Mazumtirgotāja "Rimi Baltic" pārdošana Dānijas "Salling Group" varētu Latvijā veicināt konkurenci zemāku cenu preču sortimentā, komentējot Zviedrijas koncerna "ICA Gruppen" lēmumu pārdot "Rimi Baltic", atzina banku ekonomisti.
"SEB bankas" ekonomists Dainis Gašpuitis norādīja, ka patiesie darījuma iemesli var palikt nezināmi, tomēr ir pozītīvi, ka pircējs ir labi pazīstams un apjomīgs Dānijas uzņēmums.
"Salling Group" ir vadošais mazumtirgotājs Dānijā, kura tirgus daļa ir aptuveni 36%, kā arī kompānija darbojas Vācijā un Polijā. Grupai ir arī nozīmīga līdzdalība citās uzņēmējdarbības jomās, tostarp universālveikalos un franšīzes uzņēmumos, tostarp "Starbucks" un "Carls Jr.". "Salling Group" pārvalda aptuveni 1726 veikalus, kuru kopējie ieņēmumi 2023.gadā bija 70,3 miljardi Dānijas kronu.
"Tādējādi, lai arī uzņēmums nav nācis klajā ar savu skatījumu par tā stratēģiju Baltijas tirgū, mans pieņēmums ir, ka varētu pieaugt tirdzniecības politikas centralizācija Baltijas līmenī, ar visiem izrietošajiem plusiem un mīnusiem," norādīja Gašpuitis, piebilstot, ka tā ietekmē pamainīsies arī preču sortiments un var parādīties jauni, līdz šim nezināmi zīmoli.
"SEB bankas" ekonomists skaidroja, ka, ņemot vērā esošās uzņēmuma iestrādes, var palielināties konkurence zemāku cenu preču sortimentā. Visticamāk, ka pārmaiņas nenotiks strauji, tādēļ kardinālas pārbīdes tirgū nenotiks. Tās varētu sekot situācijā, ja tirgū ienāktu vēl kāds jauns šāda mēroga spēlētājs.
Bankas "Citadele" ekonomists Kārlis Purgailis norādīja, lai gan "Rimi" nekad sevi nav pozicionējis kā zemo cenu mazumtirgotāju, pēc "Lidl" ienākšanas Latvijas tirgū, varēja novērot "Rimi" centienus pasargāt tirgus daļu, paplašinot piedāvājumu zemo cenu preču segmentā, jo konkurence šajā segmentā palielinājās.
Pēc "Rimi Baltic" iegādes darījuma "Salling Group" varētu sākt sava zemo cenu mazumtirdzniecības tīkla "Netto" ienākšanu Latvijas tirgū, kas noteikti saasinās konkurenci ar "Lidl" un "Maxima" mazumtirdzniecības veikaliem.
Purgailis skaidroja, ka no šādas konkurences palielināšanās ieguvēji būs patērētāji, tomēr, raugoties no Latvijas ekonomikas perspektīvas, svarīgs jautājums ir, cik lielu daļu no potenciāli jaunā piedāvājuma spēs aizņemt vietējie ražotāji. Raugoties uz "Lidl" piedāvājumu, redzams, ka šis uzņēmums cenšas savā piedāvājumā iekļaut arī vietējā ražojuma preces un pat pakāpeniski paplašina vietējo preču piedāvājumu.
Bankas "Citadele" ekonomists uzsvēra, ka šobrīd pāragri izdarīt secinājumus par jaunā tirgus dalībnieka plāniem attiecībā uz vietējo ražotāju preču piedāvājumu.
Savukārt "Swedbank" ekonomiste Līva Zorgenfreija skaidroja, ka īpašnieku maiņa nozīmē, ka mazumtirdzniecības sektora ūdeņi ir sakustējušies. "Salling Group" pārstāvji konkrētus plānus vēl nav paziņojuši, bet izteikušies, ka varētu atvērt jaunus veikalus Baltijā. Kā norādīja ekonomiste, tas veicinātu sīvāku konkurenci nozarē.
"Tiek solīts, ka "Rimi" zīmols un arī sortiments šobrīd tiks saglabāti. Tomēr, zinot, ka "Salling Group" citos tirgos ir zemo cenu veikalu segmentā, nevar izslēgt, ka nākotnē arī Baltijā redzam izmaiņas "Rimi" stratēģijā un lielāku fokusu uz zemāku cenu sortimentu," pauda Zorgenfreija.
"ICA Gruppen" un "Salling Group" vienojies par mazumtirgotāja "Rimi Baltic" pārdošanas cenu 1,3 miljardu eiro apmērā, neiekļaujot parādus.
"Salling Group" prezidents un izpilddirektors Anderss Hags iepriekš medijiem uzsvēra, ka "Rimi" zīmolu nav plānots mainīt.
Uzņēmumu pārstāvji norādīja, ka darījums iekļauj 314 veikalus, e-komercijas platformu, noliktavas un izplatīšanas centrus visā Baltijā un vairāk nekā 11 000 kvalificētu darbinieku.
Iegādes darījumam jāsaņem uzraugošo iestāžu atļauja.
"Salling Group" tīmekļvietnē publiskotā informācija liecina, ka līdz ar "Rimi" iegādi "Salling Group" kopējais veikalu skaits Dānijā, Vācijā, Polijā, Igaunijā, Latvijā un Lietuvā būs gandrīz 2100, savukārt darbinieku skaits sasniegs vairāk nekā 68 000.
"Salling Group" vēlas saglabāt "Rimi" koncepciju un plāno investēt jaunos veikalos, kā arī nostiprināt "Rimi" jau esošās tirgus pozīcijas.
"Salling Group" ir Dānijas lielākais mazumtirdzniecība uzņēmums, kuram Eiropā pieder zemo cenu lielveikalu tīkls "Netto", kā arī vairāki citi veikalu tīkli, tostarp "Føtex" un "Bilka". "Salling Group" pilnībā pieder "Salling Foundations".
"Rimi Baltic" pārvalda mazumtirgotājus "Rimi" Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. "Rimi Baltic" apgrozījums Baltijas valstīs 2023.gadā bija 1,809 miljardi eiro, kas ir par 5,5% vairāk nekā 2022.gadā.
Vienlaikus "Rimi Latvia" 2023.gadā strādāja ar 1,076 miljardu eiro apgrozījumu, kas ir par 4,7% vairāk nekā gadu iepriekš, kompānijas peļņa pieauga par 5,8% - līdz 29,09 miljoniem eiro.
"Rimi Latvia" reģistrēta 1992.gada janvārī, un tās pamatkapitāls ir pieci miljoni eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Zviedrijā reģistrētais uzņēmums "Rimi Baltic".