konsensusu starp visām grupām Latvijā ir ļoti sarežģīti, it īpaši, ja ir atšķirīgas intereses un skatupunkti. Jaunā NAP izstrāde ir balstīta uz 2010. gadā apstiprināto 2030. stratēģiju, ņemot vērā pašreizējā NAP2020 vidusposma izvērtējumā gūtos secinājumus. Pēc Pārresoru koordinācijas centra informācijas, Nacionālā attīstības padome nolēma NAP2027 pirmo redakciju nodot sabiedriskajai apspriešanai, kas sāksies 7. oktobrī un ilgs līdz 5. novembrim. Ikviens sabiedrības pārstāvis vai organizācija tiek aicināta ar to iepazīties, izteikt viedokli un sniegt priekšlikumus. «Diemžēl pie NAP projekta izstrādes nebijām pieaicināti, kaut arī bijām pieteikušies,» norāda LOSP direktors Guntis Vilnītis. Viņš atzīst, ka ir ļoti atšķirīgi vērtējumi, jo vieni to uzskata par labu, bet citi ne. «NAP tiks apstiprināts Saeimā, un tas nozīmē, ka vēl ir laiks uzlabojumiem, proti, ja ir nacionālais enerģētikas un klimata plāns, tad tam ir jābūt sazobē ar jano NAP,» uzskata G. Vilnītis. Viņaprāt, resori jau strādā, bet brīžam kaut kas komunikācijā pārtrūkst, un tas nerada drošības sajūtu.
Visu rakstu lasiet 1. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!