Lai arī iedzīvotāju zināšanu līmenis par digitālās drošības jautājumiem uzlabojas, tomēr vēl aizvien lielākā daļa incidentu Latvijā notiek cilvēku nezināšanas vai lētticības dēļ. Kā galvenos privātās informācijas apdraudējuma riskus iedzīvotāji saskata mobilo tālruņa pazaudēšanu un privātās sarakstes publiskošanu, stāsta Digitālās drošības alianses (DDA) eksperti.
Neraugoties uz to, ka pasaulē ar digitālo vidi saistīti drošības incidenti ik gadu rada jaunus drošības riskus un zaudējumus 260 - 340 miljardu apmērā, Latvijā lielākā daļa digitālās drošības incidentu joprojām notiek cilvēku nezināšanas vai lētticības dēļ, norāda DDA eksperti: Latvijas Komercbanku asociācija, Swedbank, CERT.LV un Draugiem.lv.
Lai sabiedrību un uzņēmumus izglītotu par digitālās drošības jautājumiem, Latvijā izveidota biedrība Digitālās drošības alianse, kura apvieno dažādu nozaru zināšanas un kompetenci. «Cilvēki katru dienu aiz sevis digitālajā vidē atstāj aizvien vairāk digitālo nospiedumu un sensitīvu informāciju, tādējādi digitālā drošība mūsdienās ir kļuvusi par vienu no cilvēka pamatvajadzībām. Līdzīgi kā sabiedrībā tiek iemācīti satiksmes drošības vai veselīga dzīvesveida principi, ir pēdējais brīdis sākt rūpēties arī par sabiedrības digitālo higiēnu – kur un kādu personīgo informāciju mēs katrs publiskojam, kā pasargājam šo informāciju, kā rūpējamies par savas naudas drošību internetā,» uzsver DDA vadītāja Sanita Igaune.
Naudas drošība virtuālajā vidē joprojām visvairāk tiek apdraudēta klasisku cilvēcisko kļūdu rezultātā – uzticēšanās aizdomīgiem e-pastu sūtījumiem, PIN kodu un paroļu atklāšana citiem cilvēkiem, arī pārlieku atklātas informācijas publiskošana interneta vidē, apkopojot visbiežāk pieļautās kļūdas digitālajā vidē, secinājusi Latvijas Komercbanku asociācija (LKA). LKA prezidents Mārtiņš Bičevskis aicina domāt par digitālo drošību analoģijā ar reālo dzīvi: «Vienmēr, kad dari kaut ko digitālajā vidē, apdomā, vai Tu to darītu arī reālajā – vai ietu pa ielu ar plakātu, kur nobildēta Tava jaunā kredītkarte vai savu bērnu vannošanās, un mājas iekārtojuma bildes rādītu visiem tramvaja pasažieriem, vai pie mājas izliktu plakātu visi aizbraucām atvaļinājumā uz divām nedēļām.»
Swedbank valdes priekšsēdētājs Māris Mančinskis uzsver, ka bankas daudz investē tehnoloģijās, lai sniegtu saviem klientiem drošu digitālo vidi, taču arī no klientu puses ir svarīga bāzes drošības principu ievērošana. Viņš atgādina, ka digitālie paradumi sniedzas daudz plašāk pār finanšu lietām – gan ikdienas komunikācijā, gan iepērkoties, gan atpūšoties un izglītojoties.
«Būtiski ir arī uzņēmējiem apzināties savu atbildību klientu priekšā. Ikvienam kā rīcībā ir dati par privātpersonām, kas ietver informāciju par dzīvesvietu, finansiālo situāciju, veselības stāvokli vai kādu citu būtisku dzīves aspektu, ir jāapzinās ar šo datu uzturēšanu saistītie drošības riski. Uzņēmējiem ļoti rūpīgi jāstrādā pie savu klientu un darbinieku izglītošanas un jāparedz resursi digitālajai drošībai,» uzskata M. Mančinskis.