Iekšējie ziņojumi radījuši arvien vairāk jautājumu par "Boeing 737 Max" drošību, ziņo BBC. Vienā no komunikācijas epizodēm kāds darbinieks sacījis, ka lidmašīnu "izstrādājuši klauni".
Savukārt, lidmašīnas ražotājs šo komunikāciju raksturojis kā pilnīgi nepieņemamu.
"737 Max" izmantošana tika apturēta 2019. gada martā pēc divām avārijām Indonēzijā un Etiopijā, kurās kopumā gāja bojā gandrīz 350 cilvēki.
"Boeing" atklājis simtiem ziņojumu kā daļu no apņemšanās nodrošināt savas darbības caurspīdīgumu. "Šie ziņojumi neatspoguļo uzņēmumu tādu, kāds mēs esam un kādam mums jābūt, un tie ir pilnīgi nepieņemami," vienlaikus norāda "Boeing".
Dokumenti liecina, ka "Boeing" noraidījis pilotu apmācību simulatoros, kas būtu radījis lielākas izmaksas. "Es gribu uzsvērt, cik svarīgi ir stingri turēties pie tā, ka nepastāvēs nekāda veida simulatoru apmācība pārejā no "NG" uz "Max"," tā laika "Boeing 737" galvenais tehniskais pilots Marks Forkners norādījis 2017. gada martā rakstītā e-pastā. ""Boeing" neļaus tam notikt. Mēs vērsīsimies aci pret aci ar jebkuru regulatoru, kurš mēģinās izvirzīt šo prasību," viņš piebilst. Šīs nedēļas otrdienā "Boeing" mainīja savu pozīciju, visiem pilotiem iesakot apmācību "737 Max" simulatorā.
Kāds vārdā nenosaukts darbinieks 2017. gada aprīlī rakstījis: "Šo lidmašīnu projektējuši klauni, kurus savukārt uzrauga pērtiķi." E-pastos un ziņojumos darbinieki runā par savu neapmierinātību ar uzņēmuma kultūru, sūdzoties par vēlmi atrast lētākos piegādātājus un izvirzot "neiespējamus grafikus".
"Es nezinu, kā to novērst ... tas ir sistemātiski. Tā ir kultūra. Tas ir fakts, ka mums ir vecākā vadības komanda, kas ļoti maz izprot biznesu un tomēr virza mūs uz noteiktu mērķu sasniegšanu," vēsta kāds darbinieks e-pastā, kas datēts ar 2018. gada jūniju.
Un 2018. gada maija ziņojumā kāds vārdā nenosaukts "Boeing" darbinieks raksta: "Dievs joprojām nav man piedevis piesegšanu, ko es izdarīju pagājušajā gadā." Viņš gan neprecizē, kas tika darīts.
ASV Kongresa Transporta un infrastruktūras komitejas vadītājs Pīters Defazio, kurš veic "737 Max" situācijas izpēti, uzskata, ka ziņojumi "parāda koordinētus centienus, kas aizsākti "737 Max" programmas pirmajās dienās, lai slēptu informāciju no regulatoriem un sabiedrības".
"Boeing" šobrīd pārveido automatizēto vadības sistēmu, kas - kā tiek lēsts - bijusi avāriju galvenais iemesls. Uzņēmums uz laiku ir pārtraucis "737 Max" ražošanu. Pagājušajā mēnesī "Boeing" atlaida vadītāju Denisu Muilenburgu.
Laika skala: "Boeing" avārijas
2018. gada 29. oktobris: "Lion Air" lidmašīna "737 Max 8" pēc izlidošanas no Indonēzijas avarē, nogalinot visus 189 uz gaisa kuģa esošos cilvēkus
2019. gada 31. janvāris: "Boeing" ziņo par to, ka 79 klienti pasūtījuši 5011 "Max" lidmašīnas
2019. gada 10. marts: avarē "Ethiopian Airlines" "A737 Max 8" lidmašīna, nogalinot visus 157 cilvēkus uz klāja
2019. gada 14. marts: tiek pārtraukti lidojumi ar visu "Boeing 737 Max" lidmašīnu floti