Latvijas mazumtirgotājs SIA ELVI grupa ar biržā piesaistītiem līdzekļiem plāno pirkt konkurentus un nākamo gadu laikā sasniegt 20 % tirgus.
Ir izdevīgi
Pēc Rīgas Fondu biržas valdes priekšsēdētāja vietnieka Indara Aščuka teiktā, First North izveidota, lai tieši tādi uzņēmumi kā ELVI grupa - strauji augoši, ambiciozi, ar lieliem nākotnes attīstības plāniem - varētu piesaistīt kapitālu biržā attīstības plānu īstenošanai. «Mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kuriem ir liela klientu bāze, ir izdevīgi kļūt par publiskām akciju sabiedrībām un kotēt tās akcijas biržā, kā arī piesaistīt kapitālu caur biržu, jo tādā veidā iespējams vairot lojālo klientu bāzi. Pasaulē biržās tiek kotēti tādi slaveni mazumtirdzniecības tīkli kā Wal-Mart, Safeway, Kesko,» tā viņš. Tā kā First North ir jauna, alternatīva birža, pirmajiem uzņēmumiem tiks pievērsta pastiprināta uzmanība no investoru, mediju puses, kas nozīmē arī daudz lielāku šo uzņēmumu publicitāti un pazīstamību visā Baltijā, uzskata I. Aščuks. «Lai veiksmīgi piesaistītu finansējumu biržā, uzņēmumam ir jābūt sagatavotam un pievilcīgam. Proti, investori vērtē daudz dažādus faktorus, pieņemot lēmumu par naudas ieguldīšanu konkrētā uzņēmumā, tostarp kompānijas izaugsmes potenciālu, kompānijas vadības kvalitāti, kā arī piesaistītā kapitāla izlietošanas nolūkus. Tāpat investoriem ir svarīgi, cik saprotams ir uzņēmuma biznesa modelis un cik skaidri ir definēti tā stratēģiskie un finanšu mērķi,» tā viņš.
Saglabās kontroli
Pēc Ģ. Kurmja stāstītā, ELVI grupa plāno pārveidoties no SIA par akciju sabiedrību, un biržā plānots nokļūt 2009. gada otrajā pusē. «Līdz tam plānots uzņēmumu sakārtot, nostiprināt esošās tirgus pozīcijas, izveidot sistēmu un uzskaiti, kas nodrošina pilnīgu caurspīdīgumu,» tā viņš. Ģ. Kurmis minēja, ka šā gada rudenī konsultanta lomai plānots piesaistīt investīciju baņķieri, sākt procedūras, kas nepieciešamas akciju iekļaušanai biržā, tostarp uzņēmuma vērtēšana, prospekta sagatavošana u.c. Ģ. Kurmis ieskicēja, ka ELVI grupas pašreizējiem īpašniekiem - privātpersonām Kasparam Bergmanim un Imantam Rendeniekam - saglabāsies kontrolpakete, jo stratēģiskam investoram uzņēmums nepiekrīt, un tas joprojām paliks Latvijas investoru rokās. ELVI grupas vadītājs cer līdz ar akciju publisko piedāvājumu piesaistīt finanšu investorus, kā arī ELVI grupas klientus un sadarbības partnerus, tostarp veikalniekus, kas izmanto ELVI grupas franšīzi. «Līdzšinējie franšīzes partneri varēs kļūt par ELVI grupas līdzīpašniekiem,» rezumēja Ģ. Kurmis.
Ambiciozi plāni
Ģ. Kurmis atklāja, ka ELVI grupas mērķis nākamo 5-7 gadu laikā ir audzēt savu tirgus daļu Latvijā no pašreizējiem aptuveni 7 % līdz vismaz 20 %. Patlaban Latvijas, sevišķi Rīgas mazumtirdzniecības tirgū dominē divas lielās veikalu ķēdes: Lietuvas izcelsmes veikalu tīkls Maxima un Skandināvijas Rimi - tiem katram pieder nedaudz virs 20 % tirgus. ELVI grupa to plāno panākt, nopērkot vai nu nacionālas nozīmes veikalu tīklu un/vai nopērkot veikalu tīklus Latvijas pilsētā un pārpērkot patlaban atsevišķos veikalus, kas kopumā Latvijā pēc apgrozījuma veido ap 20 % tirgus. «Domāju, ka nākotnē Latvijā dominēs 6-7 veikalu tīkli,» prognozē Ģ. Kurmis. Tāpat ELVI grupa turpinās darbu pie partneru piesaistes, piedāvājot tiem ELVI franšīzi.
Nestāvēs uz vietas
«Gribētu paslavēt ELVI grupu, kas uzstāda lielus plānus. Arī mūsu pieredze liecina, ka var izdarīt lielas lietas, ja ir lieli plāni,» atzina Maxima Latvija valdes loceklis Jānis Stakens, kurš par iespējamu uzskata ELVI grupas plānu iegūt 20 % tirgus daļu. «Viegli nebūs. Bet neredzu šķēršļus tam, galvenais ir darbs,» tā viņš, vienlaikus piebilsot, ka arī «mēs nestāvēsim uz vietas». Pēc J. Stakena atzītā, Maxima šobrīd ir sasniegusi Latvijā nedaudz vairāk nekā pusi no tā, ko tā iecerējusi, tostarp par reāli sasniedzamu uzskata nākamo piecu gadu laikā audzēt tirgus daļu līdz 30 %, kā arī plāno veikt investīcijas veikalu tīkla attīstībā ne tikai kvantitatīvā, bet arī kvalitatīvā ziņā. Patlaban Maxima ir 123 veikali Latvijā, un to skaitu plānots audzēt līdz 200 veikaliem Latvijā, uzņēmums šogad plāno audzēt apgrozījumu par 20 %.?