Lietuvas uzņēmums AB Plasta pārstrādā polietilēnu, no kā ražo granulas, no kurām savukārt izgatavo atkritumu maisus – kopumā aptuveni miljardu gadā
AB Plasta gadā saražo aptuveni 25 tūkstošus tonnu produkcijas. «Pārstrādājam elastīgo iepakojumu, mums ir liela zināšanu bagāža šajā jomā. Izvēlējāmies izgatavot atkritumu maisus, attīstām mūsu pašu tehnoloģijas. Un tas nav tāpēc, ka mums vajag lielāku peļņu no tā, bet lai stabilizētu mūsu noietu. Izejmateriālu tirgū ir lielas cenu svārstības, tās var notikt vienas nakts laikā. Tajā pašā laikā atkritumu maisu tirgus ir ļoti stabils, jo īpaši krīzes laikā. Es strādāju Plasta 2008., 2009. un arī 2010. gadā un redzēju, cik ļoti cietām no krīzes. Tolaik visu eksportējām, strādājām tikai ar trim klientiem – lieliem izplatītājiem, kuri darbojas viesmīlības sektorā. Finanšu krīzes laikā cilvēki mazāk ceļo. Tas nozīmē mazāku viesnīcu, restorānu un lidostu apmeklējumu un arī mazāku atkritumu daudzumu tajās, tāpēc tas ir ļoti nestabils tirgus. Tāpēc diversificējam mūsu izplatīšanas ķēdi. Tagad pārdodam savu produkciju viscaur Eiropā, ne tālāk kā 2500 km attālumā no ražotnes, – tālāk ir pārāk augstas transportēšanas izmaksas,» stāsta Vīts Poderis (Vytas Poderis), AB Plasta līdzīpašnieks un vadītājs.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Šogad AB Plasta apgrozījums būs ap 28 miljoniem eiro. Pēc V. Podera teiktā, uzņēmums ir viens no pieciem lielākajiem atkritumu maisu ražotājiem Eiropā un tā plānos ir arvien attīstīties. «Tādām kompānijām šis būs zelta laikmets,» viņš paredz. Eiropā tiek pārdots aptuveni 140 tūkstoši tonnu atkritu maisiņu mēnesī, viņš stāsta. Lietuvas ražotājs no tā var nodrošināt 2 tūkstošus. Uzņēmumam ir plašas iespējas attīstīties, jo īpaši tāpēc, ka tas attīstās citās tirgus nišās nekā iepriekš. «Tagad pārdodam vairāk mazumtirdzniecībā, ko iepriekš nedarījām,» saka V. Poderis. To uzņēmums dara gan paša spēkiem, gan ar partneru starpniecību.
Vietējam tirgum AB Plasta biznesā nav lielas nozīmes, tas nodrošina mazāk nekā 10% no apgrozījuma. Taču uzņēmums cer, ka ar laiku tā īpatsvars kļūs lielāks. Vienlaikus V. Poderis priecājas, ka tirgu, valūtu un klientu dažādība ļauj justies spēcīgiem. Uzņēmuma eksporta tirgus ir diversificēts, tas strādā Vācijā, Nīderlandē, Beļģijā, Dānijā, Zviedrijā, Norvēģijā, Somijā, Baltijā, Francijā. «Patiesībā viss 2500 km apkārtnē, izņemot Poliju, ir pārklāts. Taču nākamgad fokusēsimies arī uz šo valsti. Iepriekš to nedarījām, jo nebijām gatavi tur savu produkciju pārdot mazumtirdzniecībā. Tagad ir laiks to darīt,» spriež V. Poderis.
«Mūsu galvenajiem konkurentiem EBITDA (ieņēmumi pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem) variē no 5% sliktos laikos un 10% labos laikos. Mēs šogad pārsniegsim 20%. Tas iespējams tikai tad, ja visi vadītāji kompāniju izprot no apakšas līdz augšai. Protams, ienāk arvien jaunas tehnoloģijas, un es zinu arvien mazāk, bet joprojām varu viegli iedarbināt 80% visa kompānijas aprīkojuma. Visi vadībā labi saprot skaitļus, kontrole ir dziļa,» klāsta V. Poderis.
Lai mainītu kultūru, ir jāsaprot, ko uzņēmums pārdod un cik nopelna katrā segmentā. Uzņēmums ir ieviesis resursu plānošanas sistēmu, kas ļauj pieņemt lēmumus uzreiz. Katra ražošanas iekārta ir savienota ar šo sistēmu, un operators ekrānā redz, kā katra līnija strādā, un ziņo, ja kaut kas nav kārtībā. Tas ir redzams uzreiz, nevis mēneša beigās. «Ir jāpārtrauc lidināties mākoņos un jāatgriežas uz zemes. Ir jāatzīst problēmas, kas ir kompānijā, un ir jābūt plānam, kā tās atrisināt. Mans likums Nr.1 ir pārtraukt meklēt aizbildinājumus, kāpēc kaut ko nevajag darīt vai kāpēc kaut ko nesaražojām, bet izmantot to pašu laiku, lai atrastu risinājumu,» tā V. Poderis. Vaicāts, cik daudz laika pagāja, lai mainītu uzņēmuma kultūru un domāšanu, viņš teic, ka tas prasīja četrus piecus gadus.
Visu rakstu Eksportē 2500 km attālumā lasiet 27. novembra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!