Dace Oliņa ir pirmā profesionāle no Austrumeiropas, kam uzticēts vadīt farmācijas kompānijas Roche filiāli Rietumos.
Kopš aizvadītā gada vasaras Dace Oliņa ir F.Hoffmann - La Roche, viena no pasaules lielākajiem oriģinālmedikamentu ražotājiem, filiāles vadītāja Somijā. Pirms tam bijusi Roche vadītāja Baltijas valstīs, šajā amatā viņa nonākusi uz trim gadiem rotācijas kārtībā. Šāda izvirzīšana Rietumu korporācijai nav tipiska, jo Dace ir austrumeiropiete un piedevām vēl arī sieviete.
«Stikla griesti Rietumu biznesa pasaulē pastāv, sieviešu vadības līmenī nav daudz,» viņa atzīst. Roche, kur strādā 80 tūkstoši darbinieku visā pasaulē, līdzīgos amatos Rietumeiropā ir vēl tikai divas sievietes — Norvēģijā un Francijā. Arī dalījums «Austrumeiropa un Rietumi» biznesā nekur nav pazudis. «Ne tikai tāpēc, ka vienas valstis ir nabagākas, citas bagātākas, bet pavisam atšķirīgs ir arī domāšanas veids,» saka Dace.
«Rietumeiropā cilvēki nodarbojas ar sevis pārdošanu, viņi cenšas sevi pasniegt. Mēs savukārt gaidām, kad mūs kāds ieraudzīs un novērtēs. Dažiem palaimējas un viņus pamana, bet lielākoties ir tā, ka nevar jau ieraudzīt, ja tu sevi neparādi. Tā ir lieta, kas mums jāiemācās, jo, salīdzinot profesionalitāti, nevar teikt, ka cilvēki Baltijā būtu sliktāki vai zinātu mazāk, drīzāk ir pat otrādi. Taču mēs paši sevi neprotam parādīt. Latvijā vārds «ambiciozs» ir ar negatīvu pieskaņu. Mēs esam iemācīti būt pieticīgiem, nebāzt galvu ārā. Ja rudzu laukā kāda vārpa ir garāka, tad tā ir jānogriež — tāds ir latviešu tautas ticējums.»
Vārdi saskan ar darbiem
Dace pati nedomā, ka būtu kļuvusi ambiciozāka, bet mazliet pašpārliecinātāka gan. «Tas atkal ir vārds, kas rietumos ir ar pozitīvu nozīmi, bet Latvijā ne. Man tika piedāvāts šis darbs, un bija iespēja to pieņemt vai nepieņemt. Es šo izaicinājumu pieņēmu, un man ir radusies ticība, ka es varu mēģināt un varu izdarīt.»
Daudzi lieli uzņēmumi runā par starptautisko karjeru, izaugsmes un attīstības iespējām, bet daudzos tie paliek tikai skaisti vārdi. Stikla sienām un griestiem cauri redzēt var, bet iekšā tikt nevar. Roche ir kompānija, kurā karjeras un izaugsmes iespējas ir reālas, apgalvo Dace Oliņa. «Šis ir uzņēmums, kurā vārdi saskan ar darbiem. Roche no citām kompānijām atšķiras ar to, ka tas vēl aizvien ir ģimenes uzņēmums ar ģimenisku filosofiju, kas izpaužas arī rūpēs par savu darbinieku attīstību.»
Lietas tiek darītas citādi t.s. austrumu bloka valstīs un «vecajā» Eiropā, kas ir dzīvojusi stabilā, pārtikušā vidē ar lēnu izaugsmi. «Somijā cilvēki ir pieraduši, ka viss ir stabili, droši. Tā kā es esmu no zemes, kas pēdējo 20 gadu laikā ir mainījusies ļoti strauji, tad mans skatījums viņiem ir atklājums.»
Ticu atklātībai
Dace atzīst, ka Somijā viņai nācies piemēroties citam tempam, vairākas reizes samazinot pašai savu ātrumu. «Biju spiesta mainīt savu sapratni par to, cik ātri lietas šeit ir jādara, lai viss notiktu. Bija jāatrod veids, kā pierādīt savas idejas, lai darbinieki saprastu, ka tas ir vajadzīgs, un darītu. Atklāju, ka patiesībā somi nemaz nav lēni. Viņi visu var izdarīt ļoti ātri, bet tikai tad, ja saprot, kāpēc. Viņu dzīves filosofija ir uzdot jautājumu: kāpēc man jāsteidzas?»
Salīdzinot ar somiem, komunikācijas veidu Latvijā var saukt par dienvidniecisku — ir vairāk smaidu, atklātības. «Mani brīdināja negaidīt, ka sapulcē kāds kaut ko jautās vai atbildēs, ja es ko jautāšu. Tiešām, pirmajās sapulcēs neviens neko nerunāja, un pēc sejām nevarēja pateikt, vai mani nesaprot, vai nedzird, vai arī domās ir kaut kur tālu prom,» atceras Dace Oliņa.
Visefektīvākā komunikācija ir iesaistīšana lēmumu pieņemšanā, un, jo ātrāk, jo labāk, pārliecinājusies vadītāja. «Šeit tas ir kaut kas jauns, jo līdz šim bija tā, ka kāds pieņēma lēmumu, kas tika paziņots, un tad visi to centās pildīt. Tas ir ļoti lēns process. Lai lietas ietu ātrāk, vienīgais ceļš ir iesaistīt darbiniekus lēmumu pieņemšanā no paša sākuma.»
«Iepazīstinot komandu ar sevi, stāstīju par to, kam es ticu biznesā. Un viena no šīm vērtībām ir atklātība. Es runāju atklāti un vēlos, lai atklāti runā ar mani. Vienīgā metode, kas darbojas, ir runāt vienam ar otru. Citādi nebūs ne komandas, ne sadarbības,» uzskata Dace Oliņa.
Kā ārsts ar ārstu
«No sarežģītāka darba esmu nokļuvusi vieglākā,» smaida Dace, «jo pirms tam atbildēju par trim Baltijas valstīm, kas tomēr katra ir atšķirīga, lai gan rietumnieki mūs uzskata par vienu tirgu. Atšķiras arī veselības aprūpes sistēmas. Diemžēl Latvijā cīnījāmies kā donkihots ar vējdzirnavām, lai dārgos biotehnoloģiju medikamentus padarītu pieejamākus.»
Pārstāvot Šveices ražotāja Roche intereses Somijā, filiāles galvenais uzdevums ir rūpēties par to, lai Roche medikamenti un to lietošana būtu zināma ārstiem speciālistiem. Lielākais Roche segments ir onkoloģiskie medikamenti, tāpēc Daces Oliņas iepriekšējā darba pieredze bērnu onkoloģijā ir priekšrocība.
Atšķirībā no Latvijas un citām Austrumeiropas valstīm Rietumos nav raksturīgi, ka farmācijas industrijā strādā ārsti. «Ārsti ar ārstiem runā citādi nekā ar biznesa cilvēkiem. Man ar ārstiem, kuri zina, ka es arī esmu onkologs, ir pilnīgi cita līmeņa saruna, durvis ir atvērtas. Nekur tālu no onkoloģijas jau neesmu aizgājusi. Pacienti vēl aizvien ir manu acu priekšā, un farmācijas industrija patiesībā dara to pašu — palīdz cilvēkiem tikt galā ar slimībām.»
Bizness var būt radošs
Izšķiršanās aiziet no ārsta darba tomēr bijusi smaga, neslēpj Dace. «Man patika būt ārstei, arī mana mamma ir onkologs, un medicīnas studiju izvēle zināmā mērā bija ģimenes tradīcijas dēļ. Taču dzīve vienā brīdī piespiež pieņemt lēmumu par to, ko vēlies darīt. Man bija divi bērni, kuri bija jāuzaudzina. Ar ārsta algu tas nebija iespējams, un es sapratu, ka nav ko sēdēt un čīkstēt, un gaidīt, kad atjās princis baltā zirgā un noliks man visu priekšā uz paplātes. Ir jāņem dzīve savās rokās un jāiet uz priekšu. No visām iespējām izvēlējos šo.»
Sākumā Dace lasījusi lekcijas ārstiem, vēl kādu laiku paralēli farmācijai strādājusi kā staru terapeits, jo šis darbs nav saistīts ar medikamentu izrakstīšanu. «Pavisam prom no medicīnas aizgāju salīdzinoši nesen, 2003. gadā, kad vairs nepagarināju savu staru terapeita sertifikātu. Uzskatīju, ka nevaru abus darbus darīt vienlīdz labi.»
38 gadu vecumā Dace ieguvusi MBA grādu Rīgas Biznesa skolā. «Biznesu sāku studēt, jo aptvēru, ka nezinu daudzas lietas no tā, kas man jādara. Vienīgais pareizais ceļš bija iet mācīties. Studējot sapratu, ka bizness nav nemaz tik neinteresanta lieta un mārketings ir pat māksla. Bizness ir ļoti radoša nodarbošanās, kas prasa situāciju analīzi, lēmumu pieņemšanu un pēc tam dod iespēju diezgan ātri redzēt, vai tas, ko esi izdomājis, darbojas vai nedarbojas. Ja esi izvēlējies pareizo risinājumu, ir gandarījums.»
Noteikti atgriezīšos!
Roche Somijā daudz nodarbojas ar izglītošanu, informēšanu par ārstēšanās iespējām. «Piemēram, atbalstām izglītojošu interneta mājaslapu izveidošanu. Tas nedod tūlītējus pārdošanas rezultātus, un šos ieguldījumus nevar izmērīt. Atdeve varbūt būs tikai pēc daudziem gadiem.»
Vēl lēnāks ir process, kas jāiziet, lai no idejas tiktu līdz medikamentam. «No desmit tūkstošiem ideju līdz tirgum nonāk viena. Vidēji paiet 14 gadi — izpētei, medikamenta radīšanai, klīniskajiem pētījumiem, ieviešanai tirgū. Tomēr pēdējo desmit gadu laikā onkoloģijā ir mainījies ļoti daudz, daudzus agrāk neārstējamus slimniekus mēs varam izārstēt,» stāsta Dace Oliņa.
Roche, kas ir starp pieciem pasaules lielākajiem farmācijas uzņēmumiem, oriģinālo slimnīcās izplatīto recepšu medikamentu segmentā Somijā ir pirmie, bet Somijas farmācijas tirgū kopumā šobrīd ieņem 7. vietu. «Pirmajā vietā ir somu uzņēmums Orion, kas pasaulē nav pat tuvu pirmajam divdesmitniekam, bet Somijā tas ir pārliecinoši vadošais — somi pērk somu preci, un tas attiecas ne tikai uz medikamentiem,» stāsta Dace Oliņa.
Somijā tumsa ir lielāka un debesis — daudz zemākas. Dace uz galda tur gaismas terapijas lampu un apgalvo, ka noteikti atgriezīsies Latvijā, kur ir viņas mājas. «Bet tad tas jau droši vien vairs nebūs farmācijas industrijā, jo man tas būtu solis atpakaļ. Tā varētu būt kāda cita sfēra. Neesmu pielaulāta ne medicīnai, ne farmācijai. Esmu pasniegusi mārketinga vadību Rīgas Biznesa skolā, konsultējusi gan mežapstrādes, gan pārtikas nozares uzņēmumus. Man vienmēr ir bijis tā, ka tad, kad dzīvē esi sasniedzis punktu, kurā jāmainās, liktenis pasniedz vairākas izvēles iespējas. Uzdevums ir izvēlēties pareizo, kas gan arī nav vienkārši.»
Vizītkarte
Dace Oliņa
F.Hoffmann - La Roche vadītāja Somijā
Izglītība Latvijas Medicīnas akadēmija, Rīgas Biznesa skola
Darba pieredze F.Hoffmann - La Roche vadītāja Baltijas valstīs, Baxter Oncology vadītāja Baltijas valstīs, Latvijas Onkoloģijas centra ārste u.c.
Ģimene divi bērni
Vaļasprieks zīmēšana, rotu darināšana
Latvija var — televīzijā
Tikšanās ar Latvija var varoņiem — katru pirmdienu Latvijas televīzijas 1. programmā plkst. 22:15, ar atkārtojumu otrdienās plkst. 14:20.
6. aprīlī — farmācijas kompānijas AstraZeneca pētnieks, toksikologs Gvido Cēbers.
13. aprīlī — kosmosa telpas pētnieks, zinātnieks Andris Vaivads.