Latvijas zīmoli un dizaineri starptautiskā arēnā izvēlas dažādus attīstības ceļus, katram ir savi sasniegumi; pēdējos gados īpaši skaļu sensāciju nav bijis
«Pēc Mareunrol’s uzvaras gājiena, iegūstot starptautisko atpazīstamību, pagājuši jau desmit gadi, un šobrīd neviena tik «skaļa» viņu aizstājēja nav. Potenciāli tādi ir vairāki, tomēr ir jautājums – vai būs izrāviens. Industrijai tas ir ļoti nepieciešams,» vērtē Latvijas Modes palātas valdes priekšsēdētāja, Latvijas Dizaina padomes vadītāja, Banku augstskolas lektore Dita Danosa.
Ar savu veikalu ārvalstīs šobrīd var lepoties dizainere Katja Šehurina, kura pagājušajā rudenī ar prieku paziņoja, ka atvērusi savam zīmolam Katya Katya veikalu sen kārotā vietā – Čelsijā, Londonā. Šis notikums bija pamanīts angļu presē, atzīmējot ne vien zīmola atjaunošanu, bet arī sākot jauno kolekciju. Bērnu modes zīmola Lazy Francis dizainere Olga Krūze Čelsijas rajonā 2016. gada novembrī ir atvērusi Kids Emporium, kas ir bērnu apģērbu un aksesuāru veikals, kurš apvieno vairākus Latvijas bērnu modes zīmolus vienuviet. «Sava veikala atvēršanai nebūtu jābūt pašmērķim, bet gan pakārtotam attiecīgā zīmola definētajai ārējo tirgu iekarošanas stratēģijai un izvēlētajam modes produkta izplatīšanas modelim, kas var paredzēt vairumtirdzniecības aģentu, franšīzes, mazumtirdzniecības tīkla attīstīšanas, e-tirdzniecības u.c. risinājumus,» skaidro D. Danosa.
Pēdējos gados attīstās bērnu mode. Ja salīdzina ar pieaugušo modi, šajā segmentā ir labāki sasniegumi gan vietējā tirgū, gan ārzemēs, jo pasaules modes industrijā ir tukšāka niša.
Pašmāju bērnu apģērbu zīmolam Paade Mode ārvalstīs nav sava veikala, bet uzņēmums jau 11 sezonas pircējus piesaista caur starptautiskām izstādēm, izmanto dažādas citas pārdošanas aktivitātes. «Zīmola apģērbs ir ļoti specifisks, līdz ar to klientu daudzums ir paredzams un pārredzams. Produkciju iegādājas lieli tirdzniecības centri, piemēram, Galeries Lafayette Parīzē un Nicā, Luisa Via Romā, Harvey Nichols Katarā, kā arī lieli tiešsaistes veikali un mazi, izmeklēti salonveikali,» stāsta SIA Paade Mode īpašniece Linda Raituma. 2017. gadā eksports veidoja 97% no uzņēmuma apgrozījuma.
Luksusa bērnu apģērbu zīmols Aristocrat Kids dibināts 2013. gadā. Jau pēc gada SIA Aristocrat Kids jau spēra pirmo soli ārvalstu virzienā, atverot pirmo franšīzes veikalu Saūda Arābijā. Tas darbojās līdz 2017. gada sākumam. «Lai gan uzskatu, ka franšīzes modelis ir viens no veiksmīgākajiem, kā atvērt sava zīmola veikalu ārvalstīs, pirmais mēģinājums bija nesekmīgs. Visticamāk, pie vainas bija nepareizā partnera izvēle, ar kuru saziņa kļuva sarežģīta, līdz mēs izlēmām franšīzes tiesības viņam anulēt. Es nesaku, ka nākotnē nevērsim vēl kādu veikalu ārvalstīs, bet šobrīd tam nav īstais brīdis. Patlaban ārpus Latvijas darbojamies citos veidos, jo visus šos gadus paralēli esam veidojuši sadarbību ar vairumtirgotājiem, luksusa apģērbu salonveikaliem un lielajiem tirgotājiem,» stāsta bērnu apģērbu zīmola Aristocrat Kids radītāja, radošā direktore Dace Zvirbule. Uzņēmumam izdevies sevi pierādīt, organizējot individuālas vizītes pie potenciālajiem klientiem. Piemēram, novembrī Saūda Arābijā tika rīkots īpašs pasākums, kurā karaliskās ģimenes izvēlējās Aristocrat Kids apģērbus, kurus vajadzības gadījumā individualizēja un izgatavoja. «Ja mums pirms gada kāds teiktu, ka karaļnamu pārstāvji valkās mūsu zīmola apģērbu, mēs tam neticētu, bet tagad tā ir ikdiena. Nesen aizsūtījām ASV dziedātājas Bejonse meitiņai personalizētu pasūtījumu. Ejam pareizā virzienā, un man ir prieks, ka izlēmu par labu ateljē tipa biznesam, nevis masveida ražošanai. Ar to ārvalstu tirgos atšķiramies no citiem zīmoliem,» viņa vērtē.
Visu rakstu Izdzīvot modes mašinērijā lasiet 31. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.