Liepājā, Uliha un Robežu ielas krustojumā no 21. marta oficiāli sāks darboties ar LMT mašīnredzes risinājumu aprīkotā viedā satiksmes kontroles iekārta. Tas būs pirmais šāda tipa risinājums Latvijā, kas oficiāli iekļauts satiksmes uzraudzības sistēmā.
Fiksēto informāciju par autovadītājiem, kuri šķērsojuši krustojumu pie sarkanās gaismas, tas nodos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Pašvaldības policijas datubāzēm, lai pārkāpējiem tiktu piemērots administratīvais sods.
Viedais risinājums testa režīmā minētajā krustojumā darbojas jau kopš 2019. gada rudens, taču līdz šim tas tikai fiksējis pārkāpēju statistiku. Tā ir gana iespaidīga – pēdējos 8 mēnešos kopā fiksēts vairāk nekā 600 sarkanās gaismas pārkāpumu. Šopavasar Liepājas pilsēta noslēgusi līgumu ar LMT par risinājuma oficiālu iekļaušanu satiksmes uzraudzības sistēmā, lai uzlabotu satiksmes drošību un novērstu pārkāpumus. Tādējādi Liepāja kļuvusi par pirmo inovatīvu ceļu satiksmes drošības risinājumu lietotāju valstī.
“Lai gan Liepājā reģistrēto transportlīdzekļu skaits gadu no gada turpina pieaugt, pēdējo piecu gadu laikā mūsu pilsētā par 20% sarucis ceļu satiksmes negadījumu skaits. Esam mērķtiecīgi strādājuši, lai Liepāja būtu maksimāli droša kā gājējiem un velobraucējiem, tā autobraucējiem. Papildus ātrumvaļņiem, paaugstinātiem krustojumiem, augošai veloinfrastruktūrai, regulējamām un izgaismotām gājēju pārejām jau pēdējos desmit gadus esam ceļu satiksmē ieviesuši arī dažādus viedos risinājumus – sensorus, videodetektorus, luksoforu attālinātās vadības sistēmu. Šodien kopā ar LMT esam spēruši vēl vienu nozīmīgu soli uz priekšu, lai mēs visi Liepājas ielās justos aizvien drošāk,” saka Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Gunārs Ansiņš.
Viedais luksofors spēj veikt dažādas funkcijas: tas atpazīst un klasificē objektus, nosaka to trajektoriju un atrašanās vietu, atpazīst un nolasa automašīnu numurus, spēj noteikt luksofora signālu. To veido īpaši konfigurēts, ar datorredzes algoritmiem aprīkots mini dators, divas augstas izšķirtspējas videokameras, tīkla aprīkojums, stiprinājumi un LMT izstrādāta programmatūra.
“Liepāja jau ierasti ir atvērta inovācijām, tehnoloģiju uzlabojumiem un mūsdienīgu risinājumu ieviešanai – daudzējādā ziņā to var saukt par Latvijas tehnoloģiju galvaspilsētu. Tieši Liepāja bija pirmā pilsēta, kurā sāka darboties nākamās paaudzes datu pārraides tīkla – 5G – pirmā bāzes stacija Latvijā. Esam gandarīti, ka viedā krustojuma risinājums sāks savu darbu pilnā apmērā, uzlabojot satiksmes drošību pilsētā un rādot lielisku piemēru arī citām pilsētām ar sarežģītiem krustojumiem, kur regulāri tiek izdarīti pārkāpumi,” pauž LMT prezidents Juris Binde.
“CSDD ar gandarījumu iesaistās viedā risinājuma projektā kā pieredzējis partneris datu apstrādē. Viedais luksofors ir lielisks piemērs, kā tehnoloģijas var kalpot reālam sabiedrības labumam, sniedzot iespēju glābt dzīvības, rūpēties par drošību un uzlabot ceļu satiksmes kultūru. Uzskatu, ka šai satiksmes kontroles metodei jābūt vērstai uz vadītājiem, kuri klaji ignorē aizliedzošo luksofora sarkanās gaismas signālu, izraisot apdraudējumu pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem,” uzsver Aivars Aksenoks, CSDD valdes priekšsēdētājs.
LMT viedās kameras galvenā inovācija ir tās spēja nolasīt datus patstāvīgi. Kamerai nav jābūt savienotai ar luksofora vadības sistēmu, tā nolasa un atpazīst gaismu luksoforā un auto kustību, kā arī automašīnas numurzīmi, ko saglabā sistēmā. Šī kamera ir uzstādāma mazāk nekā dienas laikā un neprasa specifisku tīkla konfigurāciju. Tā darbojas 4G tīklā, bet plānots, ka nākotnē tās darbībai tiks izmantots arī 5G. Tās minimālās infrastruktūras prasības (vieta un elektrības pieslēgums), atbilstība GDPR, zemās izmaksas un spēja patstāvīgi apstrādāt datus to padara ne tikai par efektīvu risinājumu satiksmes drošības uzlabošanai, bet arī būtisku soli ceļā uz drošu un viedu pilsētvidi.
Šobrīd Liepājā uzstādītais viedais risinājums spēj atpazīt luksoforā degošo gaismas signālu, auto un tā numurzīmi. Balstoties uz šo pašu risinājumu, iespējams veidot arī jaunus algoritmus, kas spēj noteikt citus pārkāpumu veidus – braukšanu pa sabiedriskā transporta joslu, apstāšanos krustojumā, neatļautus pagriezienus, vilciena pārbrauktuvju neatļautu šķērsošanu, braukšanu pretēji pa vienvirziena ielu, sastrēgumu apbraukšanu pa apmalēm, braukšanu bez ķiverēm A kategorijas transportlīdzekļiem, OCTA un tehniskās apskates pārkāpumus pēc numurzīmes.