Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv viesojas SIA «CTB», lai vērotu, kā Liepājā tiek ražots asfaltbetons.
Ražošanas process skatāms raksta galerijā!
SIA «CTB» ir viens no Latvijā strādājošajiem kompleksās ceļu būves uzņēmumiem, kas galvenokārt nodarbojas ar būvniecības projektu vadību, ceļu un ielu būvniecību un ar to saistīto materiālu ražošanu.
Tirgū uzņēmums pārdod asfaltu, šķembas un minerālmateriālus, bet pārējie materiāli tiek ražoti un izmantoti «CTB» būvniecības procesa ietvaros. Uzņēmuma vadītājs Gatis Zvirbulis min, ka lielākie pasūtītāji 20 gadu gaitā ir Latvijas Valsts ceļi, Liepājas un Ventspils pašvaldības.
Ceļu būves uzņēmumam saspringtākais laiks ir no aprīļa līdz novembrim. Atbilstoši tam uzņēmums plāno gan cilvēku resursus, gan tehniku, gan materiālu ražošanas procesus. Ziemā uzņēmums ražo minerālmateriālus, veic darbus karjeros, nodrošina transporta pārvadājumus, kā arī sagādes darbus, taču asfalta ražošana ziemā nenotiek.
G.Zvirbulis norāda, ka šogad pasūtījumi ir nedaudz vairāk nekā iepriekšējos gados. «Konkurence nav mazinājusies un ir visai sīva,» atzīst uzņēmuma vadītājs.
«CTB» veiksmīgi darbojas jau divdesmit gadus. Šobrīd kopējā ražotnes teritorija Liepājā ir 19 hektāri un uzņēmums neplāno paplašināties. «Esam ģeogrāfiski ierobežoti, gan ņemot vērā konkurenci, gan materiālu un transporta pārvadājumus. Uzskatu, ka šeit esam sasnieguši maksimumu un šobrīd šī ražotne ir tehnoloģiski un pareizi jāuztur,» skaidro G.Zvirbulis.
Katru gadu uzņēmums investē ražotnes modernizācijā. Asfalta rūpnīcai veikta pārbūve, kas nodrošina iespēju pārstrādāt veco asfaltu jaunā. Lai gan reciklēto asfaltu Latvijā ražo salīdzinoši nesen - «CTB» aptuveni piecus gadus, Eiropā tā ir ierasta prakse.
Tāpat uzņēmums investē būvniecības tehnikā un iekārtās, pastāvīgi tās modernizējot.
«Mūsu pamata baža ir finansējums, jo visiem lielajiem uzņēmumiem ir konstantas izmaksas, ar kurām ir jārēķinās. Pasūtījumu nestabilitāte, finansējuma trūkums rada grūtības plānot attīstību un investīcijas ilgtermiņā. Mūsu mērķi un izaicinājumi ir būt moderniem un tehnoloģiski attīstītiem. Ceļa būvniecībā kaut ko jaunu gluži neizdomāsi. Mēs uzlabojam esošo, sekojam līdzi kvalitātei un tehnoloģijām, investējam iekārtās un esam mūsdienīgi,» norāda uzņēmuma vadītājs.
#1/58
CTB uzņēmumu grupas vadītājs Gatis Zvirbulis (pa kreisi) un ražošanas direktors Kārlis Žāžis.
#3/58
Ražošanas process ir sadalīts vairākos secīgos posmos: minerālo materiālu uzglabāšana un dozācija; minerālo materiālu karsēšana (automatizēti, līdz nepieciešamajai temperatūrai) un žāvēšana vienlaicīgi ar putekļu nosūkšanu un dabīgo putekļu aizpildītāja iegūšanu (atsevišķā nodalījuma iegūtais materiāls tiek padots karstā materiāla liftam).
#4/58
Asfaltbetona ražošanā pamatā tiek izmantoti šādi materiāli: smilts, frakcionētas šķembas (drupinātā veidā), minerālais aizpildītājs un kā saistviela – bitumens. Papildu iespējamas vēl dažādas piedevas.
#5/58
Izejmateriāli tiek piegādāti no Latvijas, Zviedrijas un Norvēģijas.
#6/58
Izejmateriālu daudzums ir atkarīgs no sezonas un tas var būt 100 000 tonnas vai vairāk.
#23/58
Kā viens no kvalitātes pamatnosacījumiem ir materiāla granulometriskā līkne, ko nosaka ar attēlā redzamo sietu komplektu.
#24/58
Laboratorijā tiek projektēts asfaltbetons, kas tur tiek arī uzmaisīts un pārbaudīts - pirms ražošanas rūpnīcā.
#25/58
Asfaltam ir svarīgas visas īpašības un to ir daudz. Ja netiek izpildīta kāda no īpašībām, tad materiāls neatbilst prasībām.
#27/58
Asfalta ražošana sezonas laikā notiek katru darba dienu. Intensīvas sezonas laikā tiek saražots pat līdz 1500 tonnām asfaltbetona dienā, nesezonā – 200 tonnas.
#31/58
Ar frontālā iekrāvēja palīdzību tiek uzpildīti materiāla bunkuri, no kuriem tas tiek dozēts atbilstoši ražošanas receptūrai.
#32/58
Materiāli tiek uzglabāti atsevišķi dozatoros un tiek dozēti atbilstoši ražošanas receptūrai.
#40/58
Dozācijas precizitāti īsteno ar regulējamām lentu padevēm, un pa lentēm materiāls tiek padots uz žāvēšanas bunkuru.
#41/58
Žāvēšanas process norit atbilstoši materiāla tipam un tā mitruma pakāpei. Izplūstot gaisam no žāvēšanas bunkura (ar nosūces ventilatora palīdzību), atsūktas daļiņas tiek atdalītas ar putekļu filtriem.
#45/58
Kad materiāls ticis uzkarsēts, tas tiek atkāroti pārsijāts un atbilstoši receptūrai dozēts maisītājā. Maisīšanas procesā tiek pievienota saistviela-bitumens un, ja nepieciešams, citas piedevas. Pēc atbilstošas samaisīšanas, jau gatavs asfaltbetons tiek izbērts vagonetē (attēlā) un transportēts uz gatavā maisījuma uzglabāšanas bunkuriem.
#46/58
Gatavā maisījuma uzglabāšanas bunkuros (attēlā) iespējams uzglabāt līdz 200t asfaltbetona. Tie ir aprīkoti ar apsildes funkciju, kas neļauj maisījumam atdzist un paildzina uzglabāšanas ilgumu.
#51/58
Kad ražošanas process ir noslēdzies, sākas nākošais process, tā transportēšana.
#52/58
2005. gadā iegādāta «Benninghoven TBA-240» asfaltbetona rūpnīca, kas ir pilnībā automatizēta un ražo asfaltbetonu ar jaudu līdz pat 240 tonnām stundā. Pirms pieciem gadiem ir veikta rūpnīcas modernizācija, uzstādot reciklētā asfalta pievienošanas sistēmu «Benninghoven RA-150», kas sniedz iespēju asfaltbetona ražošanas procesā pielietot otrreizēji izmantotas izejvielas, iegūstot ne tikai asfaltbetonu, bet arī veicinot ceļu būves blakus produktu atkārtotu izmantošanu. Rūpnīca ir spējīga saražot pat 100% reciklētu asfaltu. Iegādātā tehnoloģija palīdz samazināt gan asfalta masas izmaksas, gan neatjaunojamo dabas resursu patēriņu.
#53/58
Gatavā asfalta masa tiek nogādāta objektā, izmantojot tam piemērotu autotransportu, kas aprīkots ar tentu. Asfalta iestrādes laikā tiek mērīta temperatūra.
#54/58
Katra kravas automašīna tiek svērta - gan iebraucot, gan izbraucot.