Ar ātru servisu, atbilstošu cenas korekciju un tehnoloģisko priekšrocību industriālā koka iepakojuma ražotājs SIA Pēterkoks plāno pārlaist šo kokrūpniecības nozarei negaidīti vēso gadu.
Uzņēmuma īpašnieki un vienlaikus pārdošanas speciālisti Renārs Ābols un Mārtiņš Bumbieris pašlaik uz nozarē notiekošo raugās piesardzīgi. Skaidrs, ka globālajām tirgus tendencēm pakļautie eksportētāji pirmie nenovēršami izjūt iestājušos vilkmes trūkumu.
Vairs nevārās
Daži mēneši ir pārāk īss periods, lai atbildētu uz šī brīža lielo jautājumu, kā tālāk rīkoties. «Vai ar cenas korekciju saglabāt esošo apjomu, varbūt to pat iespējams palielināt, vai tomēr ir cenas korekcija uz leju un arī jāzaudē esošais apjoms,» tā M. Bumbieris raugās uz situāciju, ko R. Ābols raksturo: gāze kuras, bet katliņā ūdens nevārās.
Līdz ar to arī uz finanšu prognozēm jāskatās bez rozā brillēm. Ņemot vērā tirgus situāciju,Pēterkoks šo gadu plāno ar krītošu peļņu un apgrozījuma samazinājumu 10–20% apmērā. Uzmanīgi vērojot globālo tirgus situāciju, uzdevums ir gan noturēt esošos klientus, gan piesaistīt jaunus ar ātrāku reakcijas laiku, servisu, materiāliem, kā arī veikt atbilstošu cenu korekciju.
Jāpiebilst, ka iepriekšējais periods kokrūpniekiem bija ražīgāks, kad produkts bija salīdzinoši dārgāks, bet šogad apgrozījuma kritumu ietekmēs produkta cenas korekcija uz leju un tirgus apjoma sarukums. «Sajūtu līmenī, šķiet, neviens nebija gatavs tik straujam cenas kritumam. Zāģmateriālu eksportētājiem tā varētu būt pat 20–30% apmērā, mums – ap 10–15%,» spriež M. Bumbieris.
Lai kopumā šajos apstākļos noturētu savu vietu zem saules, nepieciešams liels darbs, ko, sporta terminoloģijā runājot, Pēterkoka vadītāji dēvē par maratonu, nevis sprintu. Reizēm diskusijas par kādu projektu norit pat pāris gadu, un tikai trešajā sākas iepakojuma piegāde.
Un vēl M. Bumbieris un R. Ābols uzņēmējiem iesaka vairāk koncentrēties uz savu nišu un pamatkompetenci, lielākai darba efektivitātei likt lietā savas specifiskās zināšanas.
Bieza āda
Uzņēmums savu nišu iekaro jau 12 gadu, un šī nav pirmā reize, kad josta jāsavelk ciešāk. Viens no sarežģītākajiem posmiem bija 2008. un 2009. (krīzes) gads. Tieši tajā laikā Pēterkoks atvēzējās biznesam. (Un arī tagad nav izslēgts, ka dažiem jāpārtrauc ražot koksnes izstrādājumus, kas nedod peļņu.)
«Sākām strādāt smagākajā punktā, kad mūsu produkciju nevienam nevajadzēja, un tas iemācīja strādāt, nevis lēkt līdzi ballītei,» bilst Pēterkoka vadība. Tās trumpis ir labas svešvalodas zināšanas un noslīpēta, intensīva komunikācija ar starptautiskajiem partneriem.
Nākotnes ambīcija ir vairāk kļūt par labiem partneriem un kvalitatīva servisa sniedzējiem arī Latvijas rūpniekiem. «Katram klientam varam nodrošināt pilnu koka iepakojuma servisu 3–4 dienu laikā. Pat ātrāk.» Toties ar lieku greznību šogad nevarēs aizrauties. Investīcijas līdz 200 tūkst. eiro tiks ieguldītas vien papildu stāvlaukuma/uzglabāšanas laukuma ierīkošanai. Uzņēmums kopumā cenšas minimāli investēt iekārtās.
Visu rakstu lasiet 14. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!
#1/22
Uzņēmuma īpašnieki un vienlaikus pārdošanas speciālisti Renārs Ābols (no labās) un Mārtiņš Bumbieris