Šobrīd darba tirgus mainās – agrāk darba devēji izvēlējās darbiniekus, bet tagad situācija ir gluži otrāda, un darbinieki ir tie, kuri izvēlas savu darba devēju
«Tāpēc arvien lielāka loma ir darba videi un darba devēja tēlam. To veido ne vien tā informācija, ar ko pats uzņēmums dalās ar sabiedrību, piemēram, ar darba sludinājumu palīdzību, bet arī tas, ko darbinieki stāsta draugiem, paziņām, kaimiņiem. Līdz ar to uzņēmumiem ļoti jāstrādā ar iekšējo vidi. Mēs daudz ieguldām iekšējās sistēmās, piemēram, darbinieku motivācijas sistēmās – vairāk nekā simt tūkstošus eiro gadā. Pēdējo gadu kampaņās stāstām par sevi, izmantojot reālu darbinieku piemērus. Es domāju, ka tas ir mazliet pamainījis mūsu tēlu,» saka Elīna Aščuka, McDonald’s (SIA Premier Restaurants Latvia) personāla un apmācību direktore. Latvijā McDonald’s šobrīd strādā vairāk nekā 600 darbinieku, bet kopumā Baltijā ir aptuveni divi tūkstoši darbinieku. Lielākā daļa no viņiem – aptuveni 70% – strādā nepilnu darba laiku.
Katram savs grafiks
E. Aščuka ir strādājusi arī bankā un CSDD. Atšķiras katra konkrētā nozare un dinamika, kas tai raksturīga. «Šis uzņēmums ir īpašs ar iespējām, ko mēs varam piedāvāt darbiniekiem. Man kā personāla vadītājai ir prieks redzēt, kas šajā uzņēmumā tiek darīts. Ir daudzas lietas, ar ko varam izcelties darba tirgū. Esam lepni, ka varam būt pirmā darba vieta jauniešiem, kuri ienāk darba tirgū. Elastīgais darba laiks, ko varam piedāvāt, ir tiešām kaut kas ļoti īpašs. Tas ir ļoti svarīgs studentiem, kuri mācību laikā vēlas piepelnīties vai apvienot darbu ar hobijiem, kas nereti jaunajai paaudzei ir ļoti nozīmīgi. Taču elastīgais darba laiks ir nozīmīgs arī cilvēkiem vecumā pēc 50 gadiem, kuri vēl vēlas strādāt, bet ne tādā intensitātē kā iepriekš, un vēlas atlicināt laiku sev, saviem mīļajiem, palīdzēt mazbērnu pieskatīšanā. Redzam, ka varam būt interesants darba devējs arī jaunajām ģimenēm un māmiņām, kuras labprāt strādā nepilnu slodzi, lai vieglāk apvienotu darbu ar ģimeni. Nav daudz darba devēju, kas to var piedāvāt. Nav runa par pusslodzi, bet gan par pilnībā individuālu darba grafiku un pielāgošanos katram darbiniekam un viņa vajadzībām,» saka E. Aščuka.
Vasara iestiepjas 20 gados
Daudzi McDonald’s sāk strādāt jau 15 gadu vecumā, piepelnoties vasaras brīvlaikā. Viņa uzsver, ka visi darbinieki jāapmāca vienādi, tāpēc uzņēmums daudz iegulda apmācībā, iekšējos procesos, karjeras vadības sistēmās. Ne katrs uzņēmējs gribētu «ķēpāties» ar darbinieku, labi zinot, ka viņš strādās vien dažus mēnešus, jo darbā ievadīšanas process un izdevumi ir vienādi gan tiem, kuri pastrādā mēnesi, gan tiem, kuri turpina strādāt ilgstoši. Tomēr nereti var novērot, ka darbinieki atgriežas arī nākamajā vasarā vai turpina strādāt, piemēram, nedēļas nogalēs. «Ir daudz darbinieku, kuru karjera šeit sākās ar domu pastrādāt vienu vasaru,» novērojusi E. Aščuka. Kompānijā esot diezgan daudz darbinieku, kuri šeit nostrādājuši piecus, desmit, 15 un pat 20 gadus.
Visu rakstu Lepojas būt pirmā darba vieta lasiet 25. jūlija laikrakstā Dienas Bizness.