Patēriņa cenas šogad jūlijā salīdzinājumā ar jūniju Latvijā pieauga par 0,7%, bet gada laikā - šogad jūlijā salīdzinājumā ar 2022.gada jūliju - palielinājās par 6,4%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 7,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, jūlijā pieaudzis par 17%.
2023.gada jūlijā, salīdzinot ar 2023.gada jūniju, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,7 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), mājokļa iekārtai (+0,1 procentpunkts), dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,1 procentpunkts), kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (-0,3 procentpunkti), apģērbam un apaviem (-0,2 procentpunkti).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 1,2%.
Būtiskākā ietekme uz cenu samazinājumu šajā grupā bija svaigiem dārzeņiem (-11,4%). Akciju ietekmē lētāks bija siers un biezpiens (-4%), kafija (-3,2%), piens (-2,6%), milti un citi graudaugi (-3,5%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-0,6%), žāvēti augļi un rieksti (-5,6%), kā arī svaigas vai atdzesētas zivis (-4%). Sezonālu faktoru ietekmē cenu kritums bija svaigiem augļiem (-2,7%).
Savukārt cena pieauga kartupeļiem (+16,2%), ko ietekmēja jaunās ražas nonākšana tirdzniecībā. Noslēdzoties akcijām, cena pieauga arī piena produktiem (+1,9%), galvenokārt skābajām krējumam, kā arī konditorejas izstrādājumiem (+1,5%) un šokolādei (+2,6%). Dārgāka bija arī cūkgaļa (+1,4%).
Apģērba un apavu grupā cenas mēneša laikā samazinājās par 4,5%. Galvenokārt vasaras sezonas apģērbu un apavu izpārdošanu ietekmē vidējais cenu līmenis apģērbiem kritās par 4,6%, bet apaviem - par 5,2%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 3,6%. Būtiskākais cenu kāpums šajā grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai (+17,6%), ko noteica elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu sadārdzinājums no 1.jūlija. Sadārdzinājās arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi. Savukārt lētāka bija siltumenerģija un cietais kurināmais.
Mājokļa iekārtas grupā cenas mēneša laikā kāpa vidēji par 3%. Noslēdzoties akcijām, dārgāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi, mājokļa mēbeles.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 2,2%, ko lielākoties ietekmēja pasažieru aviopārvadājumu cenu kāpums. Cenas palielinājās degvielai par 2,1%, tostarp dīzeļdegvielai cenas kāpa par 3,7%, benzīnam - par 0,9%, savukārt auto gāzes cenas samazinājās par 1,6%. Sadārdzinājās arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā mēneša laikā cenas palielinājās par 1,8%. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija farmaceitiskajiem produktiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, viesnīcu pakalpojumiem, alum, atpūtas un sporta pakalpojumiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās ziediem un personālajiem datoriem.
Vienlaikus lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2023.gada jūlijā, salīdzinot ar 2022.gada jūliju, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+2,9 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+1,2 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,6 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,6 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,6 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,6 procentpunkti), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,3 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 11,2%.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu šajā grupā bija maizei (+22,9%), konditorejas izstrādājumiem (+12%), makaronu izstrādājumiem (+15,4%). Dārgāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+9,4%), cūkgaļa (+15,2%) un gaļas izstrādājumi (+8,7%). Cenas pieauga sieram un biezpienam (+7,2%), olām (+14,4%), pienam (+3,1%). Gada laikā cenas kāpa svaigiem dārzeņiem (+15,9%), svaigiem augļiem (+18,1%), kafijai (+9,9%), cukuram (+44,6%), saldējumam (+18,6%), augļu un dārzeņu sulām (+19,7%), kartupeļiem (+16,9%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+16,4%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+19,4%), šokolādei (+8,0%), kā arī mērcēm un garšvielu piedevām (+19,4%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 8,6%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 9,7%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 6,5%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 5,9%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai (+17,8%) un elektroenerģijai (+13%). Sadārdzinājās ūdensapgāde, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kanalizācijas pakalpojumi, kā arī atkritumu savākšana. Savukārt lētāka bija dabasgāze (-40,4%) un cietais kurināmais (-15,6%).
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 10,6%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 9%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 21,8%. Dīzeļdegvielas cena samazinājās par 25%, benzīna - par 18,7%, bet auto gāzes - par 12,2%. Savukārt cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā kāpa par 10% sadārdzinoties barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā palielinājās par 12,3%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, autotransportlīdzekļu apdrošināšana.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apģērbiem un ēdnīcu pakalpojumiem.