Lotte Tisenkopfa ir dibinājusi un vada ekokosmētikas ražošanas uzņēmumu MADARA, kura produkcija tagad tiek eksportēta uz vairāk nekā 12 valstīm. Bet sākās viss ar ideju šaurā draugu logā.
Ideja par kosmētikas ražošanu no bioloģiskām, dabīgām izejvielām dzimusi no personīgās pieredzes. «Manai ādai bija alerģiska reakcija uz kādu no kosmētiskajiem līdzekļiem, ko tolaik lietoju. Sāku pētīt tā sastāvu un, ierakstot internetā vienu no šī līdzekļa sastāvdaļām, izlasīju, ka tam ir potenciāli kancerogēna iedarbība. Nolēmu, ka neko tādu vairs nelietošu,» atceras Lotte Tisenkopfa.
Tomēr Latvijas tirgū tolaik alternatīvus produktus atrast bijis grūti. «Runājot ar draudzenēm, sapratu, ka tā ir ne tikai mana problēma un daudzi no maniem paziņām gribētu lietot dabīgus kosmētikas produktus.» Jaunais uzņēmums esot izveidojies vienkārši — «mēs, dažas meitenes, sanācām kopā un izdomājām — kāpēc gan mēs pašas nevarētu ražot dabīgu kosmētiku no Latvijā atrodamiem augiem», stāsta Lotte.
Paldies banku «nē»
Lai ideja «aizietu», ir nepieciešams dullums, kā arī liela enerģija un vēlme realizēt savu ideju, uzskata jaunā uzņēmēja. «Protams, vajadzīgas arī zināšanas un spēja būt radošam. Manuprāt, par savām biznesa idejām ir jārunā, jāstāsta tās citiem un jājautā viņu domas. Es tā darīju un tādā veidā sastapos ar cilvēkiem, ar kuriem šobrīd joprojām strādāju kopā. Runājot mēs iegūstam daudz vairāk, nekā riskējam pazaudēt. Iesaistot vairāk cilvēku, projektu iespējams realizēt ātrāk.»
Bijušas arī šaubas un kritiski komentāri. «Daži apšaubīja MADARAs dzīvotspēju, piemēram, bankas, kas mums atteica kredītu uzņēmējdarbības uzsākšanai. Taču mums pašiem bija stingra pārliecība par savu varēšanu, un mums ir izdevies.»
Tagad Lotte Tisenkopfa ir pat priecīga par to, ka bankas nepiešķīra kredītu. «Tas varbūt bija arī labi, jo sākumā gribējām ražot uzreiz daudz un dažādus produktus, bija idejas par vairāk nekā 20. Kad kredītu nesaņēmām, visu pārvērtējam, saskaitījām, cik naudas mēs katrs pats varētu ieguldīt, ko vēl aizņemties no tēta un mammas, un sākām ar četriem produktiem 20 vietā un ar tiem līdzekļiem, kas bija mūsu rīcībā. Banku «nē» samazināja mūsu risku. Ja būtu uzsākuši ar lielām kredītsaistībām, mums būtu vairāk ko zaudēt. Uzsākām pamazām, un pakāpeniskā izaugsmē esam daudz ko mācījušies.»
Pirmās piecas minūtes
Uzņēmuma izveidē sākumā tikuši ieguldīti aptuveni 65 tūkstoši latu īpašnieku naudas. Pirmie MADARAs produkti Latvijas veikalu plauktos parādījās 2006. gada nogalē. «Ļoti labi atceros pirmo dienu, kad produkti tika aizvesti uz veikaliem, mūsu pirmajiem klientiem, kam esam pateicīgi par uzticēšanos jauniem cilvēkiem un pilnīgi nezināmam zīmolam. Kolēģe izkārtoja produktus veikala plauktos un jau pēc piecām minūtēm zvanīja: Lotte, pirmie divi produkti ir nopirkti!»
Ienākšanai tirgū bija izvēlēts labs laiks — pirms Ziemassvētkiem. «Cilvēki meklēja kaut ko jaunu dāvanām, un pirmie pārdošanas rezultāti bija ļoti iepriecinoši. Guvām lielu ticību un sparu, kas palīdzēja pārdzīvot janvāri, kad pārdošanas rādītāji parasti krīt.»
Lotte arī atklāj, ka viens no pirmajiem produktiem — nomierinošs ķermeņa losjons — «izgāzās». «Mēs tajā centāmies ielikt harmonizējošo Latvijas pļavu spēku. Domājām, ka tieši tas būs mūsu pieprasītākais produkts, taču to pirka ļoti maz, un pēc laika losjona ražošanu pārtraucām. Tā mums bija mācība, un nākamos produktus veidojām ar lielāku apdomu. Liekas, ka Latvijas sabiedrībai svarīgāka ir sevis sakopšana tā, lai var iet un darīt, un būt enerģiskiem. Cilvēki baidās atslābināties.»
Veido skaistu Latvijas tēlu
Šobrīd MADARA Cosmetics klāstā ir jau 22 produkti un četri produktu komplekti. MADARAs produkti tiek eksportēti uz vairāk nekā 12 valstīm Eiropā un Āzijā. Šogad eksporta tirgiem pievienosies arī Šveice, Dānija, Japāna un citas valstis. «Eksporta kontaktus sākām dibināt jau pašā darbības sākumā. Šis nav īstermiņa process, un tagad tas sāk ienest augļus. Katru mēnesi eksporta daļa palielinās, šobrīd tie ir aptuveni 50 %,» stāsta Lotte Tisenkopfa.
Viņa atzīst, ka Latvijas vārdu ārzemēs zina tikai tie cilvēki, kuriem ir bijuši kādi personiski kontakti ar mūsu valsti. «Latvijas tēls ārzemēs ir diezgan tukšs. No vienas puses, tas ir labi, jo tad mēs varam to «piepildīt» ar skaisto dabu un rādīt kaut ko pozitīvu.»
«Pašlaik apgrozījuma kritumu nejūtam. MADARAs produkti joprojām ir pieprasīti veikalos, un ceru, ka tā būs arī turpmāk,» — laikā, kad daudzi uzņēmumi cieš zaudējumus, saka uzņēmēja. «MADARA ir salīdzinoši jauns uzņēmums, tāpēc pateikt, vai mēs jūtam vai nejūtam krīzi, tā īsti pat nevaram. Uzņēmums ir radies un pastāvējis krīzes laikā, kura pirmās pazīmes bija augošā inflācija. MADARA ļoti strauji aug, un nezinām, kā būtu, ja mēs dzīvotu «nekrīzes» laikā. Varbūt mēs augtu vēl straujāk, bet nevar zināt, vai tas vienmēr ir labākais. Varbūt labāk ir pamazām.»
«Mēs daudz strādājam, ir jauni projekti, un neatliek laika domāt par sliktu garastāvokli un niķoties,» saka Lotte, uzskatot, ka gudriem un uzņēmīgiem cilvēkiem krīzes laiks ir iespēju laiks. «Jāierauga monētas otra puse — iespējas — un jāmācās tās realizēt. Tur slēpjas Latvijas panākumi. Mums ir vairāk jātic pašiem sev.»
Augošs tirgus
Pagājušajā gadā MADARA Cosmetics piesaistīja Latvijas investīciju uzņēmumu, kas ieguldīja 600 tūkstošus eiro jaunas ražotnes izveidē. Pašlaik uzņēmumā strādā 20 darbinieki. Viņu apmācībai un labas ražošanas prakses procesu izstrādei ticis izmantots arī Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansējums.
«Jūtam, ka dabīgo produktu tirgus ir augošs,» saka uzņēmuma vadītāja. «Lai gan to cilvēku skaits, kuri pastāvīgi izvēlas tikai ekoproduktus, vēl ir procentuāli neliels, taču viņu skaits visu laiku palielinās. MADARAs produkti tiek tirgoti gan ekoproduktu tirdzniecības vietās, gan tradicionālās kosmētikas veikalu ķēdēs. Tā MADARA mēģina nošaut divus zaķus ar vienu šāvienu — pārdot savus produktus un mudināt cilvēkus izvēlēties ekoloģisku produkciju.»
Ieklausās un parēķina
Lotte Tisenkopfa kā vadītāja atbild par uzņēmuma attīstību un jaunu produktu izstrādi. «Neesmu ķīmiķe un nezinu visus terminus, tomēr, lai vadītu šos procesus, ir jābūt izpratnei par tiem, un es cenšos savu izpratni padziļināt, visu laiku apgūstu jaunu informāciju. Varu iedrošināt arī citus — ja ir biznesa ideja, bet trūkst specifisku zināšanu, nevajag nobīties, jo mēs visi esam spējīgi mācīties.»
Vēl Lotte teic, ka neuzskatot sevi par pašu gudrāko. «Zinu, ka ir cilvēki, kuri ir daudz gudrāki par mani gan tehniskajā jomā, gan mārketingā, gan finansēs un citur. Cilvēkiem ir jāļauj darīt to darbu, kas viņiem patīk un padodas. Es nekad nesteidzos pieņemt lēmumu viena.»
Uzņēmuma darbības sākumposmā darbs bieži ievilcies līdz vēlai nakts stundai. «Sākumā uzņēmējam daudz kas ir jādara pašam, jāmazgā grīdas, visur jāskrien, jādomā par daudzām lietām vienlaikus. Taču ir svarīgi neļaut šim posmam ievilkties pārāk ilgi, citādi uzņēmējs zaudē enerģiju un spēju redzēt kopējo situāciju. Ja tas ieilgst, tātad kaut kas nav kārtībā — vai nu ar produktu, vai ar organizāciju.»
Biznesā viņa uzticoties gan intuīcijai, gan loģiskajai domāšanai. «Man ļoti patīk uzņēmējs Ričards Brensons, kurš ir izveidojis kompāniju Virgin, kas darbojas daudzās industrijās, sākot ar avio un beidzot ar grāmatu izdošanu. Viņš ir teicis, ka ir vajadzīgs tikai kalkulators un dažas minūtes laika padomāt, lai saprastu, vai biznesa projekts ir interesants. Arī es vados pēc šāda principa — ieklausīties sevī un nedaudz parēķināt.»
No lauku pļavām
Lotte Tisenkopfa lepojas ar to, ka jau pirmajā darbības gadā uzņēmums dažādos konkursos guvis starptautisku atzinību par produktu iepakojumu un dizainu. Vēl lielāks gandarījums ir par pašu produktu, ko sertificējusi starptautiskā organizācija Eco Cert. Šī licence apstiprina, ka ražošanā netiek izmantotas sintētiskās izejvielas, bet tikai bioloģiski audzēti augi, pārsvarā no Baltijas reģiona.
Jau pašā sākuma nolemts uzņēmumu veidot ļoti latvisku, ar spilgtām nacionālām iezīmēm gan dizainā, gan produktu sastāvā, gan kompānijas filosofijā. «MADARAs zīmols balstīts mūsu pašu pieredzē — skaistajās bērnībās laukos, kad skraidījām pa pļavu un uzņēmām dabas enerģiju un gudrību, un klausījāmies vecmāmiņu stāstīto, ka uz sasista ceļa jāliek ceļmallapa, ar kumelītēm jāskalo mati un jāmazgā seja.»
Tagad MADARAs vārds jau ir kļuvis tik tuvs, ka Lotte ne tikai atsaucas uz to kā savējo, bet dažkārt pat pati neviļus stādās priekšā kā Madara. «Madara ir skaista un smaržīga pļavas puķe, to ir ļoti daudz pie manām lauku mājām. Madarai vajadzīga augsta nepļauta zāle, lai tā varētu augt, atbalstoties uz citu zāļu stiebriem. Gluži tāpat kā sievietei apkārt nepieciešami draugi, ģimene, mīloši cilvēki, lai viņa varētu ziedēt, būt skaista un dot savu mīlestību citiem.»
Vizītkarte
Lotte Tisenkopfa
Ekokosmētikas uzņēmuma MADARA Cosmetics izpilddirektore, līdzīpašniece
Dzimusi 1982. gadā Rīgā
Izglītība Latvijas Universitātes Moderno valodu fakultāte (japāņu valoda un kultūra), Kansai Gaidai universitāte Osakā
Darba pieredze FedEx (Japānā), IT uzņēmuma mārketings, ražošanas konsultācijas
Vaļasprieks kaķi, grāmatas, būt dabā
Latvija var — televīzijā
Tikšanās ar Latvija var varoņiem — katru pirmdienu Latvijas televīzijas 1. programmā plkst. 22:15, ar atkārtojumu otrdienās plkst. 14:20.
9. februārī — Stendera ziepju fabrikas un Emīla Gustava šokolādes līdzīpašnieks Jānis Bērziņš.
16. februārī — Anestezioloģijas un reanimatoloģijas klīnikas vadītājs Viesturs Liguts.