Tiek «barots» process – maksātas algas, tērēti līdzekļi, bet atdeve no izdevumiem ir visai apšaubāma, ja reiz tādi ir arī uzstādītie mērķi
Valsts kontrole (VK) līdz šim spējusi izvairīties no sērgas, patoloģisku blakusprocesu smagām iekšējām problēmām, kas pārņēmusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju vai Valsts ieņēmumu dienestu. Tā ir uzticības krīze, kas ir mājiens ar slotaskātu valsts vadītāju virzienā, jo ielaistās problēmas neradās vienā dienā. Sabiedrība VK vairāk vai mazāk uzticas, bet to nevar teikt par tās svēto dusmu izraisītājiem. Valsts kontroliere Elita Krūmiņa daudzkārt zūdījusies par institūciju nespēju vai nevēlēšanos mācīties no citu pieredzes. Tiklab pašvaldības, kā arī ministrijas nevis novērš kļūdas, par kurām VK jau kratījusi pirkstu kaimiņu iestādē, bet turpina piekopt ierasto dzīves veidu, gaidot, kamēr tām personīgi katrai nepareizo rīcību beidzot iebāzīs tieši acīs. Tā nu VK darbinieki var revīzijās sniegtos ieteikumus teju copy-paste atkārtot te vienā, te otrā vietā. Mēdz teikt, ka atkārtošana ir zināšanu māte, tomēr VK arī uztur nodokļu maksātāji un katra revīzija prasa līdzekļus. Tikmēr katru gadu arvien jaunās iestādēs tiek konstatētas līdzīgas problēmas – nepamatoti izdevumi komandējumiem, reprezentācijai, iepirkuma procedūru pārkāpumi, kļūdas atlīdzības aprēķinos, dienesta transporta līdzekļu izmantošanas neatbilstības un tā joprojām.
Jāsecina, ka ierēdņi varbūt ir iemācījušies «sakārtot grāmatvedību», tomēr joprojām pretī iztērētajiem miljoniem nav droši liekami iepriekš nospraustie mērķi. Daudzos gadījumos nemaz nav iespējams izvērtēt līdzekļu izlietojuma efektivitāti. Bieži vienkārši tiek «barots» process – maksātas algas, tērēti līdzekļi, bet atdeve no izdevumiem ir visai apšaubāma, ja reiz tādi ir arī uzstādītie mērķi. Diemžēl šaubu ēna pārklājusi pulka miljonu. Citu vidū izceļas tādi tēriņu ietilpīgi pasākumi kā Latvijas konkurētspējas novērtējums un tā uzraudzības sistēma Ministru kabinetā, ēnu ekonomikas apkarošanas pasākumu realizēšana Valsts ieņēmumu dienestā un ostu publiskās lietošanas infrastruktūras attīstība Satiksmes ministrijā. Kopumā par 22 nepārliecinoši tērētiem miljoniem sabiedrība nevar būt droša, atzinusi VK. Vēl gandrīz tikpat naudas izkūpināts, pateicoties nozīmīgiem trūkumiem iekšējās kontroles pasākumos vairākās institūcijās.
VK revīziju rezultāti rāda, ka valsts pārvaldes institūcijas sevi neredz kā valsts aparāta daļu. Kamēr būtiskas nozares sitas kā plikas pa nātrēm līdzekļu akūta trūkuma dēļ, atsevišķas institūcijas atļaujas gada beigās steigt izmantot piešķirtos, bet vēl neizlietotos līdzekļus. Pirms gadumijas kā pārgatavojušās pupu pākstis atveras tādas vaļības kā līgumos neparedzēti avansi vai apmaksāti pakalpojumi, kas tiks saņemti tikai nākamajā gadā. Tā kā revīzijās joprojām nākas uzost valsts līdzekļu pretlikumīgu izšķērdēšanu, VK sagādā darbu prokuratūrai, rosinot vērtēt amatpersonu atbildību. Spilgts piemērs ir Latvijas Nacionālās bibliotēkas izmaksātās prēmijas par darba rezultātiem 2014. gadā darbiniekiem, turklāt veseliem 16, kuri togad šajā iestādē nemaz nestrādāja.