Janvāra pirmajam sniegam kūstot, Rīgas iedzīvotājiem nācās izpildīt atlētu cienīgus paņēmienus, lai spētu šķērsot ielas, pirmdien raksta laikraksts Diena.
Īpaši iespaidīgi tas izskatījās kontekstā ar to, ka esam Eiropas Savienības prezidējošā valsts, kas sakās esam gatava uzņemt vismaz 25 000 ārvalstu politiķu un amatpersonu. Iedzīvotāju sūdzības saņemtas arī no pārējās Latvijas - arī tur apstākļi nav spoži, turklāt runa nav tikai par gājēju neērtībām, vietām pat lielie ceļi bijuši gandrīz neizbraucami. Aptaujājot atbildīgās iestādes, jāsecina - visi strādājuši galvas nepaceldami. Paliek tikai viens neatbildēts jautājums - kāpēc tad tāds rezultāts?
Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) domes vainu kritiskajā ielu stāvoklī gan nesaskata. Dome sniega tīrīšanai piesaistījusi privātos uzņēmumus - Ceļu pārvalde, Rīgas tilti, Roadeks un CP serviss -, un N. Ušakovs vien pauž sašutumu, uzsverot, ka tāda situācija ir nepieļaujama, un piesaistītajiem uzņēmumiem izsakot draudus: «Mēs šiem uzņēmumiem dodam iespēju līdz martam pierādīt, ka viņi spēj veikt galvaspilsētas ielu uzturēšanu atbilstoši līgumos noteiktajiem standartiem. Ja viņi radikāli neuzlabos savu darbu, pašvaldība no šādiem pakalpojumiem atteiksies un pati organizēs ielu tīrīšanu ziemā.»
Par nenotīrītām ietvēm un māju jumtiem atbild apsaimniekotāji un namu īpašnieki. Atšķirībā no uzņēmumiem, kam būtu jānodrošina tīras ielas, tie jau saņēmuši sodus. Kā norāda Rīgas pilsētas izpilddirektors Juris Radzevičs, pagājušajā nedēļā, neieskaitot piektdienu, domes Administratīvā inspekcija sastādījusi jau 170 protokolu par nenotīrītām gājēju ietvēm. Maksimālais sods par šādu pārkāpumu fiziskām personām ir 350 eiro, savukārt juridiskām - 1400 eiro.
Autobraucējiem ir jāņem vērā, ka sniegs nav jātīra nekavējoties, bet gan saskaņā ar MK noteikumiem. Pat uz A un A1 uzturēšanas klases autoceļiem apledojums, atkala var būt trīs stundas un snigšanas laikā pieļaujamais sniega biezums ir 6 cm,» skaidro Latvijas autoceļu uzturētāja pārstāve Sigita Audere.
Viņa saka, ka dienesta dežuranti autoceļu stāvokli kontrolējot visu diennakti. «Viņi izmanto tiešos novērojumus, seko līdzi laika ziņām, informācijai no meteostacijām, tāpat tiek saņemtas ziņas no Satiksmes informācijas centra,» skaidro S. Audere, piebilstot, ka tīrīšanas darbi notiek arī naktī. «Darbi tiek veikti, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteiktos termiņus attiecīgā autoceļa uzturēšanas klases prasībām. Tiek darīts viss iespējamais, piemēram, lai uz A un A1 uzturēšanas klases autoceļiem uzturēšanas klasei atbilstoši braukšanas apstākļi tiktu nodrošināti uz plkst. 6.00.»
Tomēr, piemēram, arī nedēļas nogalē sniegputeņa dēļ teju uz visiem valsts un reģionālajiem ceļiem bija izveidojušies apgrūtināti braukšanas apstākļi. Notika vairāki ceļu satiksmes negadījumi, diemžēl arī traģiski. Sarežģīti apstākļi joprojām saglabājās arī uz Rīgas ielām un tiltiem.
Plašāk lasiet rakstā Kāpēc tīrīt ielas, ja sniegs izkusīs pats pirmdienas, 12. janvāra, laikrakstā Diena (6. lpp.)!