Mazumtirdzniecības veikalu tīklu «Maxima» un «Rimi» sāktā darbība «convenience store» jeb mazā formāta veikalu segmentā var radīt nesamērīgas konkurences pozīcijas lielajiem tirgus dalībniekiem, uzskata Konkurences padome (KP).
KP aģentūrai LETA atklāja, ka pārtikas mazumtirdzniecība Latvijā ir augsti koncentrēts tirgus, kurā ir divi lieli spēlētāji – «Rimi» un «Maxima». «KP jau iepriekš ir paredzējusi, ka tirgus koncentrācija varētu arvien palielināties, kas pašlaik novērojama kā lielo mazumtirdzniecības ķēžu jaunu nišu meklēšana, lai stiprinātu savas pozīcijas tirgū,» uzsvēra iestādē.
KP atzina, ka tā ir piesardzīga par šādu lielveikalu tīklu attīstību, jo, lai arī patērētājiem teorētiski tiek paplašinātas izvēles iespējas, tas var radīt nesamērīgas konkurences priekšrocības lielajiem tirgus dalībniekiem. «Proti, uzsākot savu darbību mazā formāta veikalu nišā, lielveikaliem ir pieejami daudz lielāki finanšu resursi savu pozīciju stiprināšanai, tādējādi palielinās mazumtirdzniecības sektora koncentrācija un lielveikalu iepirkumu varas pozīcija, jo tie, atverot jaunus veikalus, spēj iepirkt arvien vairāk. Ilgtermiņā tas var samazināt konkurenci konkrētajā tirgū, jo mazie veikali var lemt par iziešanu no tirgus,» skaidroja padomē.
KP atgādināja, ka mazumtirdzniecība jau vairākus gadus ir viena no iestādes prioritārajām nozarēm. Kaut arī pašreizējais regulējums tai nedod iespēju vērtēt lielveikalu tīklu īstenotās darbības tāda tirgus segmenta kā mazā formāta veikali apguvē, KP plāno turpināt sekot līdzi tirgus attīstības tendencēm.
Jau ziņots, ka «Maxima Latvija» 24.maijā Rīgā atklāja pirmo mazā formāta veikalu «Maxima Express», bet nākamnedēļ, 12.jūlijā, plāno atvērt otru šāda formāta veikalu Ventspilī. Savukārt mazumtirgotājs «Rimi Latvia» līdz šim ir atvēris piecus ātrās iepirkšanās koncepta veikalus «Rimi Express».