Elva Baltic eksportā soļo ar vadības sistēmu transporta nozarei Elva DMS, kas izstrādāta uz Microsoft programmatūras bāzes .
«Esam Microsoft partneri,» saka Jānis Dambergs, SIA Elva Baltic valdes priekšsēdētājs. Uzņēmumam ir trīs pamatdarbības virzieni – Microsoft licenču pārdošana, tehniskais darbs ar licencēm, kuru moduļus Elva Baltic ir tiesīgi uzlabot atbilstoši klientu vajadzībām, kā arī izstrādā jaunus moduļus Microsoft programmatūrai.
Galvenais uzņēmuma eksporta produkts ir Elva DMS. «Tas ir Microsoft sertificēts risinājums uz tā programmatūras bāzes. Tas piedāvā uzņēmuma resursu plānošanas sistēmu auto biznesam. Sākotnēji Micro soft nebija īpašu produktu auto biznesam,» viņš teic. Klientu vidū ir auto dīleri, auto nomas uzņēmumi, servisi u.c. Uzņēmuma izstrādātā transporta nozares vadības sistēma Elva DMS startē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajā konkursā Eksporta un inovācijas balva 2013 kategorijā Eksportspējīgākais komersants mazo komercsabiedrību grupā.
Būtisks atspēriens būtu, ja Elva DMS būtu kāda ražotāja sertificēto produktu sarakstā. Šobrīd ir aptuveni desmit ražotāju, kas oficiāli ir akceptējuši uzņēmuma moduli, norādot, ka šī sistēma ir integrēta un visi partneri var ar to strādāt. Taču daļa ražotāju saviem izplatītājiem nosaka, ar kuru konkrēto produktu strādāt. Uzņēmuma mērķis – panākt, lai piecu gadu laikā puse apgrozījuma veidotos Latvijā, otra puse – eksportā.
Meklējot klientus
Elva Baltic produktu izplatīšanas kanāli ir divi – doties pie klienta «pa tiešo» vai sadarboties ar tādiem pašiem partneriem, kāds ir Elva Baltic. Klasiskais pārdošanas modelis ir samērā vienkāršs, bet realitātē – pietiekami grūts – noteiktā valstī jāatrod konkrēts klients, kam šis produkts ir vajadzīgs, un ir nepieciešams lokalizēt produktu, veicot valodas un specifisku tehnisku nianšu pielāgojumus.
«Mūsu stratēģijā būtiski ir iegūt daudz partneru. Esam to darījuši vairākus gadus. Esam apbraukājuši visus kontinentus, piedalījušies dažādās izstādēs, kas virzītas uz IT un auto biznesu, lai pienāktu tuvāk potenciālajam klientam. Tagad «pārklājums» ir pietiekams, un ir kvalitatīvi jāstrādā ar partneriem, lai iegūtu maksimāli lielu atdevi. Šobrīd mūsu partneru tīkls nosedz vairāk nekā 50 valstis,» stāsta J. Dambergs.
Sākumā uzņēmumam vajadzēja ar visiem «sadraudzēties». Piemēram, pirmajās reizēs, braucot uz izstādēm Amerikā, neviens Elva Baltic nepazina, bet tagad kompānija tur jūtas kā savējie. «Šis ir uzticības bizness, lēmumi netiek pieņemti ātri – darījums briest aptuveni gadu. Taču tehnoloģijas iet uz priekšu, un uzbūvētā sistēma pēc diviem gadiem ir veca – nedrīkstam atļauties ilgi gaidīt, jāiet līdzi laikam. To mēs varam izdarīt tikai tad, ja ir pietiekami liels pārdošanas apjoms un klienti,» teic J. Dambergs.
Arī citi produkti
Uzņēmumam ir vēl citi produkti, piemēram, Elva Postlink. Tā palīdz dažādām uzņēmumu sistēmām «sasieties» ar kases aparātu. «Pasaulē ir miljoniem dažādu kases aparātu un visām lielajām sistēmām ir dārgas un sarežģītas sasiešanas tehnoloģijas. Mēs sapratām, ka, attīstoties starptautiskajam biznesam, ir vajadzīgs vienkāršs rīks,» stāsta J. Dambergs.
Elva Baltic ir lielākais Microsoft biznesa partneris Latvijā. «Pirms dažiem gadiem Microsoft pieņēma lēmumu, ka turpmāk nestrādās ar daudziem partneriem, bet katrā reģionā izvēlēsies vienu vairumtirgotāju, kam uzticēt darbu ar nelielajiem partneriem. Baltijas valstīs un dažās bijušās PSRS valstīs esam ieguvuši šo statusu (MasterVAR),» saka J. Dambergs. Uzņēmums ir izveidojis apvienību European Dynamics Partner Alliance, kurā vēlas iesaistīt reģiona un Austrumeiropas bloku valstu nelielos uzņēmumus zem «viena jumta». «Tas mūsu biznesam šobrīd ir jauns starptautisks pavērsiens, kā ļoti ceram iegūt jaunus eksporta tirgus,» saka J. Dambergs.