Poligrāfijas kompānija PNB Print palielina klātbūtni Eiropā, bet vēl vairāk sašaurina fokusu uz Krievijas tirgu
Kopumā eksports veido 90% no PNB Print apgrozījuma. Lielākais uzņēmuma eksporta tirgus ir Dānija, Norvēģija, Beniluksa valstis, kā arī Lielbritānija un Vācija. Šogad uzņēmuma lielākais fokuss ir uz Vāciju, PNB Print lūko paplašināt biznesu arī Skandināvijā. «Vācijā ir pieprasīti tie produkcijas veidi, ko mēs ļoti labi mākam ražot, tostarp bērnu literatūru, grāmatas cietajos vākos, nodrošinot īpašus apstrādes veidus,» saka Igors Rozanovs, SIA PNB Print valdes loceklis. Vaicāts, cik sarežģīti ir ieiet jaunā tirgū, viņš teic, ka tas ir tikpat grūti kā iespiesties pārpildītā autobusā – neviens ar ziediem nesagaida, visas vietas ir aizņemtas.
Uzņēmuma specializācija ir bērnu grāmatas un produkcija cietajos vākos. «Cilvēku rocība aug, viņi ir gatavi bērniem tērēt vairāk – nopērk nevis vienu, bet divas grāmatiņas. Ir vecāki, kuri labāk planšetes vietā bērniem izvēlas piedāvāt grāmatu. Visi runā par to, ka grāmatu segments mirst, bet, piemēram, Londonā un citās pilsētās, ir grāmatu veikali vairākos stāvos, un pircēju tur ir daudz. Mani vairāk uztrauc nevis papīra un elektronisko grāmatu konkurence, bet gan grāmatu un seriālu konkurence. Grāmata lielākoties ir izklaide, un cilvēks var izklaidēties dažādi. Tāpat uzskatu, ka lielākais kino konkurents ir videospēles,» saka I. Rozanovs.
Šobrīd Krievijas īpatsvars uzņēmuma apgrozījumā ir samazinājies līdz 30%. «Strādājot Krievijā, nepieciešams apzināties ekonomisko un politisko risku. Valūtas kursa svārstības lika mums meklēt citus tirgus. Piemēram, pirms kāda laika Latvijā bija daudz zivju pārstrādes uzņēmumu ar lieliem attīstības plāniem. Kur tie ir šobrīd? Es negribu attapties tādā situācijā kā šie zivju pārstrādes uzņēmumi. Saprotiet mani pareizi – nav tā, ka mēs vienā dienā tā izdomājām un aizgājām no Krievijas tirgus. Protams, ne. Līdz tam brīdim, kamēr mums tur ir pasūtījumi un varam pelnīt, mēs to darīsim. Taču neieguldām resursus, lai meklētu jaunus klientus un attīstītos šajā tirgū. Šogad esam nolēmuši aizvērt pārstāvniecību Krievijā. Mums joprojām ir cilvēki, kuri strādā ar šo tirgu, un viņiem ir, ko darīt. Kopumā viss ir lieliski. Taču mūsu galvenā uzmanība tagad tiek veltīta Eiropai,» uzsver I. Rozanovs.
Uzņēmumam ir ilga pieredze Krievijas tirgū, kur ir izdevies nostiprināt savu reputāciju, jo kompānija māk saražot to, ko citas nespēj.
Visu rakstu lasiet 26. februāra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!