Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) šodien lūgs piemērot apcietinājumu vēl trim personām, kas aizturētas ar «Rīgas satiksmes» (RS) veiktajiem iepirkumiem saistītajā kriminālprocesā.
Ceturtdien no rīta uz tiesu tika atvests pirmais kriminālprocesā iesaistītais vīrietis.
Kā izriet no Kriminālprocesa likuma, piemērojot procesuālo piespiedu līdzekli jeb drošības līdzekli, izmeklēšanas tiesneša lēmums ir nepieciešams vienīgi tajos gadījumos, kad procesa virzītājs personai vēlas piemērot ar brīvības atņemšanu saistītu drošības līdzekli.
Jau vēstīts, ka trešdien tiesa piemēroja apcietinājumu RS infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktoram Igoram Volkinšteinam un uzņēmējam Mārim Martinsonam.
Lēmumu par apcietinājumu vēl var pārsūdzēt Rīgas apgabaltiesā.
KNAB Volkinšteinu un Martinsonu aizturēja otrdien.
Saskaņā ar KNAB sniegto informāciju, novembrī sāktā kriminālprocesā saistībā ar RS veiktajiem iepirkumiem otrdien veiktas neatliekamās procesuālās darbības, tai skaitā vairāk nekā 30 kratīšanas, un aizturētas kopumā astoņas personas - sešas Latvijā, bet divas Polijā.
Polijas pretkorupcijas dienesta (CBA) paziņojumā teikts, ka Polijas dienesta un Latvijas KNAB kopīgas starptautiskas izmeklēšanas laikā Rīgā aizturēti cilvēki, kas palīdzējuši slēpt kukuli 800 000 eiro apmērā. Paziņojumā norādīts, ka Rīgā KNAB aizturējis cilvēkus, kas palīdzējuši slēpt kukuli 800 000 eiro apmērā saistībā ar teju 200 autobusu un trolejbusu piegādi Rīgai. Konkursus 2013.-2016.gadā organizēja RS.
Kā pavēstīja Polijas pretkorupcijas dienesta pārstāvis Bjalistokas pilsētā, šie 800 000 eiro bija jāmaksā mazās daļās, maskējot tos kā maksājumus par fiktīviem konsultāciju pakalpojumiem caur virkni filiāļu Latvijā, Kiprā, Honkongā un Ķīnā, pirms tie nonāktu Rīgā.
KNAB gan uzsver, ka konkrētie KNAB un CBA kriminālprocesi ir divi atšķirīgi kriminālprocesi. «Kriminālprocess saistībā ar Rīgas pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» iepirkumiem uzsākts pēc KNAB iniciatīvas. Latvijas un Polijas pretkorupcijas iestāžu sadarbība notika jau pirms konkrētā kriminālprocesa uzsākšanas,» norāda KNAB.
Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, RS gadiem iepērk trolejbusus un autobusus no Polijā reģistrētā uzņēmuma «Solaris Bus & Coach».
Savukārt ar KNAB aizturēto uzņēmēju Martinsonu saistītā būvfirma SIA «Velve» iesaistīta RS ūdeņraža uzpildes stacijas būvniecības projektā.
2016.gada oktobrī RS iepirkumā par ar ūdeņradi darbināmu transportlīdzekļu iegādi uzvarēja Polijā reģistrētais uzņēmums S.A. «Solaris Bus&Coach». Kopējā līgumcena bija 21 499 670 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa.
Tolaik RS pārstāvis Viktors Zaķis stāstīja, ka transportlīdzekļu iegāde tiek veikta plašāka projekta ietvaros. Eiropas Savienības projekts paredz ūdeņraža ceļu izbūvi, un tā laikā plānots izbūvēt ūdeņraža uzpildes staciju Rīgā, Jelgavas ielā, kā arī iegādāties desmit trolejbusus un desmit autobusus ar ūdeņraža dzinējiem.
Būvfirmas «Velve» birojā nekomentēja, vai KNAB ir veicis kādas darbības uzņēmuma telpās, savukārt ar «Velves» mārketinga un komunikāciju vadītāju Ievu Šaripo pagaidām nav izdevies sazināties.
Informācija RS mājaslapā liecina, ka pašvaldības uzņēmums 2016.gada oktobrī noslēdza līgumu ar SIA «Hydrogenis» un ar Martinsonu saistīto būvuzņēmumu «Velve» par ūdeņraža uzpildes stacijas būvprojekta izstrādi un realizāciju. Projekta izmaksas tika lēstas 16,1 miljona eiro apmērā, no kuriem pusi finansē Eiropas Savienība.
Bija plānots, ka ūdeņraža ražotne un uzpildes stacija Vienības gatvē 6, Rīgā, tiks nodota ekspluatācijā 2017.gada beigās, tomēr projekts noteiktajā laikā netika īstenots.
Šā gada jūnijā notikušajā Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas ārkārtas sēdē RS Juridiskās pārvaldes vadītājs Didzis Stepe informēja, ka ir pabeigti ūdeņraža uzpildes stacijas būvniecības darbi, kuri izmaksāja aptuveni 4,5 miljonus eiro, taču tā kā tur tiks veikta gan uzpilde, gan ražošana, joprojām notiek tehniski salāgošanas darbi, lai visi šie procesi noritētu bez aizķeršanās.
Stepe stāstīja, ka arī ūdeņraža trolejbusi esot uzbūvēti un ir izietas visas pārbaudes, lai tos varētu ekspluatēt uz ielām, taču ražotājvalstīs vēl notiekot tehnoloģiju savietojamības pārbaudes.