Sestdien Vecrīgā ceturto gadu aizvadīts "Live Rīga" organizētais ielu ēdiena festivāls jeb "Riga Street food festival". Sešpadsmit Rīgas restorānu šefpavāri izgāja ielās, lai pagatavotu savu interpretāciju par Latvijas "street food".
Mērķis organizēt festivālu janvārī pirms vairākiem gadies radies galvenokārt, lai piesaistītu Latvijai tūristus arī mierīgākajā ziemas sezonā. Šogad festivāls sevišķi ticis reklamēts tuvākajās kaimiņvalstīs - Lietuvā un Igaunijā, kas nozīmē, ka arī šādi pilsēta, iespējams, piesaistījusi jaunus viesus, pauž Rīgas Tūrisma Attīstības biroja pārstāve Anna Blaua.
Viņa atklāj, ka šogad no dalībnieku puses atsaucība bijusi ļoti liela, nācies pat izlozes kārtā izvēlēties, kuri restorāni varēs piedalīties. Ja pirmo reizi organizējot "Street Food" festivālu ziemā, -15 grādu salā, nācies pierunāt restorānu saimniekus un pavārus šādai avantūrai, tad tagad lielākoties visi, kas tika uzaicināti, uzreiz arī piekrituši dalībai pasākumā.
"Mēs iesakām, ka "street food" vajadzētu atspoguļot latvisku noskaņu, bet pārsvarā pavāriem ir dota liela brīvība ēdienkartes izveidē," par šefpavāru piedāvāto ielu ēdienu stāsta pasākuma organizatore. Galvenais esot tas, ka visi restorāni ir aicināti izmantot Latvijā audzētas izejvielas.
"Mērķis ir parādīt, ka "street food" nav tikai kaut kas neveselīgs. Uz ielas pagatavots ēdiens var būt gan lēni gatavots, gan kvalitatīvs. Galvenais ir tas, ka to ir viegli pagatavot, ērti un ātri apēst un arī porcijas būs salīdzinoši mazas, lai nogaršot varētu pēc iespējas vairāk," paskaidro A.Blaua.
Pāris reizes gadā, kad šefpavāri dodas gatavot ēdienu uz ielas, publikai tas nozīmē iespēju pamēģināt ko jaunu viņu izpildījumā, kā arī iepazīties ar pavāru radīto noskaņu, kas nedaudz ieskicē arī to, kādas garšas būs iespējams izbaudīt, dodoties uz konkrēto restorānu. Tā ir iespēja arī satikt pašus pavārus, pārmīt kādu vārdu ar viņiem, turklāt, to darot, arī nešķirties no pārlieku lielas naudas summas. Festivāla dalībniekiem ir noteikts, ka vienas porcijas cena nevar pārsniegt 10 eiro. Taču ēdienu stendos atrast varot arī uzkodas un desertus sākot tikai ar pāris eiro, stāsta organizatore.
Šogad pasākumā piedalījās tādi restorāni kā "Aqua Luna", "Centrālais Gastro tirgus", "Čarlstons", "Entresol", "Ferma", "Garage", "Hercogs", "Kolonāde", "Mūsu stāsti..", "Koya", "Osta", "OZO restorāns", "Stage 22", "Steiku haoss", "St. Petrus", "Tinto" un "Valmiermuižas alus vēstniecība" Rīgā.
Šefpavāru piedāvājumā dienas garumā tika dota iespēja nogaršot dambriedi pitas maizē ar Latgales salātiem, sinepju krēmu un žāvētu augļu-ķirbja čatniju, grilētu foreles fileju ar vītinātām bietēm un ķimeņu-jogurta mērci, liellopa gaļas burgeru ar sutinātiem kāpostiem, gruboto ar dārzeņu sautējumu un garšaugu humusu, iesala brilē krēmu un daudz citu ēdienu.
Gan pirms gada, gan šogad festivāla laikā rīkota aptauja, lai uzzinātu, kas ir pasākuma apmeklētāji. Rezultāti ir iepriecinoši, jo apmeklētāju vidū 30-40% esot ārzemnieki, atklāj A.Blaua. "Esam Vecrīgas centrā, un šo krustojumu šķērso teju katrs pilsētas viesis. Pasākums ir tik saistošs, lai lielākā daļa šeit arī apstātos un nobaudītu vienu vai divus ēdienus. Citi apmeklē pat trīs vietas un kopumā vidēji katrs festivāla apmeklētājs iztērē apmēram 20 eiro."
Festivālu apmeklējot visdažādākā vecuma ēdienu mīļi. Rīta pusē vairāk varot sastapt ģimenes ar bērniem un vecākās paaudzes apmeklētājus, savukārt vakara pusē festivālu piepilda jaunieši.
Šogad pavāru sagatavotos gastronomiskos piedzīvojumus uz ielām papildina arī ielu mākslas performances. Tāpat pasākuma organizatore norāda, ka festivāls lēnām kļūst aizvien zaļāks un zaļāks. "Nu jau trešo reizi aicinām dalībniekus neizmantot plastmasu ēdienu pasniegšanai, tā vietā izmantot ekoloģiskākas alternatīvas. Ļoti cenšamies un ceram, ka jau nākamgad spersim nākamo soli un uzsāksim atkritumu šķirošanu," saka A.Blaua.
"Riga Street Food Festival" ir kļuvis par aizraujošāko janvāra tradīciju galvaspilsētā, ko ik gadu apmeklē vairāki tūkstoši cilvēku. Tāpat šo notikumu novērtējuši gan pašmāju, gan starptautiskie konkursi, tostarp "Best Event Awards World", kas 2018. gadā pasākumu atzina par trešo labāko publisko pasākumu pasaulē.