Savu otro ēdināšanas iestādi "Kebabosta" atvēra laikā, kad citi lēma par darbības sašaurināšanu.
Šobrīd "Kebabosta" strādā divās pilsētās – Madonā un Līvānos. ""Madonas "Kebabosta" jau ir pietiekami nostabilizējusies, kas ļauj domāt arī par paplašināšanos. Lai arī Madonā darbojamies jau divus gadus, joprojām ir cilvēki, kuri pie mums nāk pirmo reizi. Ļoti patīkami ir tas, ka motivācija viesoties "Kebabostā" ir radusies no draugu un paziņu ieteikumiem. Arī klienti jautā, kad atvērsimies viņu pilsētā. Tas ir apstiprinājums tam, ka virziens, kurā dodamies, ir īstais," biznesa portālam db.lv saka Liene Kājiņa, "Kebabosta" (SIA "Autem") vadītāja Madonā.
Vaicāta, kāpēc otra ēdināšanas vieta atvērta tieši Līvānos, viņa teic, ka šo pilsētu kā savu otru "ostu" uzņēmums izvēlējās vairāku sakritību rezultātā – vieta, laiks, pašreizējās un plānotās iespējas. "Protams, arī iekšējā intuīcija, kas teica – jā, šeit mums var izdoties," norāda L. Kājiņa.
"Kebabosta" idejas pamatā ir izveidot ātrās ēdināšanas uzņēmuma ķēdi. Zinot, uz ko uzņēmums tiecas, tas pamazām iegādājas nepieciešamo. Vasaras periodā šie resursi tika izmantoti izbraukuma tirdzniecībā, bet, atverot "Kebabosta" Līvānos, jau bija pamata bāze. "Lai "Kebabosta" izskatītos tā, kā šodien, ir iets garš ceļš. Madonā interjera izveidei tika izstrādāta katra mazākā nianse, kas prasīja apjomīgus laika un finanšu ieguldījumus, bet Līvānos jau bija skaidrs, kur ekonomēt gan laiku, gan naudu. Pateicoties iepriekš veiktajiem sagatavošanās darbiem, kā arī tam, ka lielākā daļa remontdarbu tikai veikta pašu rokām, finansiālais ieguldījums jaunās vietas izveidē bija apmēram 10 tūkstoši eiro," viņa atklāj.
Runājot par izaicinājumiem, L. Kājiņa teic, ka periods, kad katra diena bija kā izaicinājums, nu ir noslēdzies. Ir izveidots stabils pamats, un apzināties iespējamos neparedzētos notikumus un to risināšanas stratēģijas nu ir ikdiena. Līdz šim uzņēmumam bijuši trīs lielāki izaicinājumi. Pirmais, bija pati idejas realizēšana, jo nebija pieredzes un vajadzēja izveidot strādājošu sistēmu no nulles. Otrs izaicinošais etaps bija darbinieku atrašana un uzticamas komandas izveide. "Šodien tas nemaz tik vienkārši nenotiek. Ir divas lielas frontes – darba devēji un darba ņēmēji. Abām pusēm ir savas prasības, vēlmes un nepieciešamības. Lai rastos veiksmīga sadarbība, ir būtiski saprast, vai šis man der – kā vienam, tā otram," norāda L. Kājiņa. Savukārt trešais periods, kas lika elpai aizrauties un katram pamatīgi sašūpoja pamatus zem kājām, bija Covid-19 laiks. "Te nu nācās kāpt ārā no rāmjiem un ar vēsu prātu domāt, kā tikt galā ar esošo situāciju," viņa teic.
Līvānu "Kebabosta" atvērta 13. martā – tieši dienā, kad Latvijā tika izsludināta ārkārtējā situācija. "Protams, 13. marts kā atvēršanās diena bija plānota jau laikus. Kad darbs pie "Kebabosta" izveides Līvānos bija jau sākts, Covid-19 medijos vēl nefigurēja. Kad parādījās pirmās ziņas plašsaziņas līdzekļos, atkāpšanās ceļa vairs nebija," saka L. Kājiņa. Visneomulīgākā šajā posmā bijusi neziņa – kā uzņēmums tiks galā, vai spēs noturēties, vai cilvēki būs atvērti kam jaunam. Atskatoties uz šo laika posmu, viņa spriež, ka nav ļaunuma bez labuma – ir atrasts jauns darba laika formāts, ir atmests liekais. "Esam noturējušies visu šo laiku atvērti abās pilsētās. Un tā šķiet kā uzvara," norāda L. Kājiņa.
Viņa zina stāstīt, ka Madona dažādos veidos cenšas piesaistīt novadam investīcijas un atbalstīt uzņēmējus. Viens no veidiem, kā pilsēta atbalsta jaunās idejas, ir biznesa ideju konkurss "Madona var labāk", kurā ir iespēja iegūt pašvaldības līdzfinansējumu novadā jaundibinātam uzņēmumam vai saimnieciskās darbības veicējam. Tāpat ir iespēja pievienoties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Madonas biznesa inkubatora uzņēmumu pulkam.
Grantu konkursa "Madona var labāk" atbalsta iegūšana bija pirmais solis, lai ideju par "Kebabosta" varētu sākt realizēt. Viņa pieļauj, ka tad, ja nebūtu šāda atbalsta, pirmā vieta būtu atvērta kādā citā pilsētā. Tūdaļ pēc tam uzņēmums iestājās LIAA Madonas biznesa inkubatorā. "Inkubators ir liels atbalsts. Sākot jau ar atvērto biroju, ko izmantojam ikdienā, un turpinot ar grantiem, ar kuru palīdzību esam iegādājušies tehniku, darbinieku formas, kā arī mārketinga materiālus u.c. Tāpat ir iespēja apmeklēt dažādas apmācības un konsultācijas. Pateicoties tām bieži vien paveras jauns redzējums – tā ir iespēja palūkoties uz sev aktuālo no cita skatupunkta," stāsta L. Kājiņa.
Vaicāta par nākotnes mērķiem, L. Kājiņa teic, ka tie ir tendēti uz attīstību. "Mums ir būtiski turpināt vairot šīs kvalitātes, ko uzskatām par vērtībām – cilvēcīgumu, patiesumu, kvalitāti visos aspektos, ko dari un radi," viņa norāda.
"Madona ir novada centrs un darbadienās pilsētas ielas ir ļaužu pilnas. Saplānotais laiks cilvēkam ir ļoti svarīgs. Un mums kā ātrās ēdināšanas pārstāvjiem ir jānodrošina cilvēkam ļoti būtisku faktoru kopums – kvalitatīva, ātra un garda maltīte. Spriežot pēc apmeklētības, mums ir izdevies plašajai mērķauditorijai izveidot stabilu pārliecību par šo vērtību kopumu, ko piedāvājam," teic L. Kājiņa.
Uzņēmumu 2018. gadā Madonā dibināja klases biedri Ansis Lauriņš un Mārcis Siders. Šobrīd, strādājot divās pilsētās, "Kebabosta" kolektīvs ir izaudzis līdz 12 darbiniekiem. "Televīzijas raidījums raisīja interesi ielūkoties ielas ēdiena jeb "street-food" pasaulē un radīja kāri būt daļai no tās. Gadiem ejot, ik pa brīdim veidojās situācijas, kuras arvien vairāk virzīja šo impulsu auglīgā gultnē un pirms diviem gadiem "Kebabosta" pirmo reizi vēra durvis klientiem," stāsta L. Kājiņa.