Tirdzniecība un pakalpojumi

Cenu pieaugumu veicina arī sīko zādzību epidēmija

Raimonds Okmanis, SIA “Latvijas Tirgotāju Savienība (LaTS) valdes priekšsēdētājs,09.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārtikas un patēriņa preču cenu pieaugumu nosaka ne vien tādi liela mēroga procesi kā elektroenerģijas un kafijas cenu kāpums, bet arī vietējās tendences Latvijā, tostarp dažādas administratīvas prasības un arī arvien pieaugošais zādzību skaits no veikaliem.

Beidzamajos mēnešos cenas paaugstinājuši vairāk nekā četrdesmit no mūsu piegādātājiem dažādās preču grupās.

Tas, protams, atspoguļojas arī cenās, kādas pircējs redz veikalu plauktos. Globālo procesu ietekmē galvenokārt pieaugušas kafijas, šokolādes, eļļas cenas. Savukārt alkoholisko dzērienu un tabakas sektorā cenu paaugstināšanās saistīta ar izmaiņām akcīzes nodokļu likmēs.

Tomēr mazumtirdzniecības cenas ietekmē arī citi faktori. Pirmkārt, veikalniekiem administratīvo slogu jūtami palielinājusi prasība cenu zīmēs norādīt produktu izcelsmes valsti. Lai netiktu pie soda par noteikumu neievērošanu, rodas daudz neskaidrību un jautājumu, kuru noskaidrošanai jātērē pārdevēju apmaksātais darba laiks. Otrkārt, par īstu epidēmiju izvērtušās sīkās zādzības no veikaliem, un nozagto preču vērtība visbiežāk jāsedz pašiem mazumtirgotājiem.

Zagļi kļūst arvien nekaunīgāki – kamēr viens runā ar pārdevēju, līdzdalībnieks somā samet produktus vai iznes, piemēram, veselu kasti alus. Ja tiek iztramdīti vai pieķerti, sola ierasties citreiz. Mazie un vidējie veikali parasti nevar atļauties apsardzi, darbinieku trūkuma dēļ arī pārdevēja maiņā bieži ir viena.

Šādu zādzību veicēji bieži turpina iesākto, līdz nozagto priekšmetu vērtība kļūst tik liela, ka tiek ierosināta krimināllieta. Veikalniekiem tā ir liela problēma, jo viņi jūtas apdraudēti un nedroši, turklāt cieš materiālus zaudējumus. Lai gan kopējo patēriņa cenu līmeni valstī ietekmē ļoti atšķirīgu faktoru kopums, vislabākais padoms pircējiem būtu pašiem rūpīgi izvērtēt cenas dažādās tirdzniecības vietās, nepaļaujoties uz agresīvāko reklāmu solījumiem, bet pašiem izvēloties izdevīgākos piedāvājumus, kādi bieži ir mazākos veikalos un arī e-veikalos.

Tirdzniecība un pakalpojumi

LaTS interneta veikala apgrozījums pieaudzis par 20%

Db.lv,22.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA “Latvijas Tirgotāju savienības” (“LaTS”) izveidotās tirdzniecības platformas internetā apgrozījums 2024. gadā pieaudzis par 20%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, informē uzņēmumā.

“Šobrīd veikalu tīkla dalībnieki sāk gūt labumu no mūsu kopējā e-veikalā veiktajām investīcijām. Vairāki veikalnieki atzīst, ka šobrīd pasūtījumus interneta veikalā saņem praktiski katru dienu, bet vēl pirms dažiem mēnešiem tāda regularitāte netika novērota,” pastāstīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis.

Interneta veikalu sistēmā beidzamajos gados ieguldīti vairāk nekā 50 000 eiro. Tā priekšrocības pakāpeniski sāk izmantot arvien vairāk veikalu, jo īpaši reģionos, kur iedzīvotājiem grūtāk nokļūt fiziskajos veikalos.

Savukārt “LaTS” tīkla veikalniekiem e-veikals ir iespēja saglabāt aktīvu tirdzniecību arī rudens un ziemas periodā, kad fiziskajos veikalos tradicionāli ir vērojams apgrozījuma apsīkums – mazāk cilvēku dodas atvaļinājumos un apbraukā Latvijas reģionus, tādējādi tirgotājiem vairāk jāpaļaujas uz vietējiem pircējiem.