Mazais bizness

Latvijā radītais Rupucis gaida savu slavas stundu

Ilze Žaime,10.09.2019

Izbrauciens ar Rupučiem Svētupē. Pārējās fotogrāfijas skatāmas tālāk galerijā!

Foto: ILZE ŽAIME

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vadoties pēc seno laivu Coracle (ang.val.) piemēra, mazo upju entuziasts Jānis Briška no stikla šķiedras radījis pats savas laivas - «Rupučus», tādējādi aizpildot tukšumu tirgū starp gumijas zābakiem un kanoe laivām.

J. Briška no bērnības ir mīlējis atrasties uz ūdens un sevišķi mīļa viņam kļuvusi Vitrupe, kur pats kopā ar ģimeni pavada vasaras. Lai gan aizraujoša, upe ir arī šaura un vasarās aizaug, kļūstot grūti izbraucama laivām. Nevēlēdamies atteikties no komforta, ko sniedz atrašanās laivā, J. Briška raudzījās pēc risinājuma. Pirms četriem gadiem nejauši uzzinājis par vēsturiskajām Coracle laivām, kuras reiz izgatavotas no ādām un darvotiem audekliem un šodien to modernā versija arī ieraugāma dažviet pasaulē, meistaram radās doma pašam tādu izveidot.

J.Briška jau vairāk nekā 15 gadus nodarbojas ar stiklaplasta izstrādājumu izgatavošanu, ir arī strādājis laivu izgatavošanas uzņēmumā. Saņēmis atbalstu ieceres īstenošanai no esošās darba vietas komandas, J.Briška «Rupučus» sāka izgatavot uzņēmuma darbnīcā, arī iespēja iegādāties materiālus uzreiz bija ērti pieejama.

Pagaidām laivu radītājs savu aizraušanos sauc par dārgu hobiju - izdevumi laivu popularizēšanai līdz šim bijuši lielāki nekā tirdzniecībā gūtā peļņa, viņš atzīst. Piemēram, divreiz «Rupucis» piedalījies izstādēs «Atpūta un Sports», un, lai gan nelielu atpazīstamību produkts tur guva, ne viss pārtapa tālākos darījumos. Tie «Rupuči», kas nonākuši pircēju rokās, pagaidām vēl atrodas Latvijas teritorijā, eksports ir tikai nākotnes plānos. Lai tos īstenotu, meistars meklē ceļus dalībai izstādēs Eiropā, kas veltītas tikai mazo laivu nišai.

Lai gan testēts arī plašākos ūdeņos, ezeros un upēs, «Rupucis» ir speciāli radīts grūti aizsniedzamiem ūdeņiem, upītēm. J.Briška norāda, ka Latvijā ir gana maz publiski pieejamu laivu piestātņu, kur būtu ērti lielās laivas ielaist ūdenī. 11 kg smagais «Rupucis» ir gan nesams, gan velkams, tādējādi ērti nogādājams līdz ūdenim tur, kur piebraukt nav iespējams. Līdzšinējo pircēju vidū bijuši gan makšķernieki, gan vecāki un vecvecāki, kas laiviņas iegādājušies bērnu aktivitātēm brīvā dabā. Noderīgas tās ir arī dīķu apsaimniekošanai, kam tās izmanto gan lauksaimnieki, gan ainavu veidotāji. Tāpat arī mednieki ir paspējuši novērtēt šo laivu funkcionalitāti. Tās ir gana mazas, lai ietilptu lielā bagāžniekā vai uz mašīnas jumta, tādēļ ir paņemamas līdz, dodoties medībās, un noderīgas, ja jāšķērso ūdens piekļūšanai medījumam.

Latvijas Dizaineru Savienības konkursā 2016.gadā «Rupucis» ieguva Gada Balvu kategorijā - rūpnieciskais dizains. Savukārt 2017. gādā «Rupucis» ierindojās Nacionāla Dizaina balvas finālistu sarakstā starp Nacionālas bibliotēkas ekspozīciju «Grāmata Latvijā» un zīmola «Amoralle» kolekciju. Meistars smej, ka tas arī vislabāk atspoguļo laiviņu dizainu - «Gudras un izskatīgas».

Par savu darbu un laivu izgatavošanu J.Briška stāsta: «No stikla šķiedras tiek radīta lielākā daļa makšķernieku laivu, kas tiek lietotas arī Latvijā. Taču lielākā «Rupuču» vērtība, manuprāt, ir to oriģinalitāte kā transportlīdzeklim. Tas ir aizmirsts laivas paveids.» Diemžēl meistars arī atzīst, ka minimālisma filozofija laivu jomā pagaidām nav populāra. Lielākā daļa laivu iznomātāju, ar kuriem meistars sazinājies, neesot jutuši pieprasījumu pēc šāda veida laivām. Un pieprasījuma nav, jo cilvēki šādu transporta līdzekli vēl nav iepazinuši, viņš uzskata. «Es domāju, ka ir vajadzīgs laiks, lai cilvēki iepazītu, saprastu un pieņemtu, ka tādas laivas vispār ir. Šobrīd varētu teikt, ka «Rupucis» ir apmēram kā tāds lidojošais šķīvītis, svešinieks - gan Latvijā, gan daudz kur citur pasaulē,» secina J.Briška.

Laivu meistars devis iespēju iepazīt «Rupučus» dažādiem entuziastiem - makšķerniekiem, skolēniem un citiem, piedaloties pasākumos, rīkojot laivu braucienus. J.Briška norāda, ka cilvēkiem tikai jāpierod pie šī jaunā un reizē senā transportlīdzekļa veida, kamēr pats turpinās meklēt ceļu uz mazo laivu cienītāju sirdīm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

VIDEO; FOTO: Kā top? Laivas Rupuči

Ilze Žaime,13.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meistars Jānis Briška ar stikla šķiedru strādā vairāk nekā piecpadsmit gadus un, meklējot labāko risinājumu mazo upju iepazīšanai, radījis laivas pēc sava dizaina. Kopš tā laika «Rupucis» atzīts gan par Gada Rūpnieciskā dizaina balvas laureātu, gan iekarojis mazāku un lielāku laivotāju sirdis.

Pirmais laivas prototips tapa uz no kartona un līmlentes radītas formas. Pēc testēšanas ūdenī meistars secināja, ka joka rezultātā radītais prototips ir gan stabils, gan izturīgs un ķērās pie stiklaplasta formas izveides, kas ļāva uzsākt «Rupuču» ražošanu.

Rīgā ražotās laivas ir paredzētas vienam braucējam, un to autors tās iesaka bērniem vecumā no 10 gadiem un pieaugušajiem svarā līdz 110 kg. Tās tiek vadītas ar viena aira palīdzību.

Nelielās laivas svars ir apmēram 11 kg, padarot tās piemērotas gan pārvadāšanai - ar tām ir iespējams piekļūt ūdens tilpnēm, kur ar lielākām laivām tas nebūtu iespējams, gan uzglabāšanai - izņemot sēdeklīšus tās ietilpst viena iekš otras. Pirmā pirms četriem gadiem izgatavotā laiva ir pierādījusi savu izturību ne reizi vien, jo nereti «Rupučiem» nākas saskarties ar Latvijas upju akmeņiem un krācēm.

Komentāri

Pievienot komentāru