Dažādi papildu ieguvumi, kas tiek piedāvāti darbiniekiem, jau kādu laiku ir kļuvuši teju par neatņemamu uzņēmumu konkurences rīku. Taču tie var ne tikai palīdzēt piesaistīt vai noturēt darbiniekus, bet arī radīt pretēju efektu – sabojāt uzņēmuma tēlu, ja izmantoti nevietā. Eksperti no personalizēto labsajūtas pakalpojumu startapa „Stebby" un uzņēmuma „Tietoevry Banking” stāsta, kāpēc uzņēmumiem būtu jāvelta vairāk laika, lai noskaidrotu reālās komandas vajadzības, un kam jāpievērš uzmanība, veidojot papildu atbalsta paketes darbiniekiem.
Kā stāsta Marta Medne, „Tietoevry Banking” darba devēja tēla speciāliste, pozitīvu tēlu var veidot un pielāgot ārējām vajadzībām, taču pamatā tas vienmēr izriet no uzņēmuma kultūras. Mākslīgi izveidots darba devēja tēls nespēs uzņēmumam kalpot ilgtermiņā, savukārt patiess un pozitīvs darba devēja tēls palīdz piesaistīt darbiniekus un lieliski noder personāla atlasē. Tas palīdz uzņēmumam atrast kandidātus, kas identificējas ar tā kultūru, nemaz nerunājot par laiku un izmaksām, kas tiek ietaupīti kandidātu atlases procesā, salīdzinot ar situāciju, ja uzņēmumam ir negatīvs publiskais tēls.
Tāpat neatbilstoši izvēlēti bonusi var radīt pretēju efektu sākotnēji iecerētajam, darba devēja tēlu iespaidojot negatīvi. „Esmu dzirdējusi par tādiem ieguvumiem kā „neierobežots apmaksāts atvaļinājums”, kas patiesībā uzņēmuma kultūras dēļ nozīmē, ka jūs faktiski izmantojat mazāk brīvā laika nekā ar parasto atvaļinājuma politiku. Būtībā atbalsti var būt slikti vai neatbilstoši, ja uzņēmums vai vadība neizprot darbinieku intereses. Savukārt veiksmīgi izvēlēti labumi atbalstīs darbinieku vajadzības un tiks augstu novērtēti,” stāsta M.Medne.
Palīdz komunicēt uzņēmuma prioritātes, vērtības un kultūru
„Kad uzņēmums runā par savu iekšējo kultūru, ir lieliski redzēt, ka tā saskan ar darbinieku vērtībām, vadība rīkojas atbilstoši, un ir dažādas iniciatīvas, kas atbalsta uzņēmuma sludinātās vērtības. Kad tiek diskutēts par darba devēja tēlu, uzņēmuma rīcība runā skaļāk nekā vārdi. Piemēram, ja uzņēmums pauž, ka viņu prioritāte ir attīstība, piedāvāto atbalstu paketē es labprāt redzētu apmaksātas apmācības, kursus, mācību materiālus vai pat apmaksātu atvaļinājumu studijām,“ teic M.Medne.
To atbalsta arī personalizēto labsajūtas pakalpojumu startapa „Stebby" vadītāja Latvijā Liene Vesere, kura uzsver, ka papildu bonusus tiešām var uzskatīt par darba devēja tēla turpinājumu. Priekšrocību pakete skaidri signalizē par to, ko uzņēmumā vērtē vairāk – cilvēku veselību vai ballītes. Piemēram, „Stebby” platformā darbinieks var izvēlēties no vairāk nekā 2000 pakalpojumu sniedzējiem, kas piedāvā dažādas sporta, veselības un labsajūtas iespējas.
„Kandidāti, īpaši tie, kuri mērķē uz augstākajiem amatiem, vēlas skaidri saprast, kāda ir uzņēmuma kultūra, kas padara darba vietu unikālu un ko darba devējs piedāvā apmaiņā pret viņa talantu, prasmēm un pieredzi. Mūsdienu darbiniekus neinteresēs darba laiks, darba sludinājumā minētā alga vai veselības apdrošināšana, jo tās ir pašsaprotamas lietas, kas jāpiedāvā katram darbiniekus cienošam uzņēmumam. Īpaši svarīgi tam ir pievērst uzmanību šobrīd, kad ir ārkārtīgi grūti izcelties no pūļa. Tātad, ja jūsu mērķis ir veidot mūsdienīga darba devēja tēlu, bet kā papildu ieguvumu piedāvājat tasi rīta kafijas, tad jums vajadzētu padomāt, vai tiešām esat tik moderns?" saka L.Vesere.
Viņa uzsver, ka papildu atbalsti ir arī labs veids, ar kuru palīdzību paust uzņēmuma kultūru potenciālajiem kandidātiem, darbiniekiem un sabiedrībai: „Galu galā bezmaksas dzērienu ledusskapis birojā raida pavisam citu vēstījumu nekā ārstnieciska masāža vai veselības pārbaude darbiniekam. Tāpēc pārliecinieties, ka piedāvātie labumi ir saskaņā ar vēlamo uzņēmuma kultūru."
Svarīgi izprast darbinieku intereses
Runājot par piedāvātajiem papildu labumiem, „Tietoevry Banking” darba devēja tēla speciāliste M.Medne atzīmē, ka darba devējam ir jāizprot darbinieku intereses un vajadzības: “Uzņēmumam būtiski ir saprast, kas ir mērķauditorija – cik gadu ir darbiniekiem, kāds ir ģimenes statuss. Lieti var noderēt darbinieku aptauja, ar kuras palīdzību noskaidrot viņu vajadzības un atsauksmes. Jāņem vērā, ka ne vienmēr jaunās iniciatīvas darbiniekiem patiks un tiks novērtētas, tāpēc uzņēmumam jābūt gatavam pielāgoties un mainīt piedāvājumu. Ideālā gadījumā atbalstiem jābūt elastīgiem, lai tie atbilstu darbinieka individuālajām vajadzībām un tos varētu pielāgot pēc nepieciešamības.”
Mudina neiet vieglāko ceļu un veicināt veselību
L.Vesere piebilst, ja, piedāvājot papildu labumus, netiek ņemtas vērā darbinieku individuālās veselības vajadzības, tas kļūst par kārtējo „ķeksīti" uzņēmuma vadītāju sarakstā. „Ik pa laikam medijos redzam ziņu virsrakstus par to, ka aktuāla problēma darba tirgū ir darbinieku izdegšana un emocionālais stāvoklis. Tāpēc likumsakarīgi, ka uzņēmumi cenšas veltīt īpašu uzmanību savu kolēģu veselībai. Tomēr vienota veselības apdrošināšana vai sporta zāles abonements visiem darbiniekiem diez vai palīdzēs sasniegt vēlamo rezultātu, tāpēc regulāri ir jāiesaistās dialogā ar darbiniekiem un jāuzzina, kas viņiem ir aktuāls. Svarīgi ir neaizmirst, ka pat tad, ja lielākā daļa komandas vēlētos apmeklēt kādu sporta klubu, būtiski ir apmierināt arī visu pārējo vajadzības,” stāsta „Stebby” vadītāja Latvijā.
„Stebby” – īstā izvēle darba devējam, kam rūp savi darbinieki
Viņa piebilst, ka tieši tāpēc „Stebby” dod iespēju darba devējiem, kuri vēlas rūpēties par savu darbinieku veselību, piedāvāt individuālu labsajūtas pakalpojumu plānu, kurā darbinieki var izvēlēties no daudzām un dažādām aktivitātēm, piemēram, jogu, masāžas, sporta nodarbības, medicīniskos vai zobārstniecības pakalpojumus utt. Turklāt arī platformas administrēšana ir ļoti vienkārša un ērta, ļaujot taupīt darba devēja resursus.
Par „Stebby”
„Stebby” ir lielākā individualizētu labsajūtas pakalpojumu platforma Baltijas valstīs, un to pašlaik lieto vairāk nekā 1500 uzņēmumu. Platformu izmanto vairāk nekā 150 000 lietotāju un 2000 partneru-pakalpojumu sniedzēju. Plašāka informācija pieejama mājaslapā www.stebby.lv