Pēc Lietuvas lielākā koka logu ražotāja Arlanga Wood iegādes Latvijas uzņēmuma SIA Arbo Windows mērķis nākotnē ir iegādāties koka logu un iekšdurvju ražošanas uzņēmumus Eiropā un sākt strādāt arī iekšdurvju tirgus segmentā.
To intervijā Dienas Biznesa speciālizdevumam Nekustamais īpašums stāsta SIA Arbo valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Jānis Lasmanis. Viņš norāda, ka sekmīgi strādājošu uzņēmumu iegāde ir labākā straujas izaugsmes īstenošanas formula, jo tādējādi nav jāpatērē ļoti daudzi gadi, lai izveidotu ražotni, sekmīgi strādājošu darba kolektīvu un iekarotu noieta tirgus.
Fragments no intervijas
Kāpēc situācijā, kad tirgū ir iestājies savdabīgs klusuma periods, iegādājāties Lietuvas logu ražošanas kompāniju?
Tas, ka būvniecībā pēc tam, kad Eiropas Centrālā banka un arī citu valstu centrālās bankas paaugstināja procentlikmes, ir savdabīgs klusuma periods, nevienam nav noslēpums. Nenoliedzami, ka ir daudz mazāk pasūtījumu nekā iepriekšējos gados, taču vienlaikus šis ir ļoti labs brīdis, lai investētu izaugsmē. Tieši minētā mērķa sasniegšana ir būtiskākais arguments, kāpēc tika veikts darījums un iegādātas Lietuvā lielākā koka logu ražošanas uzņēmuma UAB Arlanga Wood 100% kapitāldaļas. Šim uzņēmumam bija potenciālie pircēji arī no citām Eiropas valstīm, tomēr līdz ar būvniecības apsīkumu Eiropā (un ne tikai) tie atteicās no šīs Lietuvas kompānijas kapitāldaļu iegādes, jo primāri vēlas nodrošināt ar pasūtījumiem savas jau esošās ražotnes. Tāpat jāņem vērā, ka uzņēmumu izaugsmei ir divas atšķirīgas stratēģijas — viena paredz esošās ražošanas paplašināšanu vai jaunas ražotnes izveidi, savukārt otra — līdzīga vai tāda paša profila ražošanas uzņēmumu iegādi. Katrai no šīm attīstības stratēģijām ir savas stiprās un vienlaikus arī vājās puses.
Proti, jaunas ražotnes izveide un arī paplašināšanās ir saistīta ar būtisku laika patēriņu, jo ir nepieciešams izstrādāt projektu, tam vajadzīgi saskaņojumi u.tml., tad izveides process, jaunu darbinieku atrašana, apmācība, tirgus iekarošana, kāda nav, iegādājoties jau strādājošu uzņēmumu. Tādējādi strādājoša uzņēmuma iegāde ļauj ietaupīt laiku un arīdzan naudu. Jā, bija plāni par jaunas ražotnes izveidi Ventspilī, tomēr daudz ātrāk to pašu var sasniegt, iegādājoties līdzīga profila ražotāju ārzemēs. Līdz ar UAB Arlanga Wood iegādi nepieciešamība pēc jaunas ražotnes izveides Ventspilī vismaz tuvāko gadu laikā vairs nebūs aktuāla. Kā situācija attīstīties perspektīvā, rādīs laiks, jo īpaši, ja pēdējo gadu laikā būtiskas pārmaiņas ir sekojošas viena otrai.
Ko iegūstat, iegādājoties Arlanga Wood Lietuvā?
Informatīvajā laukā visur skan ziņas, ka Lietuvas kompānijas iegādājas nekustamos īpašumus un uzņēmumus Latvijā, taču nebija ziņu par Latvijas kapitāla uzņēmuma nopirktajām kompānijām Lietuvā. Līdz ar Arbo Windows pirkumu situācija ir mainījusies. Iegādājoties lielāko koka logu ražotāju Lietuvā, SIA Arbo Windows kļūst par lielāko koka ražotāju Baltijā un tuvojas savam iepriekš nospraustajam mērķim — kļūt par vienu no Eiropas vadošajiem koka logu ražotājiem. Abu uzņēmumu kopējais neto apgrozījums 2022. gadā pārsniedza 20 milj. eiro un EBTIDA peļņu (ieņēmumi pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem) — 2,7 milj. eiro. Arlanga Wood ir 30 gadu sekmīga darba pieredze koka logu ražošanā un eksportā. Būtībā Arlanga Wood iegāde ļauj palielināt jau esošajiem klientiem produktu portfeli, kā arī iekļūt jaunos tirgos. Savā ziņā starp Arbo Windows un Arlanga Wood būtiskākais ieguvums būs sinerģija, kura radīs gan papildu ieguvumus, gan paaugstinās konkurētspēju tirgū.
Proti, lai arī abi uzņēmumi nodarbojas ar vienu un to pašu - koka logu ražošanu, tomēr būtībā ražotā produkcija būtiski atšķiras, jo Arlanga Wood ražo standarta veida produkciju, kuru realizē Dānijā, Norvēģijā, Islandē, savukārt Arbo Windows līdz šim ir sekmīgi miksējis standarta un specifisku logu ražošanu, kuru noieta tirgus ir Zviedrija, Lielbritānija, Japāna. Ja Arlanga Wood ir 100% eksportētājs, kuram Lietuvā, neraugoties uz būtiskiem būvniecības apjomiem, nebija realizācijas, tad Arbo Windows Latvija ir bijis nozīmīgs tirgus, jo īpaši specifisko produktu segmentā. Apvienojot abu ražotņu iespējas, rodas arī jaunas iespējas - Arbo Windows iegūst specifisko logu pasūtījumus no uzņēmuma jau esošajiem klientiem ārzemēs un arī no Lietuvas, savukārt Arlanga Wood standarta logus var piedāvāt klientiem ārzemēs un arī Latvijā. Iespējama arī sekmīga sinerģija līmēto koka brusu iepirkumā, kuras vajadzīgas gan Arlanga Wood, gan arī Arbo Windows (pašlaik piegāde notiek no ražotājiem Latvijā, Igaunijā un Zviedrijā).
Cik liels ir Arlanga Wood salīdzinājumā ar Arbo Windows?
Būtībā Arlanda Wood ir līdzvērtīgs Arbo Windows, kaut arī ar zināmām niansēm. Proti, salīdzinot pēc saražoto vienību skaita, Lietuvas kompānija pērn saražoja teju 2,5 reizes vairāk logu nekā Arbo Windows, kamēr pēc kompāniju 2022. gada neto apgrozījuma Arlanga Wood tikai par 30% pārspēja Arbo Windows sniegumu. Arlanga Wood neto apgrozījums — 12 milj. eiro pret 9 milj. eiro Arbo Windows. Korelācijas starp saražoto vienību skaitu un neto apgrozījumu nav tāpēc, ka Arbo Windows vairāk strādāja uz specifisku, tātad augstākas pievienotās vērtības un tādējādi arī dārgāku produktu ražošanu, kaut arī vienību izteiksmē ražoja teju 2,5 reizes mazāk. Kopējais abu kompāniju neto apgrozījums pārsniedz 20 milj. eiro, kas logu ražošanas segmentā jau ir nozīmīgs spēlētājs ne tikai Baltijas reģionā vien. Viens interesants fakts, ka koka logu apjomu ziņā Latvija apmēram divas reizes atpaliek no Lietuvas un Igaunijas, tam pamatā ir ne tikai tas, ka Latvijā būvējam, renovējam mazāk, bet arī cenšamies būvēt lētāk un līdz ar to arī izmantot lētākos plastmasas logus.
Visu rakstu lasi jaunākajā Dienas Biznesa speciālizdevumā Nekustamais īpašums!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.