E-komercija ir viena no tendencēm, kas pandēmijas dēļ attīstījās straujāk nekā tas būtu noticis normālos apstākļos.
Daudzi uzņēmumi ir pārorientējuši pārdošanu uz interneta vidi, un pircēji ir apguvuši digitālās iepirkšanās prasmes, taču – jo plašāk e-komercija tiek izmantota, jo drošākiem jābūt maksājumu veidiem internetā. Šobrīd populārākie un drošākie ir maksājumi ar karti vai pārskaitījumu, izmantojot BankLink vai maksājumu ierosināšanas pakalpojumu.
Pirkumi ar karti
Šobrīd tirdzniecībai internetā ir diezgan stingi regulējumi, īpaši tad, ja tirgotājs piedāvā norēķinus ar karti vai internetbanku. Fakts, ka e-veikalā ir pieejami norēķini ar karti, jau parāda tirgotāja uzticamību. Lai ieviestu karšu norēķinus, sākotnēji uzņēmumam ir jāatrod pakalpojumu sniedzējs, piemēram, banka, kura šim klientam uzticēsies, jāizpilda prasības attiecībā uz mājaslapas saturu un dizainu – preču, pakalpojumu aprakstiem, tirgotāja politikām, un tikai tad karšu pieņemšana var tikt uzsākta. Latvijā strādājošās bankas ir diezgan prasīgas šo noteikumu ievērošanā, tādējādi pircēji lielākoties var justies droši, iepērkoties pie tirgotājiem, kuru karšu pieņemšanu nodrošina tirgū esošās bankas.
Savukārt uzņēmumiem ir svarīgi zināt, ka šīs prasības nav banku veidotas, bet gan "Visa" un "Mastercard" noteiktas, lai nodrošinātu to, ka visur, kur notiek norēķini ar šādām maksājumu kartēm, tiktu ievērotas karšu lietotāju intereses un tiesības, radot visām pusēm saprotamu, kā arī regulētu vidi drošiem norēķiniem. Karšu norēķinu apstrādes politikas no šo shēmu puses ir publiski pieejamas un ar tām var iepazīties ne vien tirgotāji, bet arī pircēji.
Iespējams, ne visi pircēji zina, ka tieši karšu shēmu – "Visa" un "Mastercard" – izdotie noteikumi mēdz viņus pasargāt, iepērkoties gan vietējos, gan ārzemju interneta veikalos. Piemēram, ja tirgotājs nav piegādājis preci vai nav sniedzis pakalpojumu un par to nav atgriezis naudu, pircējam ir iespēja atgūt naudu arī no savas kartes izdevējbankas – arī gadījumos, kad pircējam sniegts maldīgs priekšstats par to, ka viņš varētu saņemt preci vai pakalpojumu. "Visa" un "Mastercard" noteikumi mēdz pasargāt arī kartes turētājus, ja to karšu dati ir bijuši nozagti un pēc tam izmantoti kādiem pirkumiem – tādējādi naudu var atgūt.
Tā kā norēķini internetā tiek regulēti aizvien stingrāk, bieži vien katru darījumu pavada papildu autorizācija. Pircējam tas var šķist neērti, taču šāda papildu autorizācija ir radīta ar mērķi nodrošināt papildu drošību, veicot maksājumus. Nākotnē sagaidāms, ka pakalpojumu sniedzēji analizēs pircēju paradumus un, balsoties uz tiem, jau automātiski atpazīs pircēju. Tas ļaus izlaist papildu autorizācijas soļus, bet tas nekādā gadījumā nenozīmēs, ka pircēja nauda būs mazāk pasargāta.
Pirkumi ar pārskaitījumu
Norēķiniem internetā pircēji Latvijā un Baltijā vienlīdz aktīvi ir izmantojuši BankLink risinājumus, kas nozīmē, ka ar pircēja internetbankas starpniecību tirgotājs var ērti sagatavot maksājuma uzdevumu apstiprināšanai. Šādi maksājumi ir ērti, ātri un efektīvi, jo pārdevējs var nekavējoties uzzināt par naudas pārskaitīšanas faktu un uzsākt preces piegādi vai pakalpojuma sniegšanu. Šajā jomā pēdējā pusgada laikā ir notikusi būtiska inovācija – Eiropas līmenī regulētā vidē ir tapis "jauns BankLinks", ko dēvē par "maksājumu ierosināšanas pakalpojumu".
No pircēju un tirgotāja skatu punkta šis pakalpojums ir tikpat drošs kā BankLinks, tomēr tirgotājam tas sniedz būtiskas priekšrocības – viņam lielākoties pietiks tikai ar vienu kontu vienā bankā un ar vienu līgumu, lai varētu saņemt maksājumus no visām lielākajām Baltijas bankām un to klientiem tikpat ērtā veidā, kā tas bija caur BankLink pakalpojumu. Tam vajadzētu samazināt arī paša tirgotāja izmaksas, jo vajadzēs veltīt daudz mazāk laika un līdzekļu kontu uzturēšanai vairākās bankās, kā arī pakalpojumu ieviešana, izvēloties vienu partnerbanku, būs stipri ātrāka un vieglāka – nebūs jādomā par piemērošanos banku dažādām specifikācijām.
Brīdī, kad darījuma apmaksai tiek izmantots pārskaitījums, BankLink vai maksājumu ierosināšanas pakalpojums, pircējam vienmēr būtu jāizvērtē tirgotājs, balsoties uz pieejamajām atsauksmēm internetā (meklēšanai var izmantot veikala nosaukumu beigās klāt liekot tādus atslēgas vārdus kā "sūdzības", "krāpšana", "fraud", "atsauksmes"). Noteikti būtu ieteicams vienmēr arī pārliecināties par to, vai preču pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja informācija sakrīt ar maksājuma saņēmēja informāciju. Tāpat arī tirgotāja konta esamība kādā no Baltijas bankām un fakts, ka tirgotājs piedāvā attālinātas norēķinu iespējas ar BankLink vai maksājumu ierosināšanas pakalpojuma starpniecību, liecina, ka arī bankas, uzsākot sadarbību tirgotāju, to ir izvērtējušas.