Ģenerālprokuratūra Vācijas autobūves koncerna Daimler kukuļošanas lietā uzrādījusi apsūdzību Zviedrijas un Latvijas pilsonim Raimondam Krastiņam, kurš ir sens paziņa citam šajā lietā apsūdzētajam bijušajam SIA Rīgas satiksme (RS) padomes priekšsēdētāja vietniekam Leonardam Tenim.
Sevišķi svarīgu lietu izmeklēšanas nodaļas prokurore Velta Zaļūksne aģentūrai LETA pastāstīja, ka Zviedrijā reģistrēta uzņēmuma direktoram Krastiņam apsūdzība uzrādīta par to, ka viņš atbalstīja kukuļa izspiešanu un kukuļa pieņemšanu lielā apmērā. Tāpat viņam apsūdzība uzrādīta par noziedzīgi iegūtu līdzekļu lielā apmērā legalizēšanas atbalstīšanu.
Pēc prokuratūras domām, Krastiņš atbalstījis kukuļa izspiešanu no Daimler AG grupas uzņēmuma Evo Bus, bet atbalstīja kukuļa pieņemšanu no citiem autobusu un trolejbusu ražotājiem - Ikarus Special Coach Factory Ltd., Neoplan Polska (pašreizējais Solaris Bus&Coach) un Ganz Transelektro Traction Electrics. Tā, piemēram, Evo Bus epizodē kukuļi figurē aptuveni pusotra miljona latu apmērā.
Citu informāciju prokuratūra pagaidām neatklāj.
Pagaidām prokuratūra uzrādījusi apsūdzību diviem no septiņiem šajā lietā iesaistītajiem - Krastiņam un Tenim. Iepriekš jau izskanēja, ka pārējie lietā iesaistītie ir Agris Koroševskis, Sergejs Zambergs, Vita un Armands Zeihmaņi un Raimonds Krūmiņš.
Latvijas Televīzijas rīcībā esošā informācija liecina, ka Krastiņš iepriekš bijis līdzīpašnieks Tenim daļēji piederošajai SIA Viesnīca Vita. Šim uzņēmumam pieder kūrorts Simader Austrijā. Viesnīcas līdzīpašniece ir Zeihmane. Zambergs un Koroševskis tiek raksturoti kā iespējamie naudas atmazgātāji, vēsta Latvijas Radio.
Jau ziņots, ka Tenim apsūdzība uzrādīta par atkārtotu kukuļņemšanu lielā apmērā un kukuļa izspiešanu. Kukuļi, pēc prokuratūras domām, ņemti ne tikai no Daimler AG grupas uzņēmuma Evo Bus, bet arī no citiem autobusu un trolejbusu ražotājiem - Ikarus Special Coach Factory Ltd., Neoplan Polska (pašreizējais Solaris Bus&Coach) un Ganz Transelektro Traction Electrics.
Tāpat Tenim uzrādīta apsūdzība par to, ka viņš uzkūdīja uz kukuļdošanu Lielbritānijas uzņēmuma De La Rue pārstāvi, starpniecību kukuļošanā un kukuļa piesavināšanos. Bijusī amatpersona arī, pēc prokuratūras domām, ir atbildīga par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu atkārtoti personu grupā pēc iepriekšējas vienošanās.
Teņa epizodē kukuļošana notikusi dažādās valūtās, un kopējo kukuļu summu prokuratūra pagaidām neizpauž, taču atklāj, ka, piemēram, no Evo Bus pieņemti kukuļi 1 0 92 000 latu apmērā.
Pagaidām arī nav zināms, kad lietu varētu nodot tiesai.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks Jaroslavs Streļčenoks iepriekš žurnālistiem pastāstīja, ka, turpinot 2010.gadā sākto izmeklēšanu par iespējamo amatpersonu kukuļošanu no 2002. līdz 2006.gadam par autobusu Mercedes Benz iegādes organizēšanu Rīgas pašvaldības vajadzībām, ir iegūti pietiekami pierādījumi, lai procesa virzītājs uzskatītu, ka vairāku gadu garumā kopumā četru ārvalstu uzņēmumu interesēs no to pārstāvjiem pieprasīti un izspiesti kukuļi saistībā ar transportlīdzekļu piegādi sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai Rīgā.
Izmeklēšanā noskaidrojies, ka nozieguma rezultātā no 2002. līdz 2007.gadam nodošanai amatpersonām kukuļos saņemti vairāk nekā 5,26 miljoni eiro (3,68 miljoni latu). Turklāt papildus konstatēts, ka no 2002. līdz 2010.gadam saistībā ar kādas valsts institūcijas veikto publisko iepirkumu nodoti kukuļi ārvalstu uzņēmuma interesēs dažādās ārvalstu valūtās par kopējo summu viens miljons latu.
Daimler kukuļošanas lieta ir viens no apjomīgākajiem KNAB sāktajiem kriminālprocesiem. Izmeklējot to, tika nosūtīti 25 tiesiskās palīdzības lūgumi 13 ārvalstīm. Turklāt saistībā ar KNAB atklātajiem noziegumiem tika sākti kriminālprocesi arī vairākās ārvalstīs.
Ziņots arī, ka Daimler starptautiskās kukuļošanas lietā ASV izmeklētāji 2010.gada sākumā publiskoja materiālus, kas liecināja, ka Rīgas amatpersonas savulaik piekukuļotas, lai pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmi iegādātos Daimler ražotos Mercedes Benz autobusus, kurus pasažieru pārvadāšanai Rīgas satiksme izmanto joprojām.
Toreiz Latvijas gadījumā kriminālprocess tika sākts uz aizdomu pamata par to, ka autoražotāja Daimler meitasuzņēmuma Evo Bus amatpersonas laikā no 2002.gada jūlija līdz 2006.gada decembrim par 117 Mercedes Benz autobusu iegādes nodrošināšanu, izmantojot personu un firmu starpniecību, nepamatoti paaugstinājušas iepirkuma cenu un nelikumīgi ieguvušas līdzekļus kukuļu došanai valsts amatpersonām.
KNAB veica arī personu aizturēšanas un par dotajiem kukuļiem Rīgas domes amatpersonām veica kratīšanu RS telpās un citur.