RTU zinātnieki ir izstrādājuši līdzstrāvas elektroapgādes sistēmu, kas ražošanas uzņēmumiem ļaus ietaupīt līdz pat 25 % elektroenerģijas, kā arī samazināt izmaksas tā dēvētajās jaudas kulminācijas stundās, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Patlaban pasaulē ražošanā izmanto maiņstrāvas elektrotīklus, taču Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki sadarbībā ar starptautiskajiem partneriem Rīgā ir izveidojuši pirmo laboratoriju, kurā elektroapgādei tiek izmantota līdzstrāvas enerģija. Jaunā sistēma vēl tiek testēta, ražošanā to plāno ieviest tikai pēc vairākiem gadiem.
Ekonomija liela
Elektroapgādes tehnoloģija ir izstrādāta starptautiskajā projektā Automatizācija un robotika Eiropas ilgtspējīgai ražošanai (AREUS), kurā ir iesaistīti desmit partneri no sešām Eiropas valstīm — Latvijas, Itālijas, Vācijas, Zviedrijas, Somijas un Dānijas. RTU projektā izstrādā elektrisko aprīkojumu, kā arī aprobē tehnoloģijas pielietojumu mazos un vidējos uzņēmumos. Šis ir pirmais solis ceļā uz nākotnes rūpnīcu ideju, kad, izmantojot inovatīvus rīkus, metodes un tehnoloģijas, būs iespējams nodrošināt energoefektīvu un ilgtspējīgu robotizētu ražošanu, atzīst RTU Enerģētikas un elektrotehnikas (EEF) Industriālās elektronikas un elektrotehnikas institūta pētnieks Ansis Avotiņš. Jaunā tehnoloģija ļaus izstrādāt labākus energoefektivitātes uzlabošanas tehniskos risinājumus līdzstrāvas elektroapgādes tīklam. RTU ir vienīgā universitāte pasaulē, kuras īpašumā ir industriālā robota prototips un testēšanas stendi, kas speciāli izstrādāti pieslēgumam līdzstrāvas elektrotīklam un paredzēti jaudas plūsmu emulēšanai un mērīšanai. Šo sistēmu RTU izstrādā un aprobē sadarbībā ar Vācijas autoražošanas uzņēmumu Daimler AG izmantošanai Mercedes-Benz automobiļu rūpnīcā. «Sistēma, ko saucam par viedo līdzstrāvas mikrotīklu, ļauj ekonomēt 20 – 25% elektroenerģijas, kas ir liels ekonomisks ieguvums, jo ir mazāk pārveidotāju un efektīvāks process,» stāsta RTU rektors Leonīds Ribickis. Šobrīd vēl nav runa par visas rūpnīcas pāreju uz šādu sistēmu. Šī sistēma ir radīta ļoti kvalitatīvai industrijai, industriālam robotizētam iecirknim, tās kopējā jauda ir ap 1000 kilovatiem – tādam mērogam tā ir pirmā šāda veida iekārta, kas ir zināma pasaulē, skaidro augstskolas rektors, kura vadībā tehnoloģija ir izstrādāta. Par to ir ieinteresējušies vairāki lielie ražotāji, piemēram, Daimler AG, Siemens, Kuka Roboter.
«Daimler AG ir desmit rūpnīcas četros kontinentos, katrā rūpnīcā ir vairāki tūkstoši robotu, kopā aptuveni 15 tūkstoši, ja ņem vērā, ka viens robots gadā patērē aptuveni tikpat daudz elektroenerģijas, cik viena mājsaimniecība, redzam, ka rūpnīcas kopējais elektroenerģijas patēriņš ir ļoti liels, tāpēc domājam, kā to ekonomēt,» saka Daimler AG ražošanas plānotājs Dāvis Meike.
Visu rakstu Top viedais līdzstrāvas mikrotīkls lasiet 14. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.