Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā (2016. gada septembrī, salīdzinot ar 2015. gada septembri), palielinājās par 0,6 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas samazinājās par 0,3 %, bet pakalpojumiem pieauga par 2,8 %.
Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2016. gada septembrī, salīdzinot ar 2015. gada septembri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, atpūtai un kultūrai, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, sakaru grupai, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis 2016. gada septembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 1,9 %. Cenas pieauga mājputnu gaļai, žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai, dārzeņiem, cukuram, maizei, piena produktiem, konditorejas izstrādājumiem, cūkgaļai, sālim un garšvielām, svaigām vai atdzesētām zivīm, olām. Savukārt lētāks kļuva siers un biezpiens, piens, svaigi augļi.
Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 5,3 %. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,1 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kritums alum, savukārt cenas palielinājās vīnam un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Gada laikā vidējais cenu līmenis apaviem samazinājās par 4,7 %, apģērbiem – par 0,5 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 1,2 %. Lētāka kļuva siltumenerģija un dabasgāze, savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, atkritumu savākšana, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, ūdensapgāde.
Vidējais cenu līmenis veselības aprūpei palielinājās par 2,7 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskajiem produktiem, zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem.
Transporta grupā cenu līmenis samazinājās vidēji par 2,0 %, ko ietekmēja cenu kritums degvielai par 5,2 %. Lētāki bija arī pasažieru aviopārvadājumi, savukārt cenas pieauga lietotām automašīnām, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.
Gada laikā sakaru grupā cenu līmenis palielinājās vidēji par 2,8 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums fiksēto un mobilo tālruņu pakalpojumiem. Lētāki bija interneta piekļuves pakalpojumi.
Kultūras pakalpojumi kļuva par 3,2 % dārgāki. Cenas pieauga arī kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem, barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija restorānu, kafejnīcu un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem, finanšu pakalpojumiem un ēdnīcu pakalpojumiem.
2016. gada septembrī, salīdzinot ar 2016. gada augustu, vidējais patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,5 %. Precēm cenas palielinājās par 0,7 %, bet pakalpojumiem samazinājās par 0,2 %.
Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām septembrī bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, kā arī cenu kritumam alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas pieauga par 0,7 %. Lielākā ietekme uz cenu kāpumu pārtikas grupā bija mājputnu gaļai, žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai, olām, cūkgaļai, sviestam, konditorejas izstrādājumiem, pienam. Savukārt cenas samazinājās svaigiem augļiem par 2,2 %, galvenokārt vīnogām, citroniem, banāniem un āboliem. Lētāki bija arī kartupeļi.
Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,8 %, ko ietekmēja akcijas alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Savukārt tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 0,2 %.
Sākoties jaunās sezonas preču tirdzniecībai, cenas apģērbiem pieauga par 4,5 %, bet apaviem – par 8,8 %.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,4 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kritums pasažieru aviopārvadājumiem, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem un jūru. Savukārt degviela sadārdzinājās par 0,5 %.
Personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem noslēdzoties akcijām cenas septembrī pieauga par 3,0 %.
Palielinājusies maksa arī par finanšu pakalpojumiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, savukārt cenu samazinājums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.
Galerijā augstāk iespējams aplūkot cenu izmaiņas konkrēto preču grupu griezumā, salīdzinot šā gada septembri ar pērnā gada septembri vai šā gada augustu!