Informācijas tehnoloģiju jaunuzņēmums Lahdes ar laiku cer apkalpot 1% Eiropas dokumentu aprites tirgus
«Šis nav ne pasts, ne arī e-pasts. Tas ir abu šo pasauļu labāko lietu apvienojums. Šis ir jauns pakalpojums, kas digitalizē ierakstītas vēstules,» stāsta Dmitrijs Dementjevs-Dedelis, SIA Lahdes līdzdibinātājs. Uzņēmumi parasti zina sava klienta personas kodu, tāpēc Lahdes izmanto šo elementu, lai sūtītu informāciju. Cilvēks, pierakstoties informācijas saņemšanai, norāda savu personas kodu, telefona numuru vai e-pasta adresi. Ja šis cilvēks vēl nav izmantojis Lahdes, viņš saņem īsziņu ar aicinājumu ieiet tā tīmekļa vietnē un norādīt savu kontaktinformāciju pats. «Saistībā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas niansēm sākumā esam datu apstrādātājs tai informācijai, ko mums iedod mūsu klients, un pēc tam, kad cilvēks ir uzticējis savus datus, mēs esam datu pārzinis. Tā iegūstam aktuālo informāciju, caur kuru viņu uzrunājam,» skaidro Jānis Zaltāns, SIA Lahdes līdzdibinātājs.
Uzņēmums piesaistījis 20 tūkstošu eiro investīciju no Startup Wise Guys un Swedbank akseleratora. Šobrīd uzņēmums gatavojas vēl aptuveni 180 tūkstošu eiro investīciju piesaistei, kas paredzēta mobilās aplikācijas izstrādei, papildu sertifikācijai un komandas stiprināšanai.
Dmitrijs stāsta, ka Lahdes darbojas šādi: uzņēmums, kurš vēlas nosūtīt dokumentu, no sākuma pieprasa saņēmēja publisko atslēgu ar tā personas kodu. Pat tad, ja cilvēks nekad nav zinājis par Lahdes, viņš šajā vietnē var saņemt dokumentus, un tie tur būs pieejami pat tad, ja viņš to nekad nav izmantojis. «Cilvēks piereģistrējas, apliecina savu identitāti ar Latvijas e-parakstu, internetbankām, Smart-ID vai nākotnē arī ar Veriff un saņem īsziņu vai e-pastu ar saiti, kas viņu aizved uz Lahdes. Ja viņam vēl nav izveidots lietotāja konts, cilvēks to izveido. Idejiski visam procesam jāaizņem līdz piecām minūtēm. Visilgāko laiku aizņem «zini savu klientu» process. Taču, ja tā ir identifikācija caur internetbanku, tas prasa tikai tik daudz laika, cik pierakstīties internetbankā, un šī procesa ātrums atkarīgs no interneta pieslēguma. Cilvēks izveido savu PIN kodu, kas zināms tikai konkrētajam cilvēkam, un piekļūst savam failam. Tiklīdz saņēmējs to lejupielādē, uzņēmums saņem paziņojumu, ka konkrētā personas koda īpašnieks ir saņēmis savu sūtījumu. Nezinām failu saturu, bet katram no tiem izveidojam sava veida digitālo parakstu – teksta rindiņu, kas matemātiski izveidota no satura, kas ir dokumentā. Gadījumā, ja kādreiz nonāk līdz tiesas procesam un ir jāpierāda, ka cilvēks tiešām saņēmis tieši to failu, varam salīdzināt šīs teksta rindiņas,» stāsta Dmitrijs. Vaicāts par drošības risinājumiem, viņš teic, ka visi dati tiek šifrēti. «Informācijas daļa, kas attiecas uz personas datiem – vārds, uzvārds, e-pasts, telefona numurs –, arī tiek šifrēti un uzglabāti tā, ka pat tad, ja notiek datu noplūde, neviens neko nevar «izlobīt».
Visu rakstu lasiet 19. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!